مهندسی تهدید با مدل کرملین

سخنان پوتین در کنفرانس خبری سالانه‌اش و اعلام آماده‌باش او به ارتش روسیه نشان می‌دهد که کرملین در حال مهندسی تهدیدی است که حالا نه تنها اوکراین بلکه ناتو و آمریکا آنرا علیه روس‌ها سر و شکل داده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنانی از عملکرد کشورش ابراز رضایت کرده و گفت که تنش کنونی میان مسکو و اوکراین از سال ۲۰۱۴ و از کودتا در اوکراین ناشی می‌شود و روسیه باید برای اقدام نظامی اوکراین آماده باشد.

مخابره تهدید از کرملین به اروپا و بالعکس!

خبرگزاری اسپوتنیک روز گذشته (پنجشنبه) در گزارشی عنوان کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه کنفرانس خبری سنتی پایان سال خود را با حضور ۵۰۷ خبرنگار که به دلیل همه‌گیری، تقریباً دو برابر کمتر از سال‌های گذشته است، برگزار کرد. به غیر از خبرگزاری‌های روسی، نمایندگان رسانه‌های برجسته خارجی مانند خبرگزاری فرانسه، بلومبرگ، فیگارو، یورونیوز، شینهوا، لوموند، فایننشال تایمز، واشنگتن پست در این کنفرانس حضور داشتند.

این کنفرانس رسانه‌ای چند روز پس از آن برگزار می‌شود که مسکو پیشنهادات امنیتی خود را به واشنگتن و ناتو ارائه کرد. بسیاری از تحلیلگران سیاسی این پیشنهادها را «اولتیماتوم روسیه» نامیدند و پیش‌بینی کردند که این پیشنهادات رد خواهند شد. پیشتر انتظار می‌رفت پوتین در این کنفرانس درباره گام‌های بعدی روسیه در خصوص بلوک نظامی فراآتلانتیک به رهبری ایالات متحده، اوکراین و سیاست‌های منطقه‌ای پس از اتحاد جماهیر شوروی صحبت کند، اما پوتین به برخی دیگر از جنبه‌های سیاست خارجی روسیه هم اشاره داشت.

بر اساس آنچه در گزارش اسپوتنیک آمده است پوتین با اشاره به ادامه تنش میان اوکراین و مشکلات حضور ناتو در این منطقه تاکید کرد، تنش کنونی از سال ۲۰۱۴ و از کودتا در اوکراین ناشی می‌شود. پیش از آن، روسیه آماده همکاری با دولت‌های طرفدار غرب در جمهوری‌های شوروی سابق بود. این کودتا پس از آن رخ داد که درگیری در اوکراین تقریباً حل‌وفصل شد و ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور پیشین اوکراین با امتیازاتی موافقت کرد و در انتخابات بعدی قدرت را از دست داد.

رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ادامه اظهارات خود تصریح کرد که مسکو باید در کریمه و شرق اوکراین که تا قبل از اینکه توسط بلشویک‌ها به اوکراین داده شود بخشی از روسیه بود، اقدام می‌کرد. بحرانی که در آن زمان رخ داد، اکنون نیز وجود دارد. اوکراین دو بار برای سرکوب شورش در شرق از نیروی نظامی استفاده کرد. این کشور از انجام وظایف خود طبق توافق‌نامه مینسک خودداری کرد. این کشور سیاست‌هایی را اتخاذ کرد که علیه اقلیت‌های قومی تبعیض قائل می‌شد و مستقیماً بر خلاف تعهدات آنها تحت توافق مینسک است.

کرملین بر این باور است که تشدید تنش‌های کنونی نشان‌دهنده سومین کمپین نظامی کی‌یف است و تهدید تحریم‌های غرب به‌ عنوان هشداری برای عدم مداخله است. همچنین نگرانی در مورد کریمه که روسیه آن را قلمرو خود می‌داند و حملات احتمالی علیه آن وجود دارد و علاوه بر آن، روسیه باید برای اقدام نظامی اوکراین آماده باشد. پوتین معتقد است که مسکو باید موضع غرب را در قبال موضوع امنیت ملی خود بداند. آمریکایی‌ها می‌گویند که می‌خواهند در مورد این وضعیت مذاکره کنند و در اینجا حاکم کرملین ابراز امیدواری کرد که مسیر دیپلماتیک در پیش گرفته شود.

در این میان اظهارات مسکو نه تنها واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت بلکه باعث شد تا واشنگتن به همراه تروئیکای اروپایی با انتشار بیانیه‌ای رسماً از روسیه درخواست کنند تا ادامه انتشار اطلاعات نادرست را متوقف کند. از این رو آمریکا،انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا، اوکراین و لهستان از روسیه خواستند تا کمپین اطلاعات نادرست خصمانه خود علیه اوکراین را متوقف کند.

به همین جهت خبرگزاری تاس روسیه در گزارشی با اشاره به بیانیه منتشر شده نوشت که در بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا، اوکراین، لهستان و تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی و همچنین اتحادیه اروپا آمده است: هرگونه تجاوز نظامی احتمالی روسیه به اوکراین پیامدهای بزرگ و هزینه سنگینی خواهد داشت.

بر اساس گزارش منتشر شده در تاس در این بیانیه آمده است که زمان برگزاری نشست غیررسمی اعضای شورای امنیت سازمان ملل نگران کننده است، زیرا روسیه مشغول تقویت نیروهای نظامی در شبه جزیره کریمه و مرزهای اوکراین است. منشور سازمان ملل تهدید یا استفاده از زور علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری را ممنوع کرده است. این کشورها همچنین از روسیه خواستند که کارزار اطلاعات نادرست خصمانه خود علیه اوکراین را متوقف کند، تنش‌ها را در اوکراین و اطراف آن کاهش دهد و بدون معطلی نیروها و تجهیزاتی را که بدون رضایت اوکراین در این کشور مستقر کرده، خارج کند.

بنابر اطلاعاتی که از سوی رسانه‌های روسی منتشر شده، غرب بر این باور است که اقدامات روسیه موجب نگرانی جهانی و نقض قوانین بین‌المللی از جمله منشور سازمان ملل است، اقدامات مسکو برخلاف تعهدات روسیه بر اساس قانون نهایی هلسینکی و منشور پاریس است و به طور فزاینده‌ای امنیت اروپا و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را تهدید می‌کند.

هشدار کی‌یف به مسکو

در شرایطی که خبرها حاکی از ادامه تنش و افزایش روافزون اختلاف میان کیاف و مسکو است، اوکراین نیز در واکنشی مستقیم اقدامات و سیاست‌های کرملین در قبال این کشور را تهدیدی جدی علیه منافع خود خواند. بر همین اساس شبکه تلویزیونی Dom اوکراین روز گذشته (پنجشنبه) اعلام کرد همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها با روسیه، نیروهای ارتش اوکراین تمرینات رزمی را با موشک‌های ضد تانک جاولین ساخت آمریکا در منطقه درگیری با جدایی طلبان در شرق اوکراین (دونباس) انجام داده‌اند

همچنین خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این رابطه عنوان کرد اوکراین که به دنبال پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، از سال ۲۰۱۸ مجموعه‌ای از محموله‌های مهمات و موشک‌های جاولین آمریکا را دریافت کرده که انتقاد مسکو را به دنبال داشته است.

به نوشته رویترز، اوکراین مستقیماً مسکو را به جمع‌آوری ده‌ها هزار نیرو برای آماده‌سازی برای حمله احتمالی متهم می‌کند و این نگرانی بوجود آمده که تنش در حال افزایش در منطقه دونباس شرقی اوکراین ممکن است به جنگ علنی بین همسایگان تبدیل شود. در مقابل روسیه برنامه‌ریزی هرگونه حمله را رد می‌کند اما اوکراین و ایالات متحده را به رفتارهای بی‌ثبات کننده متهم کرده و به دنبال تضمین‌های امنیتی در برابر گسترش ناتو به شرق است.

علاوه بر این خبرگزاری اینترفاکس گزارش داده که روسیه تمرینات نظامی خود را در نزدیکی مرزها برگزار کرد. به گونه‌ای که جنگنده‌های سوخو۳۰ و بمب‌افکن‌های سوخو۲۴ و ناوگان دریای سیاه، تمرینات سوخت‌گیری هوایی را بر فراز کریمه، شبه جزیره دریای سیاه که روسیه در سال ۲۰۱۴ از اوکراین ضمیمه خاک خود کرد، انجام دادند.

در آخر باید خاطرنشان کرد که مساله حضور اوکراین در ناتو و حضور در نزدیکی رینگ عملیاتی ناتو به حدود پیرامونی روسیه از چالش‌های جدی و ریشه‌دار میان مسکو و کی‌اف است. موضوعی که به اعتقاد برخی تحلیلگران نشان از ادامه جنگ سرد و تقابل جدی میان کرملین و کاخ سفید دارد. در واقع ناظران مسائل بین‌المللی بر این باورند که اوکراین زمینه تقابل و رینگ درگیری میان غرب و شرق است که مطمئناً میتواند با پتانسیل موجود به زمینه درگیری تبدیل شود.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 40575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =