اوضاع بودجه آب و برق در سال ۱۴۰۱

لایحه بودجه ۱۴۰۱ امروز توسط سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، به خانه ملت تحویل شد. بر اساس لایحه تحویل شده به مجلس علاوه بر اینکه صندوق پروژه به کمک سرمایه‌گذاران حوزه نیروگاه سازی می‌آید، بودجه بخش آب هم افزایش خواهد یافت.

به گزارش آتیه آنلاین، امروز لایحه بودجه سال آینده توسط رئیس جمهور به مجلس تقدیم شد. این لایحه با جمع منابع ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومانی و بودجه عمومی ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومانی در اختیار مجلس قرار گرفت تا نسبت به توزیع درآمدهای دولت در بخش‌های مختلف، برای سال آینده تصمیم‌گیری کنند.

بر اساس آنچه در متن لایحه بودجه سال آینده آمده است، اصلی‌ترین محور قانون بودجه ۱۴۰۱ برای وزارت نیرو، افزایش بهره‌وری آب و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

طبق متن لایحه پیشنهادی، اعتبارات منابع آب برای سال آینده، ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت یعنی اعتبارات منابع آب از ۹.۳ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۰ به ۲۲.۳ هزار میلیارد تومان برای سال آینده خواهد رسید.

هدف از این افزایش اعتبار، رفع تنش‌های آبی و تقویت آبرسانی پایدار به مناطق ضروری شهری و روستایی؛ اعلام شده است.

صندوق پروژه در اختیار نیروگاه سازان

یکی از بزرگترین مشکلات صنعت برق، افت نرخ سرمایه‌گذاری در این صنعت است که گویا در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای آن چاره‌ای اندیشیده شده است.

آن طور که از متن لایحه دولت بر می‌آید، در بودجه سال آینده مجوز احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه از طریق صندوق پروژه به وزارت نیرو داده شده است. این نیروگاه‌ها با اولویت مناطق محروم ساخته خواهند شد.

طبق متن لایحه بودجه، حداکثر آورده دولت برای این بخش می‌تواند ۴۹ درصد باشد که پس از بهره‌برداری باید به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

اجرای این قراردادها پس از تعیین آورده بخش غیر دولتی، فراخوان و ثبت شرکت سهامی خاص انجام می‌گیرد.

صندوق پروژه یکی از انواع صندوق‌های تامین مالی است که تامین مالی پروژه‌ای مشخص را فراهم می‌کند. در واقع، صندوق پروژه با کسب مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار تاسیس می‌شود و بستری برای جمع‌آوری سرمایه خرد از عموم و تخصیص آن به پروژه تعریف شده در اساسنامه صندوق است.

این صندوق‌ها پس از بررسی علمی پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی مختلف پروژه‌ای خاص را انتخاب کرده و فرآیند تامین مالی را آغاز می‌کنند. صندوق‌های پروژه وجوه سرمایه گذاران را جمع‌آوری کرده و به ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های تولیدی مختلف تخصیص می‌دهند.

در این حالت مدیریت و مسئولیت تمامی امور پروژه در طول دوران ساخت و بهره‌برداری به عهده شرکتی است که برای اجرای پروژه مورد نظر تشکیل می‌شود و تحت نظارت نهادها و ارکان قانونی فعالیت می‌کند. در صندوق پروژه معمولا سرمایه‌گذاری‌ها در قالب پروژه‌هایی مانند تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی، پتروشیمی، احداث کارخانه و نیروگاه و … شکل می‌گیرد.

الزام خوزستان به نصب کنتور هوشمند آب

طبق برنامه ششم توسعه وزارت نیرو مکلف به هوشمندسازی کنتورهای آب و برق بود. بر اساس مفاد آن برنامه، بخش زیادی از کنتورهای آب بخش کشاورزی هوشمند شد و از آنجا که طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت درخواست تمدید برنامه ششم توسعه را مطرح کرده است، به نظر می‌رسد که سیاست هوشمندسازی کنتورها به‌ویژه در بخش کشاورزی ادامه یابد.

ضمن آنکه بر اساس یکی از بندهای لایحه پیشنهادی، شرکت‌های آب خوزستان باید با  استفاده از منابع خود نسبت به خرید کنتورهای هوشمند اقدام کنند.

شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان مکلفند از محل منابع داخلی خود و بخشی از اعتبارات طرح‌های تعادل بخشی و تغذیه مصنوعی در قالب وجوه اداره شده نسبت به تأمین هزینه‌های خرید و نصب شمارشگر (کنتورهای حجمی و هوشمند) چاه‌های آب کشاورزی مجاز، اقدام کنند.

همچنین اصل مبلغ تسهیلات پرداختی را بدون هیچ گونه سود به صورت اقساط با زمان‌بندی که به تصویب وزرای نیرو و جهاد کشاورزی می‌رسد از کشاورزان صاحب این چاه‌ها دریافت کرده و صد درصد آن را برای اجرای طرح‌های احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در اختیار شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها و سازمان آب و برق خوزستان قرار دهند.

کد خبر: 38741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =