به امید دورهمی‌های بدون ماسک...

دو سال است که هر مناسبتی را مجازی برگزار کرده‌ایم. تصاویر و صدا جای خود را به دیدارها و درگوشی‌ها داده‌اند. در این شرایط زندگی بیشتر شبیه نفس کشیدن از پشت ویترین شده است! اما یلدای امسال شاید زمان خوبی برای شروعی تازه باشد؛ چراکه می‌توان به دورهمی فکر کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بعد از این دوری دو ساله، خبر خوشحال‌کننده‌ای است! اما تا چه‌ حد می‌توان آزاد و رها دور هم بود؟ چه نکاتی را باید برای کنار هم بودن رعایت کرد تا آسیبی به عزیزان؛ به‌ویژه بزرگترها وارد نشود؟ برای مصرف خوراکی‌ها باید به چه نکاتی دقت کرد؟ قرار است درباره همه این‌ها صحبت کنیم تا یلدای شاد و آرام و سالمی داشته باشیم.

از لباس‌ها باید شروع کرد. درست است که برای دورهمی و مهمانی باید شیک و زیبا بود؛ اما امسال شرایط خاص است. یعنی چه؟ یعنی اینکه با لباسی که بیرون از منزل پوشیده‌اید، وارد منزل نشوید. پالتو، بارانی، کت، مانتو و... را پس از درآوردن، در مکانی بیرون از فضای منزل قرار دهید. لباسی که تماس بیشتری با سطوح داشته- برای مثال شلوار- را تعویض کنید. نگران تیپ خود نباشید! امسال، سلامتی مهمتر است. می‌توانید لباس مهمانی را همراه خود آورده و بعد از تعویض لباس‌های بیرون از منزل، آنها را بپوشید. این نکات را درباره کودکان نیز رعایت کنید.

دورهم، اما با فاصله ایمنی مناسب

اغلب ما، دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌ایم. بعضی افراد نیز دوز سوم را هم تزریق کرده‌اند؛ اما بهتر است برای حفظ سلامتی همه افراد این نکات را رعایت کنیم:

۱- آغوش ممنوع: بچه‌های زیر ۱۲ سال هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند. بنابراین می‌توانند ناقل بدون علامت باشند؛ بنابراین لطفاً از در آغوش گرفتن نوه‌های عزیز، خودداری کنید.

۲- با همان فاصله: مبل و صندلی یا پشتی‌ها را طوری بچینید که افراد حداقل با هم یک متر فاصله داشته باشند. اگر فضای منزل کوچک است، بهتر است صندلی‌ها را در اتاقی جمع‌آوری کرده و به سنت قدیم با فاصله روی زمین بنشینید. به این ترتیب رعایت یک متر فاصله آسان‌تر است.

۳- راهی برای تنفس: در این فصل هوای کلانشهرها خوب نیست اما چاره‌ای جز باز کردن پنجره‌ها نیست. بنابراین حتماً پنجره آشپزخانه (برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از تنفس افراد روی سطح غذاها) و یکی از پنجره‌های منزل را باز بگذارید تا هوا جریان داشته باشد.

۴- بخور خوب است: یک کاسه آب با کمی اکالیپتوس یا استفاده از دستگاه بخور همراه با اکالیپتوس، ضمن مرطوب کردن هوا، به بهبود کیفیت آن و کاهش آلودگی نیز کمک می‌کند.

۵- در آشپزخانه ممنوع: همه دوست دارند صاحبخانه را همراهی کنند تا خسته نشود. اما بهتر از تجمع در آشپزخانه به‌ویژه در زمان سرو غذا خودداری شود. افراد داخل آشپزخانه هم بهتر است از یک لایه ماسک استفاده کنند.

میزها را از مهمانان دور کنید

نترسید! قرار نیست به کسی بی‌احترامی‌ شود! درست است که دستگاه گوارش ما، سد مقاومی در برابر ویروس کروناست، اما باید این سد را هم کمک کرد تا کمتر دچار دردسر شود. بنابراین برای پذیرایی و چیدان خوراکی‌های یلدا به این موارد توجه کنید.

۱- یک میز دور: میزی را برای قرار دادن خوراکی‌های شب یلدا انتخاب کرده و آن را در فاصله‌ای دور از جمع قرار دهید. فاصله بهتر است حداقل ۳ تا ۴ متر باشد.

۲- دانه و قاچ نکنید: یکی از رسوم شب یلدا، انار دانه کرده و هندوانه قاچ یا تزیین شده است. امسال از این کار چشم‌پوشی کنید؛ به این دلیل که امکان آلودگی این خوراکی‌ها با ویروس کرونا افزایش می‌یابد. اما اگر اصرار به این پذیرایی دارید، اولاً دست‌ها را خوب بشویید، ماسک بزنید و انارها را دانه کرده و هندوانه را نیز قاچ کنید. پس از گذاشتن آنها در ظرف مناسب، روی آنها را با سلفون بپوشانید. تأ‌کید کنید هر مهمان هم بعد از برداشتن از آنها، سلفون را دوباره روی این دو خوراکی قرار دهد. به طور کلی از رها کردن خوراکی‌ها - به‌ویژه آنهایی که برای مصرف پوست کنده نمی‌شوند - خودداری کنید. روی ظرف شیرینی، آجیل و میوه‌ها نیز سلفون کشیده یا آنها را داخل ظروف دردار بگذارید.

۳- یک‌بار مصرف: بهتر است از ظروف یک‌بار مصرف استفاده کنید. این کار هم شما را از شستن ظرف راحت کرده و هم احتمال انتقال بیماری در اثر شستن ناکافی و یا تماس مکرر دست با یک قاشق - برای مثال قاشقی که باری برداشتن انار کنار کاسه گذاشته‌اید - را کاهش می‌دهد.

۴- سفره ممنوع: اگر قرار است دور میز یا روی زمین، دور یک سفره شام بخورید، فاصله‌ها از یک متر کمتر نباشد؛ چون خطر انتقال بیماری وجود دارد. بنابراین بهتر است همه غذاها در ظرف دردار بوده و یا روی آنها سلفون کشیده شود. هرکس بعد از برداشتن غذا، در همان مکان قبلی بازگشته و با رعایت فاصله یک متر، با خیال راحت شام بخورد.

نویسنده: مهتاب خسروشاهی، روزنامه‌نگار

کد خبر: 40256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =