ضربه عربی به بیروت

شروع اعتراضات جدید در لبنان با محوریت اضافه بهای سوخت و نمایان شدن وجهه دیگری از نخست‌وزیر لبنان که حالا دست به پیاده کردن سیاست‌های عربستان زده، نشان می‌دهد سناریوی جدیدی در بیروت در حال رخ دادن است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، روز گذشته (پنجشنبه) اخبار منتشر شده در لبنان حاکی از بستن مسیرها در مناطق مختلف در پاسخ به اعتصابی بود که اتحادیه‌ها و انجمن‌های بخش حمل و نقل زمینی در سایه افزایش اضافه بهای سوخت فراخوان داده بودند. در همین حال خبرگزاری روسیاالیوم با انتشار گزارشی اعلام کرد که براساس گزارش اداره راهنمایی و رانندگی، وابسته به نیروهای امنیت داخلی، مسیرهای شتورا، میدان عالیه، میدان الدوره، مسیرهای الدوره، اتوبان الباما در طرابلس و تقاطع جامع الامین در مرکز بیروت مسدود شده‌اند.

اعتراض به اضافه بهای سوخت

در همین رابطه بسام طلیس، رئیس اتحادیه‌های بخش حمل و نقل روز گذشته اعلام کرد که بستن مسیرها در تمام مناطق رأس ساعت شش صبح تا ۱۰ صبح به وقت محلی اتفاق خواهد افتاد. وی همچنین تاکید کرد که معمولاً جدول نرخ‌های سوخت یک بار در هفته اعلام می‌شود در حالی‌که این روزها دو جدول یا سه جدول طبق تغییر نرخ‌های دلار و درخواست تاجران منتشر شده است و واقعیت این است که همه رانندگان، ملت، کارمندان، نظامیان و کارگران از این وضعیت خسته شده‌اند.

بی‌ثباتی و بحران موجود در لبنان در شرایطی ادامه پیدا می‌کند که باز هم بیروت شاهد اظهارات نخست وزیری و وعده‌های مجدد میقاتی است.  این در حالی است که نخست وزیر لبنان بار دیگر بر پایبندی کشورش به ریشه عربی خود و روابط مستحکمی که با کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس دارد، تاکید کرد. در همین حال روزنامه النهار چاپ بیروت در گزارشی نوشت: «نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان روز گذشته در نشست دوم کمیته راهبردی اجرای طرح ملی عمل به قطعنامه شماره ۱۳۲۵ سازمان ملل درباره زنان، صلح و امنیت اعلام کرد که لبنان به آزادی بیان و عقیده متعهد است و هرگز تریبون و راهی برای اهانت به هیچ کشور عربی و یا دخالت در امور آنها نخواهد بود».

به گزارش النهار میقاتی در ادامه بار دیگر بر پایبندی لبنان به ریشه عربی خود و روابط مستحکمی که با کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس دارد، تاکید کرد. میقاتی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «درست است فعالیت دولت با جلساتی که با حضور وزرا برگزار می‌کنیم و یا از طریق وزارتخانه‌ها و ادارات وابسته به آنها ادامه دارند، اما تشکیل نشدن جلسات کابینه شکاف بزرگی را ایجاد کرده و ما با آرامش برای رفع آن تلاش می‌کنیم».

به نوشته النهار نخست وزیر لبنان در ادامه خواستار اتحاد دوباره کابینه به دور از گام‌های جزئی شد و اذعان داشت: « درخواست تشکیل جلسه کابینه در شرایط متشنج فعلی و بدون ایجاد حداقل توافق به منزله دامن زدن به اختلافات خواهد بود و این اقدام موجب وخامت شرایط و پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد. اکنون زمان مناسبی برای توقف کار، لجبازی و یا تعیین شروط و شروط متضاد نیست، زیرا سطح فروپاشی نیازمند افزایش تلاش‌ها برای رسیدگی است».

در بخش پایانی اظهارات نجیب میقاتی آمده است که همه باید از نگاه به دولت به عنوان پناهگاهی برای چهره‌های سیاسی بی‌فایده دست بردارند، کارهای زیادی که عمدتاً به گام‌های موردن نظر برای نجات کشور مربوط هستند، پیش روی ما قرار دارند. لازم به ذکر است مواضع نخست وزیر لبنان در شرایطی مطرح شد که برخی از کارشناسان مسائل خاورمیانه معتقدند نزدیکی دولت و نجیب میقاتی به برخی از کشورهای عربی به خصوص دولت‌های حاشیه خلیج فارس با هدف جذب سرمایه و عبور از بحران اقتصادی لبنان اجرا شده است. موضوعی که نه تنها باعث حل و فصل مشکلات معیشتی و بحران اقتصادی در لبنان نشد، بلکه افزایش فشار و ادامه بی‌ثباتی در این کشور را به همراه داشت.

دیکته اعراب به بیروت

از طرفی یکی از مهمترین رخدادهای روزهای گذشته در لبنان اخراج برخی از فعالان بحرینی پس از استعفای قرداحی، وزیر اسبق اطلاع رسانی در بیروت بود. رویدادی که به اعتقاد برخی از تحلیلگران مسائل لبنان، محصول نزدیکی بیروت به برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و تحمیل سناریوی اعراب و متحدان عبری زبان آنها بر لبنان بوده است.

در این میان پس از استعفای جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان بنا به دستور عربستان و تنها به دلیل یک اظهارنظر، نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان تصمیم گرفت به دستور جدید عربستان که این بار از رژیم شکست خورده آل‌خلیفه در بحرین صادر شده، عمل کند و مخالفان بحرینی را که جرأت کرده بودند درباره نقض‌های حقوق بشر در مورد کشورشان صحبت کنند، از لبنان اخراج کند. همانگونه که ریاض تلاش می‌کند، سیاست‌ها در لبنان را عربستانی کند، به نظر می‌رسد میقاتی نیز می‌خواهد تصمیم‌گیری در لبنان را به دست عربستانی‌ها بسپارد و بدون توجه به حاکمیت ملی و یا نهادهای قانون اساسی تنها به اجرای فرمان‌های رژیم آل‌سعود اکتفا کنند.

به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، از نظر میقاتی و بسام المولوی، وزیر کشور لبنان این کشور تنها مزرعه‌ای است که حاکمیت یک کشور تحت اشغال به نام بحرین بر آن حاکم است. بر همین اساس برخی از تحلیلگران مسائل لبنان بر این باورند که  بدون هیچ مبالغه‌ای می‌توان گفت، نخست وزیر و وزیر کشور لبنان بیش از هر کس دیگری به این مساله باور دارند که کشوری به اسم لبنان وجود ندارد و بر این اساس آن دو می‌توانند هر تصمیمی را به دستور یک کشور خارجی ولو تحت اشغال همانند بحرین که از سال ۲۰۱۱ تحت اشغال نظامی رژیم آل‌سعود است، بگیرند.

آنچه در اتمسفر سیاسی فعلی رخ داده، احتمالا تأثیر منفی بر فضای پوسیده دولت لبنان خواهد گذاشت و برخی تشکل‌های در کابینه اقدام میقاتی را نجاتی برای او از بازی با گلوله آتش می‌دانند؛ اما این به معنای آن نیست که همه گروه‌های سیاسی از اقدام میقاتی که کابینه را به خودش منحصر کرده و دستورات برای اخراج مخالفان بحرینی را به وزیر کشورش می‌دهد، استقبال خواهند کرد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که بسیاری از نفرات اقدام میقاتی را یک حلقه در زنجیره‌ای می‌دانند که از سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شده و یکی از محورهای اصلی ان انفجار بندر بیروت که باید آنرا یه شبیخون برنامه‌ریزی شده به مردم، جامعه و اقتصاد لبنان دانست. این به معنای آن است که اساساً نجیب میقاتی هرچه بیشتر به سعودی‌ها و دشمنان بیروت نزدیکتر می‌شود، اما خروجی این نزدیکی چیزی نیست جز عدم اجابت شدن خواسته‌های مردم و به نظر می‌رسد مشکلات این کشور همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 39514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =