احتمال بروز خاموشی به دلیل کمبود گاز

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان و اعلام مراجع ذیربط در روزهای سرد آتی، به دلیل افزایش مصرف گاز با خاموشی مواجه خواهیم شد.

به گزارش آتیه آنلاین، شرکت توزیع برق استان تهران با انتشار اطلاعیه‌ای از احتمال قطع و محدودیت تأمین برق در روزهای سرد پیش رو در پایتخت خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به کاهش دمای هوا در روزهای پیش رو و به تبع آن افزایش مصرف گاز برای سیستم‌های گرمایشی، احتمال محدودیت‌های تولید برق ناشی از محدویت در سوخت نیروگاه‌ها وجود دارد».

شرایط احتمال بروز خاموشی فقط خاص تهران نیست و در دیگر نقاط کشور به‌ویژه مناطق سردسیر هم امکان بروز خاموشی به دلیل کمبود گاز وجود دارد. اما چرا در ایران به‌عنوان یک کشور صادرکننده گاز با مشکل تامین این حامل انرژی روبرو هستیم؟

توقف فاز ۱۱ عامل کمبود گاز

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: ما در تولید فرآورده‌های هیدروکربوری بالاتر از ظرفیت مورد نیاز خود ظرفیت تولید داریم و دچار التهاب تامین سوخت برای کشور نیستیم.

وی افزود: تنها موضوعی که داریم، بحث تولید گاز کشور است. از آنجایی که اجرای فاز ۱۱ متوقف شد و این پروژه انجام نشد، با توجه به رشد مصرف و یا مصرف بی‌رویه‌ای که ما در حوزه مصرف داریم، تامین نیازها با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران بیان کرد: تصور می‌کنم زمستان امسال با کمبود انرژی و تولید گاز روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: میزان کمبود گاز توسط وزیر نفت ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز اعلام شده است ولی تصور می‌کنم میزان کمبود کمتر از این عدد باشد.

صرفه‌جویی در مصرف، تنها راهکار

پدیدار صرفه‌جویی در مصرف گاز را بهترین راهکار برای مقابله با خاموشی زمستان اعلام کرد و گفت: عمده تامین برق ما از طریق انرژی گازی است که در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود. نیروگاه‌های ما که عمده‌ترین مصرف سوختشان گاز است، باید مدیریت شوند.

پدیدار ادامه داد: باید اطلاع‌رسانی لازم انجام شود تا ما بتوانیم تعادل بین تولید و مصرف گاز را در کشور بوجود آوریم.

وی پیش‌بینی کرد: در سال جاری با کمبود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز مواجه باشیم، بنابراین صرفا با بهینه‌سازی مصرف می‌توان شرایط را مدیریت کرد.

کد خبر: 40008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =