استراتژی "امدادبک" برای مقابله با کرونا

زهرا نویدی‌فرد گفت: ایجاد بخش ویژه بیماران کرونایی و همچنین «استراتژی امدادبک» یا استراتژی مدیریت درمان در برابر کرونا ویروس برای مدیریت عمیقتر بحران، از جمله اقدامات ویژه مراکز درمانی ماست.

به گزارش آتیه آنلاین، بوشهر هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است. سازمان تامین اجتماعی در این استان دارای هفت مرکز درمانی سرپایی و سه مرکز بستری شامل بیمارستان سلمان فارسی، بیمارستان مهر و بیمارستان حضرت نبی اکرم (ص) است. اگر چه تعداد ۲۴۸ پزشک متخصص و عمومی در بخش های مختلف درمانی استان مشغول به فعالیت هستند اما کمبود متخصص در برخی از شهرستان های استان، نبود طرح نگهداشت و جاذبه دار برای بکارگیری پزشکان متخصص در قالب پرداخت های توجیهی و ویژه مناطق محروم چالشی انکارناپذیر است. اینها بخش‌هایی از گفت‌وگوی «آتیه آنلاین» با زهرا نویدی فرد، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان بوشهر است که مشروح آن در ادامه می آید:

وضعیت ارائه خدمات الکترونیک در استان چگونه است؟

از ابتدای طرح نسخه الکترونیک تا پایان آبان ماه سال جاری ۷۵۰ هزار نسخه الکترونیک و از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۳۶۴ هزار و ۴۳۲ نسخه الکترونیک در مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی ثبت شده است. همچنین ۳ هزار و  ۳۰۳ ارجاع داخلی از ابتدای سال تاکنون در مراکز درمانی تابعه صورت گرفته است.

افزایش خدمات الکترونیک سازمان تامین اجتماعی چه تاثیری در ارایه خدمات گذاشته است؟

تاثیر قابل ملاحظه ای در فرایندهای دسترسی مردم، تسهیل استفاده از ظرفیت های درمانی استان، ایجاد سرعت، صحت و دقت بیشتر در پایش و ارزیابی عملکردها، نیازها و الزامات پزشکان و موسسات طرف قرارداد داشته است؛ ولی با توجه به اینکه زیر ساخت ارائه خدمات الکترونیک در مناطقی بعضا دارای مشکلاتی است در صورت مهیا شدن شرایط، تاثیر بیشتری در ارائه خدمات بیمه ای و درمانی خواهد داشت.

طرح ارتقای سطح هتلینگ مراکز درمانی استان چگونه اجرایی شد و اکنون کار در چه مرحله ای است؟

ارتقاء وضعیت هتلینگ بیمارستان های سازمان در استان از سال ۱۳۹۴ با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال و از بیمارستان سلمان فارسی شروع شد که حدود ۸۰ درصد آن اجرا شده است. این طرح تاثیر به سزایی در ارتقاء کیفیت تجهیزات پزشکی و هتلینگ بخش های بستری، امکانات بهداشتی، نمای ظاهری ساختمان و مبلمان و فضای سبز بیمارستان ها و در نهایت جلب رضایت ارباب رجوع داشته است. از سال ۱۳۹۵ این طرح در بیمارستان سلمان فارسی جهت تکمیل موارد باقیمانده از سال قبل ادامه یافته و همزمان در بیمارستان های حضرت نبی اکرم (ص) عسلویه و مهر برازجان نیز عملیات آن آغاز و در سال های بعد استمرار یافته است؛ به نحوی که تاکنون بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال در این زمینه اعتبار جذب شده است. در سال جاری نیز این برنامه در بیمارستان سلمان فارسی در حال اجرا و تکمیل  است ولی به دلیل شرایط خاص ناشی از بیماری کرونا و نوسانات بازار و افزایش چشمگیر قیمت ها با کمبود اعتبار و نبود بعضی از اقلام مورد نیاز در بازار مواجه هستیم که این موارد به ستاد مرکزی سازمان منعکس شده و در دست بررسی است.

شیوع بیماری کرونا چه تاثیری بر وضعیت درمانی استان داشته است؟

شیوع بیماری کرونا موجب کاهش چشمگیر عملکرد بخش سرپایی و بستری مراکز درمانی شده و این کاهش عملکرد موجب کاهش شدید دریافتی پزشکان متخصص شده است که عملا ممکن است به قطع همکاری تعدادی از پزشکان متخصص همکار با سازمان منجر شود. تغییر الگوی مصرف دارو و تجهیزات پزشکی در بخش های بستری و حذف اعمال جراحی الکتیو که متعاقبا موجب افزایش خدمات اورژانسی خواهد شد از دیگر تبعات همه گیری کرونا بوده است.

چه خدمات خاص و ویژه ای در مراکز درمانی تامین اجتماعی استان به بیمه شدگان ارایه می شود؟

ما طرح «نسیم ۱۹» را در استان اجرایی کرده‌ایم که ارسال رایگان داروهای بیماران مزمن به درب منزل در تمامی شهرستان های دارای مراکز ملکی است و موجب افزایش رضایت مندی مخاطبان شده است. ایجاد بخش ویژه بیماران کرونایی، - اعم از بخش کرونا و تخت ویژه حاد تنفسی - و همچنین وجود «استراتژی امدادبک» یا استراتژی مدیریت درمان در برابر کرونا ویروس برای مدیریت عمیقتر بحران، از دیگر اقدامات ویژه مراکز درمانی ماست.

در مجموع وضعیت خدمات درمانی در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در استان بوشهر به صورت خاص وزن خدمات درمان مستقیم سازمان بیشتر از وزن خرید خدمات یا همان درمان غیرمستقیم است، از این رو کیفیت خدمات مطلوب تر رضایتمندی بیشتری از جانب بیمه شدگان را در پی داشته است. همین امر موجب شده است این مدیریت طرح و برنامه ۱۲ گانه ای را در جهت  ارتقاء کیفیت و کمیت در حوزه های مختلف درمان در دستور کار قرار دهد که شامل این موارد است:

- طرح تک آزما (توسعه کمی و کیفی آزمایشگاههای مدیریت درمان استان)

- طرح حکیم رازی (توسعه کمی و کیفی سیستم دارو و تجهیزات مراکز)

- طرح تبسم و پذیرش ۲۰ (توسعه، بهبود و ساماندهی مدیریت اطلاعات مدارک و پذیرش)

- طرح برنامه سبت (ساماندهی و بهبود بخش تصویر برداری و گرافی مراکز)

- طرح و برنامه ارتقاء OR-OB (ساماندهی و بهبود بخش های اعمال جراحی و بلوک زایمان)

- طرح و برنامه نسیم ۱۹ (نوروز سلامتی، یار مردم در دوران کرونا و ارسال رایگان داروهای بیماران مزمن به درب منزل)

- اجرای طرحواره بیمارستان شاد و مهربان

- اجرای استاندارد مدیریت سبز

- اجرای استاندارد مدیریت منابع انسانی ایزو ۳۴۰۰۰

- طرح جذب جامع پزشکان

گفت‌وگو: مهین داوری

کد خبر: 3917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =