اومیکرون ظرف ۱۷ روز می‌تواند سویه غالب کرونا در کشور شود

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ گفت: اومیکرون ظرف ۱۷ روز می‌تواند سویه غالب کشور شود، با ورود این سویه ظرف این مدت انتظار داریم اغلب بیماران از نوع این سویه جدید کرونا باشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ به ایرنا افزود: چیزی که مطالعات انجام شده در دنیا نشان داده این است این ویروس در مدت ۱۷ روز می‌تواند کشور را درگیر خود کند؛ به عبارتی این سویه پس از ورود، ظرف ۱۷ روز می‌تواند به سویه غالب در کشور تبدیل شود.

وی با تاکید بر اینکه از اکنون باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم، بیان کرد: با توجه به شرایطی که در دنیا رخ داده است از امروز همه مبتلایان به کرونا در کشور را باید سویه جدید اومیکرون فرض کنیم.

طبرسی گفت: چاره‌ای جز این موضوع نداریم؛ اگر بخواهیم شناسایی دقیق مبتلایان انجام شود؛ انجام آزمایش کامل ضروری می‌شود که این کار زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی مانند هلند قرنطینه را مجدد اعمال کردند. این موضوع نشان می‌دهد اگر می‌خواهیم از آنان درس بگیریم و به پیک جدیدی گرفتار نشویم، باید به دقت و در اسرع وقت، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

طبرسی مهمترین راهکار برای مقابله با ویروس کرونا از جمله اومیکرون را رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق واکسن اعلام کرد و گفت: همچنان باید این دو موضوع را انجام دهیم.

عضو کمیته علمی کشور کووید ۱۹ با بیان اینکه قدرت انتقال این ویروس بیشتر است، افزود: رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک و فاصله گذاری اجتماعی و حضور نیافتن در تجمعات و دورهمی‌ها، باید انجام شود.

وی ادامه داد: میزان انتقال خانگی ویروس اومیکرون سه برابر سایر ویروس‌ها است و به همین دلیل افراد در منازل هم باید اصول بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

این متخصص عفونی ادامه داد: ثابت شده است افرادی که دز بوستر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، مقاومت بیشتری در مقابل سویه جدید اومیکرون دارند.

عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ عنوان کرد: اگر بتوانیم این موارد را به دقت اجرا کنیم، به احتمال زیاد از بروز پیک جدید با شدت بالا جلوگیری خواهد کرد.

یادآوری می‌شود، محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز مشاهده سویه اومیکرون کرونا را در ایران تایید کرد.

دکتر حمیدرضا گویا دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز گفت:‌ مسافری که به یکی از کشورهای همسایه (که اکنون سویه اومیکرون در این کشور شیوع یافته است) سفر کرده بود، با بازگشت به ایران و مشاهده علایم بیماری، آزمایش‌های مربوطه را انجام داد و وجود بیماری نیمه شب گذشته تشخیص قطعی داده شد.

محققان آفریقای جنوبی اخیرا گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی آن را اومیکرون نام‌گذاری کرده است. این سویه جدید تاکنون در ۸۹ کشور شناسایی شده است.

کد خبر: 39925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =