طلسم برگزاری کنسرت‌ها بازهم شکسته نشد!

با مخالفت ستاد ملی مقابله کرونا برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی،به نظر می رسد معمای کنسرت‌ها وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از زمانی که سالن های تئاتر و سینما درهایشان را برای تماشاگران باز کردند، معاونت هنری وزارت ارشاد نیز در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا، درخواست قرار گرفتن اجراهای موسیقی در گروه دو مشاغل و از سرگیری اجراهای موسیقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ارائه داد، اما خبری از پاسخ ستاد به نامه معاون هنری درباره برگزاری کنسرت‌ها نبود تا اینکه چندی پیش، پس از انتصاب «محمود شالویی» به سرپرستی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین توتونچیان، مدیر شرکت فرهنگی ققنوس و مدیر سایت ایران‌کنسرت درباره آمادگی سالن ها برای از سرگیری کنسرت های موسیقی بعد از دو سال وقفه، اظهار داشت: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به نارنجی شدن تهران، اجازه برگزاری کنسرت های موسیقی با ظرفیت ۵۰ درصدی صادر شده است.

اما شرایط فروش بلیت برای ظرفیت ۵۰ درصد سالن ها بود و به عقیده کنسرت گذاران درصورت عدم افزایش قیمت بلیت ها، هیچ صرفه اقتصادی برای برگزاری کنسرت ها وجود ندارد. همین موضوع باعث شد که تهیه‌کنندگان مطرح موسیقی بیش از اینکه در تلاش برای برگزاری کنسرت در تهران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند، رو به اجرا در جزیره کیش آوردند که بلیت آن‌ها با قیمت‌های نجومی ۴۵۰ هزار تومانی به فروش می‌رسد. این شرایط ادامه داشت تا اینکه دو هفته پیش معاونت هنری اعلام کرد با تصمیم ستاد مقابله با کرونا می‌توان برای تمام صندلی‌های سالن بلیت فروشی کرد و با این خبر کمی از بار مشکلات برداشته شد. در نهایت هفته گذشته معاونت هنری اعلام کرد که بررسی درخواست‌های مجوز اجراهای صحنه‌ای پس از دوره تعطیلی اجراهای صحنه‌ای به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در دفتر موسیقی آغاز شده است و تاکنون ۱۰ درخواست برای دریافت مجوز اجراهای موسیقی پاپ، دستگاهی و کلاسیک به دفتر موسیقی رسیده و در حال بررسی است. ۱۰ روز بعد از این اعلام، خبر رسید که «با اجرای حسین صفامنش؛ درهای تالار وحدت روی کنسرت‌ها باز می‌شود.» اعلامی که بیانگر شکسته شدن طلسم خاموشی کنسرت‌ها بود و مخاطبان را دعوت می‌کرد که روز پنجشنبه نهم دی ماه  دراین مکان با اجرای زنده خواننده کرد زبان همراه شوند.

مخالفت ستاد کرونا

در همین حال علاقه‌‎مندان به حوزه موسیقی، چشم انتظار برپایی اجراهای زنده برای زدودن خستگی‏ها و ناامیدی‎های پساکرونا بودند که روز گذشته  یکی از تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران حوزه موسیقی از مخالفت دوباره ستاد ملی مقابله کرونا برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی طی روزهای آینده خبر داد.«محمدحسین توتونچیان» تهیه‌کننده و کنسرت‌گذار ضمن بیان خبر مخالفت مجدد ستاد ملی مقابله با کرونا با برگزاری کنسرت‌ها در روزهای کرونایی با وجود اعلام مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: پس از موافقت تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران برای برگزاری کنسرت در سالن‌های بزرگ و تلاش‌های زیادی که برای برپایی جلسات مختلف و متعدد میان مدیران سالن‌ها، تهیه‌کنندگان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل مشکلات و موانع این حوزه برگزار شد، نتایج بسیار خوب و مثبتی مبنی بر برپایی دوباره کنسرت‌ها با در نظر گرفتن همه جوانب و نیازهای طرفین به دست آمد.وی با اشاره به توافقات حاصل شده در این جلسات که بخش‌هایی از آن طی روزهای اخیر در رسانه‌ها منعکس شد، افزود: براساس آنچه در روال برگزاری کنسرت‌ها انجام می‌گیرد، درخواست برگزاری کنسرت‌ها پس از تایید رسمی دفتر موسیقی وزارت ارشاد به اداره اماکن ارائه می‌شود. اما متاسفانه طی روزهای گذشته با وجود تعداد زیاد تقاضاها که از سوی تهیه‌کنندگان و برنامه‌گذاران از سوی دفتر موسیقی به اداره اماکن رسیده، این مجموعه با اعلام اینکه ستاد ملی کرونا مخالف برگزاری کنسرت‌هاست فعلاً صدور مجوزها را متوقف کرده است. امیدوارم دوستان در ستاد ملی مقابله با کرونا پاسخ لازم را به ما بدهد.این تهیه‌کننده کنسرت ادامه داد: شرایطی که به وجود آمده در حالی است که حتی طی روزهای گذشته خبرهای خوبی مبنی‌بر برگزاری کنسرت‌ها با ظرفیت ۱۰۰ درصدی سالن‌ها به شرط ارائه کارت واکسیناسیون در هنگام خرید بلیت در رسانه‌ها منتشر شده بود، موضوعی که ما را بر این داشت تا به منظور رعایت سلامت حداکثری مخاطبان، بلیت سالن‌ها را فعلاً با پنجاه درصد ظرفیت ارائه کنیم. اما متاسفانه در همین چند روز دوباره با اتفاق بدی مواجه شدیم و به ما گفته شده که ستاد ملی مقابله با کرونا فعلاً برای برگزاری کنسرت‌ها مخالف است. در حالی که ما واقعاً امیدوار بودیم که ظرف روزهای آینده شاهد بازگشایی سامانه فروش بلیت کنسرت‌ها در تهران باشیم. کما اینکه بنده هم در این زمینه مصاحبه‌هایی را انجام دادم و از این اتفاق اظهار خرسندی کردم.

با این حال به نظر می رسد این مخالفت آن هم پس از نزدیک به ۲ سال تعطیلی مداوم کنسرت ها و با توجه به بازگشایی چندین ماهه سینماها و حتی مراکز تئاتر و البته استفاده از ظرفیت کامل سالن‏های سینما برای مخاطبان، کمی تامل برانگیز باشد.

کد خبر: 39248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =