کارآفرینی؛ ابزار توانمند اشتغالزایی

سیاست‌های کلان حوزه اشتغال در کشورهای مختلف بیانگر شرایط و تعیین کننده وضعیت عرضه و تقاضای بازار کار، نشان‌دهنده چارچوب برنامه‌ریزی رفاهی و همچنین زمینه‌ساز برقراری ایجاد تعادل در فضای اشتغال و جوابگوی نیاز نیروی کار و کارفرمایان در تامین خواسته‌های طرفین است.

به گزارش آتیه آنلاین، اثرگذاری سیاست‌های کلان بخش اشتغال، نیازمند ابزار لازم برای بسترسازی در راستای تحقق شرایط لازم در این حوزه است که می‌تواند شامل سیاستگذاری بر مبنای واقعیات اقتصادی و اجتماعی، دیدن توانمندی و ظرفیت کشورها و نیروی انسانی، زمینه سازی برای جذب منابع مالی و فکری برای سرمایه گذاری و همچنین نوع نگاه دولت ها به موضوع کارآفرینی است.

کارآفرینی برای تحقق و اثربخشی، نیازمند وجود بسترهای لازم از جمله حمایت‌های مالی، تسهیلاتی و قانونی دولتی، توسعه بستر فکری و فرهنگی کارآفرینی، سیاستگذاری ترغیب بخش خصوصی برای حضور در این عرصه و همچنین بهره‌مندی از امکانات براساس توانمندیها و تجربیات این حوزه است.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های نهفته در حوزه کارآفرینی در واقع چندبرابر کردن توان دولت ها در راستای برآورده کردن سیاست های اشتغالزایی و توسعه است و دولت ها به هر میزان که از این ظرفیت ها در چارچوب سیاست های کلان خود استفاده کرده باشند، به همان اندازه در توان ایجاد اشتغال و مسیرسازی در حرکت به سمت توسعه همه جانبه را سرعت می بخشند.

در واقع می توان اینگونه عنوان کرد که موضوع کارآفرینی و سرمایه گذران در قالب کارآفرینان با استفادهاز ابزار، سرمایه و توانایی های خود در زمینه های مختلف به شرط سیاستگذاری اثرگذار دولت ها در چارچوب اشتغال و توسعه کلان، بازوی توانمند دولت و به عنوان نیروی بی انتهای کشورها در ایجاد زمینه برای رونق تولید، اشتغالزایی و توسعه خواهند بود.     

آمار ۹.۶ نرخ بیکاری در کشور و سیاستگذاری کلان در ایجاد فرصت‌های شغلی برای کاهش این آمار، ضرورت توجه به استفاده از ظرفیت‌های کارآفرینی و ایجاد بستر برای ترغیب و فعالیت کارآفرینان را مشخص می‌کند و در واقع از این موقعیت و پتانسیل بزرگ می توان در خلق فرصت های شغلی بهره برد.

نیاز کشور به ۲ میلیون کارآفرین

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماه گذشته در حاشیه آیین گشایش هفته جهانی کارآفرینی، مهمترین مشوق برای کارآفرینان را بهبود فضای کسب‌وکار دانست و اظهار داشت: در نشست شورایعالی اشتغال کشور، مصوب شد که این وزارتخانه با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، برای بهبود فضای کسب‌وکار ۲۲ رسته اصلی اشتغالزای کشور که بیش از ۴۰ درصد اشتغال کشور را ایجاد می‌کنند، برنامه‌ریزی ویژه انجام دهند.

عبدالملکی همچنین از وجود ۴۰۰ هزار کارآفرین فعال در کشور خبر داد و با بیان اینکه کشور به ۲ میلیون کارآفرین نیاز دارد، تأکید کرد: نظام اداری کشور ضدکارآفرینی است و مشکل کارآفرینان، نظام اداری دست‌وپاگیر است.

وی اضافه می‌کند که بر اساس معیارهای عمومی این تعداد آفرین فعال در کشور، بار اقتصاد بزرگ ۸۵ میلیون نفری را بر روی دوش دارند در حالی که اقتصاد ایران برای آنکه بر اساس ظرفیت‌های خود به حد مطلوب خود برسد به ۲ میلیون کارآفرین نیاز دارد که در اینجا لازم است نظام آموزشی و فرهنگی به کمک بیایند و لحاظ تولید، درآمد سرانه و اشتغال در تراز خوبی از گام دوم انقلاب قرار گیریم.

به گفته عبدالملکی، در حال حاضر ۲۴ میلیون شاغل داریم که شکل‌گیری این تعداد اشتغال به دلیل فعالیت این ۴۰۰ هزار کارآفرین است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در چهارمین نشست ستاد اشتغال قرارگاه رفاه مردم و دومین نشست کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال گفت: بار اصلی اقتصادی کشور بر دوش ۴۰۰ هزار کارآفرین حرفه‌ای است که باید  شناسایی و شناسنامه‌دار شوند.

عبدالملکی تاکید کرد؛ ما به دنبال شغل شایسته برای همه ایرانیان هستیم و مخاطبان ما در این بخش تمام گروه‌هایی هستند که در حوزه مسئله بیکاری و اشتغال قرار دارند و برای تمام این گروه ها در حوزه اشتغال برنامه داریم.

کارآفرین قطعاً بالاتر از کارفرما است

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رفیت گسترده حوزه کارآفرینی در خلق فرصت‌ها می‌گوید: کارآفرینی، روح حاکم بر مسائل اقتصاد کشور است.

محمود کریمی بیرانوند همچنین با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی اعتماد راسخ دارد، اظهار می‌کند: تیم جدیدی که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روی کارآمده، نگاهش به اقتصاد بر مبنای این سیاست‌هاست و برای تبدیل شدن به اقتصاد منطقه، جز با توسعه روح کارآفرینی در کشور نمی توان به این مهم دست یافت.

وی کارآفرینی را روح حاکم بر مسائل اقتصاد کشور عنوان کرد و اقتصاد را یک علم اجتماعی و کارآفرین را جریان ساز اجتماعی دانست و گفت:

کارآفرینان انسان های بزرگ جریان ساز اجتماعی هستند و جریان های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در نظام اجتماعی به هم پیوسته است.

کریمی بیرانوند کارآفرینان را معتمد نظام اقتصادی یک کشور دانست و گفت: این بخش از جامعه، اثرگذاری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر جامعه دارند و ما قائل به چهارجانبه گرایی کارگر، کارفرما، دولت و کارآفرین هستیم.

وی با بیان اینکه کارآفرین، کارفرما نیست و قطعا بالاتر از کارفرما است، کارآفرین، حتما نوآوری دارد و می تواند روابط بین کارگر و کارفرما را تنظیم کند، اظهار داشت: در برخی مباحث، کارفرماها را بازوان دولت ها می دانند ولی من معتقدم که کارآفرینان نه تنها بازوان دولت نیستند بلکه خود دولت هستند.

کریمی بیرانوند افزود: دولت و کارآفرین از هم جدا نیستند چرا که اگر این دو از هم جدا باشند انشقاق به وجود می آید و به نظام اقتصادی کشور لطمه وارد می شود و نگاه دولت سیزدهم به کارآفرینان، نگاه همکاری، همیاری و همدلی است.

کد خبر: 39709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =