دستمزد کارگران طبق نرخ مصوب باشد نه توافقی

علیپور گفت: پرداخت حقوق کارگران باید بر اساس قانون کار صورت گیرد، نه اینکه رقم مورد تایید کارفرما، ملاک باشد که در این صورت حق و حقوق کارگر ضایع می‌شود.

"محمد علیپور رحمتی"عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در رابطه با دستمزد منطقه‌ای یا توافقی گفت: دستمزدی که دولت برای کارگران در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که البته این رقم در کمیسیون تلفیق چکش‌کاری می‌شود.

وی ادامه داد: پرداخت حقوق کارگران باید بر اساس قانون کار صورت گیرد، نه اینکه  رقم مورد تایید کارفرما، ملاک باشد که در این صورت حق و حقوق کارگر ضایع می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در ادارات ما وجود دارد این است که کارمندان با این توضیح وظایف محول شده، پایان ماه یک مبلغ مشخص قانونی را دریافت خواهد کرد ولی این موضوع برای کارگران صدق نمی‌کند و کارگران مجبورند در قبال کاری که انجام می‌دهند دستمزد دریافت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستمزد توافقی خلاف قانون است، عنوان کرد: کارفرمایان با این توجیه که هزینه تولید بالاست قصد حمایت از مزد توافقیرا دارند که البته در این خصوص نیز کارفرما نیازمند از سوی دولت حمایت است و کارفرما نیز می‌تواند با ابزارهای تشویقی موجب سوددهی کارگاه خود شود ولی باید قوانین مشخصی وجود داشته باشد که حداقل حقوق نیروی کار در آن مشخص شود تا  حق هیچ کارگری ضایع نشود.

علیپور بیان کرد: در قانون، مشوق‌های صادراتی برای کارفرمایان در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال مشوق‌های صادراتی موجود در قانون، ابزاری برای حمایت کارفرمایان و تولیدکنندگان است و یا در قانون، بنا بود که بخشی از قانون هدفمندی یارانه‌ها در اختیار تولید قرار گیرد که این‌ها موارد تشویقی است و نیازی نیست که کارفرما زمانیکه که به مشکل برخورد، اولین کار این باشد که حقوق کارگر را کم و یا قطع کند.

کد خبر: 40056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =