آغازی دوباره بر جام حذفی فوتبال ایران

جام حذفی فوتبال کشور با ورود تیم‌های لیگ برتری، به مرحله یک شانزدهم رسید؛ تا پیش از این، از لیگ‌های دسته اول و دوم، تنها ۳ تیم موفق به پیشروی تا فینال شده‌اند و باید دید در این دوره بازهم شاهد خلق شگفتی خواهیم بود یا خیر.

به گزارش آتیه آنلاین، سی و پنجمین دوره از رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران به مرحله یک شانزدهم نهایی رسیده است. ۳۲ تیم حاضر در این مرحله باید در قالب ۱۶ مسابقه به صورت حذفی با یکدیگر روبرو شده تا تیم‌های برتر به دور یک هشتم راه پیدا کنند. در این مرحله شاهد حضور ۱۶ تیم لیگ برتری هستیم و حضور این تیم‌ها به نوعی یعنی آغاز رسمی جام حذفی در فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱.

استقلال، پرافتخارترین تیم جام حذفی

در ۳۴ دوره گذشته ۱۴ تیم دست کم یک بار عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین تیم فوتبال استقلال با ۷ قهرمانی و ۱۳ حضور در فینال رکورددار است. ملوان بندرانزلی اولین و فولاد خوزستان آخرین قهرمان مسابقات جام حذفی به شمار می‌روند.

جام حذفی از گذشته تاکنون

این رقابت‌ها حدفاصل سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵ به دلیل جنگ تحمیلی برگزار نشد و سپس طی سه سال، تنها مسابقه رسمی کشور بود که به انجام می‌رسید و تیم قهرمان راهی جام باشگاه‌های آسیا می‌شد. در ادامه مسابقات لیگ از سر گرفته شد و با تاسیس جام برندگان آسیا، تیم قهرمان لیگ به جام باشگاه‌ها و تیم قهرمان جام حدفی به جام برندگان راه پیدا می‌کرد. تا اینکه در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ رقابت‌های جام برندگان دیگر از سوی AFC برگزار نشد و مجددا قهرمان‌های  جام حذفی این فرصت را پیدا کردند تا در لیگ قهرمانان آسیا حضور یابند.

تهران در صدر؛ اصفهان با فاصله در تعقیب پایتخت

تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان، ذوب‌آهن، ملوان، تراکتور، بهمن، فجرسپاسی، برق شیراز، برق تهران، صبا، شاهین اهواز، سایپا و فولاد خوزستان تیم‌هایی هستند که سابقه قهرمانی در جام حذفی را دارند. شهر تهران با ۱۶ قهرمانی و استان تهران با ۱۷ قهرمانی بیشترین توفیق را داشته‌ است. استان اصفهان نیز با ۸ قهرمانی در رده بعدی جای گرفته است.

صالح‌نیا، پرافتخارترین سرمربی؛ پروین و داییِ ۱۰۰ درصدی

بهمن صالح‌نیا پرافتخارترین سرمربی تاریخ جام حذفی است. او در قامت سرمربی تیم ملوان سه قهرمانی و سه نایب قهرمانی را در جام حذفی داشته است. علی پروین و علی دایی نیز با سه حضور و سه قهرمانی موفق‌ترین‌ها بوده‌اند. امیر قلعه‌نویی، منصور پورحیدری، لوکا بوناچیچ و یحیی گل‌محمدی ۲ عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه غلامحسین پیروانی، فرهاد کاظمی، پرویز مظلومی، ولادیمیر جکیچ، مجید باقری‌نیا، بیژن ذوالفقارنسب، فیروز کریمی، ابراهیم بیوگرادلیچ، رسول کربکندی، مجید جلالی، منصور ابراهیم‌زاده، زلاتکو کرانچار، تونی اولیویرا، برانکو، ساکت الهامی و جواد نکونام یک قهرمانی را به چنگ آورده‌اند.

چهار تیم از دسته ۲ در کنار لیگ برتری‌ها و لیگ یکی‌ها

در این دوره از مسابقات و در جمع ۳۲ تیم حاضر، ۱۶ تیم لیگ برتری هستند. ۱۲ تیم از لیگ آزادگان به این مرحله صعود کردند و چهار تیم نیز از لیگ ۲ شرکت می‌کنند؛ تیم‌هایی که نود ارومیه، ستارگان اورکی اسلامشهر، شهرداری نوشهر و خلیج فارس بوشهر نام دارند. باید دید در جام شگفتی‌ها شاهد شگفتی خاصی خواهیم بود  یا خیر. پیش از این داماش دسته دومی، گسترش فولاد و خونه به خونه دسته یکی تا فینال این رقابت‌ها بالا آمده‌ بودند.

برنامه مرحله یک شانزدهم نهایی به شرح زیر است:

یکشنبه ۲۸ آذر

آرمان گهر سیرجان- نساجی مازندران - ساعت ۱۴- ورزشگاه امام علی (ع) سیرجان

پدیده مشهد-استقلال ملاثانی- ساعت ۱۴:۴۵- ورزشگاه ثامن الائمه مشهد

ذوب آهن اصفهان- رایکا بابل- ساعت ۱۵- ورزشگاه فولاد شهر اصفهان

صنعت نفت آبادان- شمس آذر قزوین- ساعت ۱۵- ورزشگاه تختی آبادان

ماشین سازی تبریز- مس کرمان- ساعت ۱۵- ورزشگاه یادگار امام تبریز

پیکان تهران - قشقایی شیراز- ساعت ۱۵- ورزشگاه پاس قوامین تهران

آلومینیوم اراک-فجر شهید سپاسی شیراز- ساعت ۱۴- ورزشگاه امام خمینی (ره) اراک

خیبر خرم آباد- مس شهر بابک - ساعت ۱۴:۳۰- ورزشگاه تختی خرم آباد

شاهین شهرداری بوشهر- نفت مسجد سلیمان- ساعت ۱۴:۳۰- ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر

گل‌گهر سیرجان- شهرداری آستارا- ساعت ۱۶:۳۰- ورزشگاه سردار سلیمانی سیرجان

استقلال- نود ارومیه- ساعت ۱۷:۳۰- ورزشگاه آزادی تهران

فولاد مبارکه سپاهان - شهید اورکی اسلامشهر- ساعت ۱۷:۳۰- ورزشگاه نقش جهان اصفهان

فولاد خوزستان - شهرداری نوشهر- ساعت ۱۷:۴۵- ورزشگاه شهدای فولاد اهواز

دوشنبه ۲۹ آذر

* خلیج فارس ماهشهر- هوادار تهران- ساعت ۱۴:۳۰- ورزشگاه شهدا ماهشهر

* تراکتور تبریز- مس رفسنجان- ساعت ۱۵- ورزشگاه سردار سلیمانی تبریز

* پرسپولیس – ویستا توربین تهران - ساعت ۱۷:۳۰- ورزشگاه آزادی تهران

کد خبر: 39812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =