ورود مجلس به دستمزد نجومی بازیگران

در یکی دوسال اخیر میزان دستمزد بازیگران برای حضور در فیلم های سینمایی و سریال ها و حتی تبلیغات بازرگانی رشد قابل توجه ای داشته، این در حالی است که بسیاری از بازیگران کاربلد پیشکسوت، خانه نشین و در حسرت کار هستند و اهالی تئاتر با کمترین میزان درآمد هنرنمایی می کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، این روزها وسوسه بازیگری تنها بخاطر شهرت و محبوبیت آن نیست بلکه بخشی از آن به دلیل آینده ای است که در صورت قرار گرفتن در این مسیر تامین خواهد شد. چراکه با ریخت و پاش هایی که  در پرداخت دستمزد بازیگران به خصوص از کیسه بیت المال صورت می گیرد آنها هر روز فاصله بیشتری از قشر متوسط جامعه می گیرند و امروزه با وجود شرایط نامساعد اقتصادی که برخی از مردم مناطق حاشیه ای کلانشهرها حتی برای تهیه نان و پنیر ساده، کارت یارانه خود را گرو می گزارند، آنها مرفه ترین نوع زندگی را دارند.  

در روزهای گذشته نیز خبرهای زیادی در خصوص دستمزد نجومی بازیگران شنیده می شد، از عدم حضور نقش اول سریال بچه مهندس در فصل ۴ به دلیل درخواست حقوق ماهیانه ۲۰۰ میلیونی که سال گذشته ۷ میلیون تومان بوده است، تا درخواست دستمزد نجومی ۵ میلیارد تومانی یکی از بازیگران سریال پایتخت که با انصرافِ محسن تنابنده از ساخت سریال در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

هرچند که هنر سینما و تلویزیون به ستاره احتیاج دارد اما گاهی اوقات پرداخت دستمزدها به گونه ای است که  نه منطق وضعیت فعلی سینما، نه منطق اقتصادِ سینما و نه منطق شرایط اجتماعی آن را تایید نمی‌کند. نکته قابل توجه و قسمت تلخ ماجرا این است که برخلاف دیگر کشورهایی که اتفاقا در عرصه فیلم سازی موفق بوده و برند محسوب می‌شوند، در ایران ملاک دستمزدها را خود بازیگران تشخیص می‌دهند و هیچ توجیه منطقی در پس این تعیین وجود ندارد. و حتی شنیده ها حاکی از آن است که برخی از تهیه کنندگان بیش از ۷۰ درصد از بودجه یک فیلم را بعنوان دستمزد به بازیگران پرداخت می کنند.

در واقع در شبکه نمایش خانگی اگر بازیگران دستمزد بالایی دریافت میکنند طرف مقابل آنها بخش خصوصی و اسپانسرهایی هستند که بر اساس مصالح خود هزینه می کنند؛ اما صدا و سیما که بودجه خود را از دولت می گیرد هیچ‌گاه نباید زیربار دستمزدهای نامتعارف برود و از نهادی فرهنگی به نهادی تجاری تبدیل شود.

معرفی چهره‌های جدید؛ راهکار مقابله با بازیگران زیاده‌خواه

چندی پیش مصاحبه ای از سیدعلیرضا سبط‌احمدی، تهیه‌کننده نام آشنای سینما و تلویزیون در خصوص درخواست‌های دستمزد غیرمتعارف برخی بازیگران منتشر شد که وی در آن گفته بود: یکی از عواملی که باعث می‌شود این افراد دستمزدهای عجیب و غریب طلب کنند ما تهیه‌کنندگان و تصمیم‌گیرندگان سیما هستیم، ضمن آن که عدم بکارگیری و معرفی بازیگران جوان و جدید موجب می‌شود تا برخی بازیگران دستمزدهای بالایی طلب کنند. بسیاری از بازیگران صاحب نام و مطرح روزی در تئاترهای شهرستانی فعال بودند و کشف شدند. به کارگیری استعدادهای جوان کمی شجاعت می‌خواهد که با حمایت مدیران سیما می‌توان این مشکل را مرتفع کرد. وقتی تهیه‌کنندگان ملزم شوند که در هر پروژه از بازیگران جدید و جوان تربیت شده در کلاس‌های بازیگری، بازیگران تئاتر، دانشجوها و... استفاده کنند بعد از ۳۰ پروژه قطعا شاهد معرفی چهره‌های جدید و مستعد به جمع بازیگران کشور خواهیم بودو حق انتخاب و تنوع بازیگران برای تهیه‌کنندگان و کارگردانان زیاد می‌شود.

مجلس واردِ دستمزدهای نجومی بازیگران می‌شود

درهمین راستا رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ورود مجلس به موضوع دستمزدهای نجومی بازیگران، گفت: صداوسیما نباید پول بیت المال را صرف کشیدن ناز سلبریتی‌ها کند.

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در خصوص بحث دستمزدها می گوید: متأسفانه در سال‌های گذشته در خلأ نظارت مستمر و کارآمد بر هزینه‌هایی که در شبکه نمایش خانگی صرف می‌شد، ما شاهد ورود پول‌هایی به این حوزه بودیم که عده‌ای تلاش می‌کردند با هزینه این مبالغ در حوزه فرهنگ و هنر برای خود اعتباری دست و پا کنند که از این اعتبار به عنوان پوششی برای فعالیت‌های خود استفاده کنند. خب صدا و سیما و اسپانسرها وقتی با این اتفاقات روبرو می‌شوند با خودشان می‌گویند اگر آن‌ها هم مبالغشان را آن‌چنانی نکنند و آنتن را در اختیار سلبریتی‌ها قرار ندهند، از این رقابت عقب می‌مانند. از این رو آن‌ها هم به سلبریتی‌پروری و دادن دستمزدهای غیرمنطقی روی می‌آورند که صداوسیما باید محکم در مقابل این بدعت بایستد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این نهاد عمومی نباید تمام توانش را صرف فربه‌شدن سلبریتی‌ها و برخی برنامه‌سازان که توقعات نجومی دارند، بکند. صداوسیما نباید پول بیت‌المال را صرف کشیدن ناز سلبریتی‌ها کند. مجلس به‌ویژه کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد. بنا داریم که به سهم خودمان مانع از استحکام پایه‌های بدعت‌های این‌چنینی شویم. این تصور غلط که تولید محتوای پربیننده منوط به حضور سلبریتی‌ها است، باید شکسته شود؛ مدیران رسانه ملّی باید از سیاست نادرست «سلبریتی‌پروری» دست کشیده و به دامان «خلاقیت» پناه ببرند.

کد خبر: 3956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =