تنوع رنگارنگ اکران

بعد از ماه‌ها رُکود و سکون هنر هفتم در روزهای کرونایی، از پاییز ۱۴۰۰  با اعتماد دوباره صاحبان فیلم به پرده نقره‌ای، سینمای ایران رنگ تازه‌ای گرفته، به گونه ای که حتی در روزهای پیش از کرونا هم این تعداد فیلم متنوع در اکران حضور نداشت.

به گزارش آتیه آنلاین، به نظر می رسید پاندمی کرونا، عادت سینما رفتن را از سر بسیاری از ایرانی‌ها انداخته اما از زمانی که روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفت، دوباره امیدها به بازگشت روزهای خوش سینما زنده شد. از ابتدای پاییز امسال فیلم‌های سینمایی «قهرمان» با کارگردانی اصغر فرهادی، «منصور» با کارگردانی سیاوش سرمدی، «پوست» با کارگردانی برادران ارک و «تومان» ساخته مرتضی فرشباف، «آتابای» ساخته نیکی کریمی و... روی پرده سینما رفتند و به دنبال استقبال خوب مخاطبان سینما از فیلم‌های روی پرده  حالا  ترافیک اکران‌ها به دی ماه  رسیده و فیلم‌های زیادی در صف اکران برای روزهای باقی مانده  سال ۱۴۰۰ قرار دارند؛ فیلم‌هایی که هرکدام از آنها، باتوجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، می‌توانند در زمان اکران موفق عمل کنند و کمک بزرگی به این سینمای نیمه جان کنند. در این میان برخی انتقادها درباره فیلم سوزی در اکران پیش از جشنواره فجر سبب گله و انصراف بعضی‌ها از اکران فیلم‌هایشان شده، برخی از آن‌ها معتقدند، اگرچه پس از یک سال و نیم رکود و تعطیلی در سینما به نظر می‌رسد شرایط برای بازگشت مخاطب و رونق پیدا کردن گیشه تا حدودی مهیا شده و صف فیلم‌های در نوبت اکران هم بسیار شلوغ است، اما اگر قرار باشد ناگهان بیش از ۲۰فیلم با هم اکران شوند بیشتر آن‌ها می‌سوزند و در فروش موفقیتی کسب نمی‌کنند.

در این گزارش نگاهی داریم به فیلم هایی که در این ازدحام اکران کمتر کسی متوجه اکرانشان شده و تا چند روز دیگر هم در بی خبری خواهند رفت.

«صحنه زنی»

فیلم سینمایی «صحنه زنی» به کارگردانی علیرضا صمدی، تهیه کنندگی مجید رضابالا از ۱ دی‌ماه اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرد. صحنه زنی که در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فجر توانست سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی را دریافت کند، روایتی متفاوت از معضلی اجتماعی را بیان می‌کند. در خلاصه کوتاهی از این فیلم سینمایی آمده است: اسد سر دسته یک باند خلافکاری است که با ورود لیلا به زندگی‌اش، همه چیز به یکبار تغییر می‌کند ...

مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، پیام احمدی‌نیا، لیندا کیانی، محمد نادری، فرزانه سهیلی، سیامک ادیب، غزاله جزایری و مجید صالحی و با حضور حمیدرضا نعیمی، امید روحانی و آتش تقی‌پور بازیگرانی هستند که در «صحنه زنی» ایفای نقش می‌کنند.

«اتومبیل»

فیلم «اتومبیل» ساخته علی میری، یک درام اجتماعی به نویسندگی سیدمهدی سجادپور که متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بود اما نتوانست به این رقابت راه پیدا کند؛ با این حال این درام اجتماعی از ۲۴ آذر روی پرده های سینماست. اکبر عبدی، مهدی کوشکی، سحر قریشی، ارسلان قاسمی، نیما شاهرخ شاهی، علیرام نورایی، شهرزاد کمال زاده، آزیتا ترکاشوند و امیر غفارمنش و همچنین ستاره آروین، سید شعیب جلالی، رضا داودی، زهرا عماد،   اکبر طارمی، سجاد اقدسی و بازیگر خردسال سانیا حیدری بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

داستان:  همیشه همه‌چیز اونطوری که فکر می‌کنی پیش نمیره...

«گربه سیاه»

فیلم سینمایی «گربه سیاه» با کارگردانی کریم امینی اولین تجربه تهیه‌کنندگی بهرام رادان است و محصول سال ۱۳۹۸ ایران است. این فیلم که اولین اکران خود را در بخش مسابقه جشنواره ورشو۲۰۲۰ آغاز کرد تا قبل از اکران عمومی، اخباری مبنی بر توقیف آن  منتشر شد که سازمان سینمایی آن را تکذیب و اعلام کرد به درخواست پخش کننده، اکران این فیلم به مدت دو هفته به تاخیر افتاد. بهرام رادان در این فلیم در نقش خودش بازی می‌کند.

 این فیلم که در خلاصه آن آمده است: «همه چیز از غروبی شروع شد که دیگه دلگیر نبود.» داستانی اجتماعی را روایت می‌کند که مخاطب آن جوانان دهه هشتادی‌ هستند. رادان در متنی که در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی منتشر کرده، درباره تجربه تهیه این فیلم نوشته بود: «ارتباط درست تهیه‌کننده و کارگردان، اصل اساسی موفقیت یک فیلم به‌حساب میاید. کریم امینی رو سال‌هاست که می‌شناسم، از زمانی که دستیار بود و سال‌های بعد که فیلم‌های کوتاهش رو ساخت و بالاخره کارگردان شد. از بهمن‌ماه سال گذشته که ایده اولیه «گربه سیاه» مطرح شد تا به امروز که۹٠ درصد تولید فیلم به سرانجام رسیده، تنها دغدغه‌اش ساخت یک فیلم اجتماعی مهم بود که به‌عنوان یک تهیه کننده، قدم به قدم در کنارش باشم. بسیاری از اوقات سخت و شیرین و گاه و بیگاه دعواهایی در سر کار با هم داشتیم که همه در جهت رسیدن به هدفمون یعنی ساخت یک فیلم خوب اجتماعی بود. بارها کریم سرش رو از دست من خاروند و بارها من سرم رو از دست کاراش به دیوار کوبیدم! امیدوارم زحماتمون به نتیجه برسه و تماشاگران «گربه سیاه» رو با حال خوب در سالن‌های سینما بدرقه کنیم، به امید اون روز.»

 در «گربه سیاه» ترلان پروانه، حسین پورکریمی، کیارکنی، پیام احمدی‌نیا، احمد کاوری، آزاده سدیری، علیرضا استادی، ستایش رجایی نیا، عیسی حسینی، بهروز قادری، حسین ملکی با هنرمندی بهاره کیان افشار و علی اوجی ایفای نقش می‌کنند.

«بی‌همه‌چیز»

فیلم «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی در جشنواره سال گذشته به نمایش درآمد که با واکنش مثبت منتقدان زیادی روبه‌رو شد و برنده ۵جایزه شد. داستان این فیلم که اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور ملاقات بانوی سالخورده نوشته فردریش دورنمات است، زندگی زنی را روایت می‌کند که پس از سال‌ها به خاطر تهمت مردم و بدنام کردن او از روستای محل زندگی‌اش بیرون می‌رود و حالا به عنوان اشراف‌زاده به روستا برمی‌گردد...پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، خسرو پسیانی، زهیر یاری، مهدی صباغی، عیسی یوسفی پور، عرفان ناصری گروه بازیگران فیلم را تشکیل می دهند.

کد خبر: 40686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =