ملاقات پر حاشیه در ابوظبی!

اولین سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات را باید یکی از مهمترین وقایع سیاسی دانست که البته در نمای کلی بیشتر جنبه اقتصادی داشت ولی باید منتظر تبعات بعدی آن در سطح کلان بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، نفتالی بنت به عنوان اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفری رسمی روز یکشنبه وارد امارات متحده عربی شد و روز گذشته (دوشنبه) ابوظبی را به مقصد تل‌آویو ترک کرد. در همین راستا شبکه خبری آی ۲۴ اسرائیل با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «سخنگوی دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی روز گذشته از ورود نفتالی بنت به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی خبر داد و اعلام کرد که وی در این سفر با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی دیدار و گفت‌وگو کرد».

اولین رویارویی در ابوظبی

نکته مهم اینکه ملاقات بنت و بن زاید، بالاترین سطح دیدار و نشست مقامات امارات و اسرائیل از زمان امضای توافق عادی سازی روابط بین دو طرف به شمار میرود. این درحالی است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبل از ترک تل‌آویو به مقصد ابوظبی، گفته بود که وی روز دوشنبه با ولیعهد ابوظبی درباره راه‌های تقویت همکاری دوجانبه و روابط اقتصادی و تجاری بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

همچنین بنت در سخنانی پیش از پرواز به سوی ابوظبی اذعان داشت: «من در حال رفتن به امارات هستم، در اولین دیدار رسمی بعنوان نخست وزیر اسرائیل. قرار است با بن زاید دیدار ‌کنم و درباره گسترش روابط در شماری از زمینه‌ها از جمله تقویت روابط اقتصادی و تجاری بحث خواهیم کرد. تنها با گذشت یک سال از زمان عادی سازی روابط شاهد پتانسیل فوق العاده‌ای در شراکت دو کشور بودیم و این تازه شروع است».

در شرایطی سفر بنت به عنوان اولین سفر نخست وزیر اسرائیل به امارات به شمار میرود که  «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی ژوئن گذشته برای افتتاح سفارت این رژیم به ابوظبی سفر کرد . سفر لاپید هم نخستین سفر رسمی یک وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به امارات بوده است که البته همراه با حاشیه‌های سیاسی زیادی بود.

اما خبرها حاکی از آن است که نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته پس از ورود به پایتخت امارات با ولیعهد ابوظبی در این کشور دیدار کرد. از این رو خبرگزاری فلسطینی سما در گزارشی با اشاره به جزئیات این سفر اعلام کرد که در دیداری تاریخی نفتالی بنت با محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی در امارات ملاقات کرد.

به گزارش سما، ولیعهد ابوظبی و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در  جریان این دیدار همکاری دوجانبه و فرصت‌های رشد و توسعه در زمینه‌های مختلف از جمله در زمینه سرمایه‌گذاری، اقتصادی، تجاری و رشد و توسعه‌ای را مورد بررسی قرار دادند. نفتالی بنت و محمد بن زاید آل نهیان همچنین در خصوص بخش‌های حیاتی که از اهتمام ویژه دو طرف برخوردار است به ویژه در زمینه‌های کشاورزی، امنیت غذایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، تکنولوژی پیشرفته و بهداشت به بحث و تبادل نظر پرداختند که خواسته‌های آنها را در خصوص همکاری گسترده‌تر در چارچوب توافق ابراهیم که بین دو طرف در سال گذشته میلادی امضا شد، محقق می‌کند.

بر اساس گزارش منتشر شده در خبرگزاری سما دو طرف همچنین به بررسی اهمیت نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی به ویژه برای کشورهای منطقه خاورمیانه جهت استفاده از فرصت‌ها، جدیدترین راهکارها و ابتکارعمل‌های ارائه شده توسط این کشورها پرداختند.

بخش خبری سایت شبکه ۱۰ رژیم صهیونیستی نیز با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: «ولیعهد ابوظبی در جریان این دیدار تاکید کرد که رویکرد دولت امارات در روابط خارجی خود از زمان تاسیسش بر اصول ثابتی همچون احترام متقابل، همکاری و ایجاد ارزش همزیستی و صلح متمرکز بوده که بهترین راه برای تحقق خواسته‌های مردم است».

به نوشته این سایت خبری، بن زاید ضمن ابراز امیدواری نسبت به برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه تصریح کرد که این منطقه، سرزمین صلح و مهد ادیان آسمانی است که با ندای خیر و محبت بر سرتاسر این جهان تابید. با وجود اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز سطح همکاری بین تل‌آویو و ابوظبی را ستود اما دو طرف تاکید کردند، تداوم روابط و همکاری دوجانبه و همکاری مشترک، منافع بین دو طرف را تقویت کرده و در تقویت ثبات، امنیت و رشد و توسعه در این منطقه سهم به سزایی دارد.

علاوه بر این نخست وزیر رژیم صهیونیستی و ولیعهد ابوظبی همچنین بر اهمیت توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی که در خدمت توسعه کشور و منطقه باشد، تاکید کردند.

تاکید بنت بر روابط اقتصادی

در شرایطی که انتشار خبر سفر نفتالی بنت به امارات در رسانه های صهیونیستی انعکاس گسترده ای داشت، در مقابل رسانه‌های عربی و به خصوص اماراتی نیز تمرکز ویژه‌ای بر روی این رخداد سیاسی و دیپلماتیک داشتند.

در همین راستا خبرگزاری رسمی امارات وام در مصاحبه‌ای با نخست وزیر اسرائیل نوشت: «نفتالی بنت از واکنش بن زاید و همچنین به دلیل قرار گرفتن در چنین موقعیتی و ثبت نام وی به عنوان اولین مقام رسمی اسرائیل که در امارات حضور پیدا کرد به شدت استقبال کرد».

به نوشته خبرگزاری رسمی امارات بنت با بیان اینکه توافق‌نامه‌های ابراهیم (توافق‌های عادی سازی روابط میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی) ساختار جدیدی را برای روابط دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی در منطقه ایجاد کرده تصریح کرد که روابط میان امارات و اسرائیل در تمام زمینه‌ها تقویت شده است و من بسیار از این مسئله خرسندم و در ادامه توافق‌های همکاری زیادی امضا شده است.

به گزارش وام، نخست وزیر اسرائیل در بخش دیگری از گفتگو با این رسانه خاطرنشان کرد که از اینکه دعوت محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی را برای سفر به امارات قبول کرده، خوشحال است و این اولین سفری است که طی دوره زمانی بسیار کوتاهی بعد از امضای توافق صلح میان امارات و اسرائیل صورت گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد که روابطی که ما را به امارات وصل می‌کند شامل هر زمینه‌ای می‌شود. هیئت‌های دو طرف نیز سفرهای متقابلی را دارند. من انتظار دارم که روابط ما به ویژه در زمینه اقتصادی خوب باشد. به نظر من همکاری در زمینه بهداشت و امنیت غذایی بخش اصلی از همکاری ماست.

در آخر باید خاطرنشان کرد که حضور رژیم صهیونیستی در امارات در امتداد راهبرد تقابلی اشغالگران قدس با حضور مقاومت در پشت دیوارهای مرزی اسرائیل است. راهبردی که ذیل پیمان ابراهیم تعریف شده و تاکنون قطار آن از برخی کشورهای عربی گذشته است. موضوعی که میتواند در آینده نزدیک، علاوه بر امنیت منطقه تاثیر به سزایی در شاخص‌های دیپلماتیک و سیاسی - اقتصادی خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس داشته باشد و باید منتظر بود و دید تبعات امنیتی یا نظامی آن چه خواهد بود.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 39049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =