مخالفت مجلس با جلوگیری از ورود فرماندهان عالی نیروهای مسلح به انتخابات ریاست جمهوری

نمایندگان مردم در خانه ملت، با پیشنهاد حذف کاندیداتوری فرماندهان عالی نیروهای مسلح برای انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند.

به گزارش آتیه آنلاین نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۳۰ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با پیشنهاد حذف زیر جزء (خ) جزء ۱۰ بند ب ماده ۱ این طرح مبنی بر امکان ورود فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری با ۲۰۷ رأی مخالف، ۲۵ رأی موافق و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.  غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد در مجلس پیشنهاد حذف این زیرجزء را مطرح کرده بود که با مخالفت نمایندگان روبرو شد. نماینده بستان آباد بخشی از فرمایشات امام خمینی(ره) را قرائت کرد که در آن آمده: «من به همه این قوا و فرماندهان قوا که در هیچ یک از این جریانات سیاسی وارد نشوند اگر ارتش و یا سایر قوای مسلح در حزب وارد شود آن روز فاتحه آن ارتش را خواند در حزب وارد نشوید اصلا تکلیف الهی همه شما این است که یا بروید حزب و یا بروید ارتش. همه دنیا به دنبال این هستند که ارتششان در امور سیاسی کنار باشند آنها یک چیزی می‌فهمند که می‌گویند این را ما که می خواهیم سپاه و ارتش جندالله باشند و دسته بندی نباشند و جریانات سیاسی را کنار بگذارند.»

اما محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در واکنش به پیشنهاد نماینده بستان‌آباد گفت: «در قانون اساسی اجازه داده همه اعضای نیروی مسلح بدون استعفا بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.» 

وی در پاسخ به یکی دیگر از نمایندگان  مبنی بر اینکه در کدام قانون این موضوع ذکر شده، گفت: «وقتی آقای شمخانی در دولت گذشته وزیر بود، کسی مانع در مشارکت برای انتخابات نشد. بنابراین این بحث شفاف و روشن است. بحث دخالت در مسائل سیاسی و نامزد شدن برای انتخابات دو موضوع متفاوت است.»

این در حالی است که عباسعلی کدخدایی دیروز در واکنش به سوالی مبنی بر ورود نظامیان به عرصه انتخابات گفته بود: «اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده و رسماً به ما اعلام کنند.»

امروز اما علیرضا سلیمی در جلسه علنی مجلس، در جریان بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بند (۱۱) اصل (۲۲) قانون اساسی گفته: «برخی پیشنهادات با شأن مجلس سازگاری ندارد، بر اساس اصل بیستم قانون اساسی "همه افراد آزاد هستند برای مناصب فعالیت کنند" و نباید آزادی آنها سلب شود، در جریان مبحث فرماندهان نظامی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری باید گفت کسانی به این موضوع دامن می‌زنند که سابقه نظامی بیشتری دارند. او با بیان اینکه به فرموده امام کسی که در حال حاضر نظامی است نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند گفته: امام (ره) فرمودند کسی که نظامی است یعنی در حال حاضر نظامی است نمی‌تواند در انتخابات ثبت‌نام کند اما کسی که قبلا نظامی بوده منعی ندارد. همچنین در آمریکا جان مک کین که رقیب ترامپ بود نظامی است، او استعفا داد و در انتخابات شرکت کرد.»

اظهارات سلیمی در حالی است که بحث ورود نظامیانی که رخت نظام از تن درآورده‌اند اساسا مورد بحث نیست و در دوره‌های قبلی انتخابات هم نظامیان همچون آقایان شمخانی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف (که اکنون ریاست مجلس را در اختیار دارد) بدون ممانعت قانونی توانسته‌اند وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند. در حالی که بحث فعلی مجلس که باعث واکنش های بسیاری شده، ورود نظامیان "شاغل در لباس نظام" به عرصه انتخابات بوده است.

امکان ثبت نام اعضای مجمع تشخیص و شورایعالی امنیت ملی در انتخابات ریاست جمهوری

همچنین امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت کردند که برای اعضای شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام امکان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد«نصرالله پژمان فر» نماینده مشهد و محلات در بند پ جزء ۱۰ ماده یک موافقت کردند.

در این بند گفته شده بود که "دبیر شورای عالی امنیت ملی" یا "دبیر مجمع تشخیص مصلحت" نظام امکان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را دارند که با پیشنهاد پژمانفر عبارت «اعضا» جایگزین«دبیر» شد.

کد خبر: 3974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =