جدال «‌خان» با مفسدان اقتصادی

عمران‌خان معتقد است که مخالفانش پس از آنکه او در تلاش برای حسابرسی از پرونده‌ مفاسد اقتصادیِ رهبران احزاب مخالف دولت برآمده، برای فرار از پاسخگویی در برابر محاکم قضایی دست به شکل‌دهی اعتراض‌ها زده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، احزاب مخالف دولت پاکستان با تشکیل ائتلافی با عنوان «جنبش دمکراتیک پاکستان» در هفته‌های اخیر و بدون توجه به خطرات ناشی از شیوع بیماری کرونا دست به تحرکات گسترده‌ای در شهرهای مختلف این کشور با هدف براندازی دولت عمران‌خان، نخست‌وزیر این کشور و برگزاری انتخابات زود هنگام زده‌اند. دومینوی تجمعات و تظاهرات این جنبش پس از شهرهای گوجرانواله، کراچی، کویته، پیشاور، ملتان و لاهور، اکنون در حال رسیدن به اسلام آباد، پایتخت پاکستان است.

ائتلاف اپوزیسیون دولت که متشکل از ۱۱ حزب سیاسی بوده و سرآمد آن‌ها حزب مسلم لیگ (شاخه نواز)، حزب مردم و جمعیت علمای اسلام (شاخه فضل‌الرحمان است)، اینبار و پس از برگزاری اجتماعات و تظاهرات گسترده در شهرهای گوجرانواله، کراچی، کویته، پیشاور، ملتان و لاهور به دنبال کشاندن جمعیتی میلیونی از هواداران خود به پایتخت پاکستان در پایان ژانویه سال آتی میلادی است. اقدامی که توسط رهبران جنبش دمکراتیک پاکستان در راستای اسقاط دولت دمکراتیک این کشور با مجبور کردن عمران‌خان به استعفا و برگزاری انتخابات زود هنگام تلقی می‌شود.

از دیگر احزاب سیاسی حاضر در این ائتلاف می‌توان به حزب ملی عوام به رهبری اسفندیار ولی، حزب ملی- مردمی خیبرپختونخواه (به رهبری محمود خان اچکزئی)، حزب ملی بلوچ (به رهبری اختر مینگل)، جمعیت اهل حدیث (به رهبری ساجد میر)، جمعیت علمای پاکستان، حزب ملی (به رهبری عبدالمالک بلوچ) و حزب ملی وطن به رهبری آفتاب احمد شیرپاو) نام برد. این ائتلاف از ۲۰ سپتامبر سال جاری و پس از انعقاد یک کنفرانس سیاسی با حضور این احزاب و با هدف پایان دادن به دولت جنبش انصاف و مجبور کردن عمران‌خان به کناره‌گیری از قدرت، آغاز به کار کرد.

اصل ماجرا چیست؟

احزاب مخالف دولت پاکستان، عمران‌خان را فردی بی‌کفایت می‌دانند که پاکستان تحت زعامت وی چیزی به جز وضعیت بد معیشتی و اقتصادی به خود ندیده است. به زعم آنها عمران خان گزینه مورد حمایت ارتش پاکستان بوده که سه سال قبل و با تقلب در انتخابات توانسته است بر کرسی قدرت تکیه بزند. از همین رو احزاب مخالف سیاسی ائتلاف خود را «جنبش دمکراتیک پاکستان» نام نهاده‌اند تا با طعنه به دولت و ارتش این کشور اعلام کنند که دولت مستقر نه دولتی دمکراتیک، بلکه دولت منتخب ارتش است که با حمایت نیروهای مسلح پاکستان بر اریکه قدرت تکیه زده است. نواز شریف که به طرز مشکوکی توانست از پاکستان خارج شده و خود را به انگلستان برساند در یک کنفرانس مطبوعاتی با هدف قرار دادن ارتش پاکستان تصریح کرد که «هدف این ائتلاف تنها عمران خان نیست، بلکه هدف مبارزه با قدرتی است که عمران‌خان را به نخست وزیری رساند».

این ائتلاف در راستای اعمال فشار بر دولت، تهدید کرده بود که از نمایندگان خود در مجلس ملی و مجالس ایالتی درخواست خواهد کرد که به صورت دسته جمعی استعفا دهند که این امر با واکنش سریع و قاطع عمران‌خان مواجه شد. نخست وزیر پاکستان بلافاصله در واکنش به این اظهارات اعلام کرد «دولت وی آماده برگزاری انتخابات زودهنگام در صورت روی دادن استعفای دسته جمعی نمایندگان و پر کردن کرسی‌های خالی در مجلس ملی و مجالس ایالتی خواهد بود».

البته این امر نیز شایان ذکر است که انشقاق و دو دستگی در میان احزاب حاضر در این ائتلاف نیز موج می‌زند؛ چراکه موتلفین امروز همان دشمنان قسم خورده یکدیگر در سال‌های اخیر هستند که این بار برای کنار زدن یک تهدید مشترک بر سر میز ائتلاف گرد هم آمدند. حزب مردم که دارای اکثریت در «مجلس ایالتی سِند» است، بعید به نظر می‌رسد که در راستای اقدام استعفای دسته جمعی، هم قدم با دیگر احزاب سیاسی مخالف دولت گام برداشته و تسلط خود بر ایالت سند و شهر مهم کراچی را از دست بدهد. همین امر به خودی خود یک امتیاز ویژه برای عمران‌خان به شمار می‌رود تا بتواند از شکاف موجود در این ائتلاف در راستای کنترل و حتی از هم پاشیدن صفوف احزاب موتلفه اقدام کرده و وضعیت سیاسی پاکستان را به ثبات نسبی برساند.

مُهره‌های کلیدی در محاصره!

از دیگر نکات مهم و قابل توجه این ائتلاف، حضور برخی از بانوان سیاستمدار همچون «مریم نواز»، دختر نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ و نخست وزیر سابق پاکستان و «آصفه بوتو زرداری»، دختر بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق پاکستان و همچنین «آصف علی زرداری»، رئیس جمهوری اسبق این کشور از حزب مردم، در رأس ائتلاف ضد دولتی و تجمعات سیاسی اخیر است. این امر در ظاهر برای تحریک احساسات مردمی در راستای حمایت از ائتلاف مخالف دولت و شناساندن چهره‌های جدید به عرصه سیاسی پاکستان تلقی می‌شود، اما در واقع پدران این دو نفر یعنی نواز شریف و آصف علی زرداری، افرادی هستند که بزرگترین پرونده‌های مفاسد اقتصادی و سیاسی را دارند. بدیهی است که قرار دادن این افراد در صفوف ابتدایی مخالفین دولت، مهر تاییدی بر اظهارات عمران‌خان در خصوص دست و پا زدن آن‌ها برای فرار از حسابرسی با حربه‌های مختلف خواهد بود.

در مقابل اما عمران‌خان معتقد است که مخالفان وی با حمایت دولت‌های خارجیِ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ایِ و پس از آنکه وی در تلاش برای حسابرسی پرونده‌های مفاسد اقتصادی رهبران احزاب مخالف دولت برآمده، برای فرافکنی و همچنین فرار از پاسخگویی در برابر محاکم قضایی دست به اینگونه تحرکات زده‌اند.

نخست‌وزیر پاکستان معتقد است که احزاب سیاسی مخالف دولت با به راه انداختن چنین تحرکاتی در راستای اهداف کشورهایی قدم بر می‌دارند که خواستار عدم ثبات سیاسی و اقتصادی در پاکستان هستند و این اقدام‌ها در چنین برهه‌ای تنها منجر به تضعیف پاکستان در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد شد.

عمران‌خان اخیراً در گفت‌وگو با اصحاب رسانه تاکید کرده بود که این اقداماتِ ائتلاف احزاب سیاسی مخالف دولت، ارتباط مستقیم با اقدامات وی در راستای حسابرسی به پرونده‌های فسادهای مالی و سیاسی رهبران اپوزیسیون دارد، اما دولت وی به رغم وجود اعتراضات گسترده در برخورد با مفاسد مالی و سیاسی رهبران این احزاب ذره‌ای از مواضع خودت عقب‌نشینی نخواهد کرد. او صراحتاً اعلام کرده تا زمانی که تمامی این پرونده‌ها به صورت کاملاً قانونی و بدون هرگونه فشار داخلی و خارجی بررسی و حل و فصل نشود از پای نخواهد نشست.

 البته لازم به ذکر است که به رغم تلاش‌های عمران‌خان در سه سال اخیر در راستای برخورد با مفاسد اقتصادی و سیاسی رهبران احزاب اپوزیسیون و توفیق وی در زندانی کردن یا تبعید برخی از این رهبران سیاسی، نتوانسته است موفقیتی در زمینه بازگرداندن اموال به یغما رفته کسب کند.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که دولت پاکستان همچنین این ائتلاف را متهم می‌کند که برای دستیابی به مطامع سیاسی خود و بدون توجه به شرایط خطرناک فعلی و شیوع کرونا، با تحریک عواطف هواداران خود جان میلیون‌ها نفر را به خطر انداخته و از آغاز اجتماعات و تظاهرات آمار مبتلایان به کووید ۱۹ روز به روز و با سرعت هر چه تمام‌تر در حال گسترش است. پیش‌تر «مریم نواز» بدون توجه به شرایط همه‌گیری کرونا تاکید کرده بود که تظاهرات و تجمعات به هر هزینه و قیمتی که باشد برگزار خواهد شد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 3954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =