میزبانی ۱۴ نمایش در آخرین روز جشنواره آیینی و سنتی از مخاطبان

 همزمان با آخرین روز بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، ۱۴ نمایش در دو بخش صحنه‌ای و میدانی پذیرای مخاطبان خواهند بود.

به گزارش آتیه آنلاین، ۵ نمایش در بخش صحنه‌ای و ۹ اثر در بخش میدانی، امروز (شنبه ۲۰ آذر) در پنجمین و آخرین روز از برگزاری بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پذیرای مخاطبان خواهند بود.

نمایش تصویر مصور مظفری نوشته اصغر گروسی و کار وحید نفر از تهران ساعت ۱۵، نمایش توراندخت نوشته برتولت برشت و کار مرتضی برزگرزادگان از تهران ساعت ۱۶، کتاب نمایش در ایران نوشته بهرام بیضایی با دراماتورژی و کارگردانی میرعلیرضا دریابیگی از تهران ساعت ۱۷، نمایش خانواده آقای هاشمی به نویسندگی و کارگردانی علی عامل هاشمی از تهران ساعت ۱۸ و نمایش ایوب خان نوشته و کار امیر دژاکام از تهران ساعت ۱۹، از طریق سامانه‌های تیوال و تلویزیون تئاتر ایران به شکل پخش آنلاین اجرا خواهند شد و به مدت ۲۴ ساعت از زمان اعلام شده، تماشای این نمایش‌ها برای علاقمندان به صورت رایگان امکان‌پذیر است.

همچنین در این روز، نمایش آیین ترکه‌بازی نوشته رضا رفیعی و کار پروانه شیبانی از یاسوج ساعت ۱۵:۳۰ با مدت زمان ۲۰ دقیقه، شبیه‌خوانی نبرد سرکش به شبیه‌گردانی امیر سلیمانی‌مقدم از تهران ساعت ۱۶ با مدت زمان ۶۰ دقیقه و نمایش سیاتش نوشته و کار محمود دهقان‌هراتی از کرج ساعت ۱۷:۳۰ با مدت زمان ۴۰ دقیقه در پهنه فرهنگی هنری رودکی اجرا می‌شوند.

پنجمین روز از جشنواره، تماشاخانه سنگلج از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۰ میزبان نقالی فرامرزنامه کار داود معینی‌کیا از تهران، خیمه شب‌بازی بارگاه سلیم خان کار حسین ربیعی از تهران، موسیقی عاشیق کار جبار یوسفی از تهران و سیاه‌بازی دردسر مبارک کار حمید مرادی و هادی شیرمحمدی از تهران است.

بر این اساس نمایش آیین ترکه‌بازی نوشته رضا رفیعی و کار پروانه شیبانی ساعت ۱۱ در ایستگاه مترو تئاترشهر و ساعت ۱۶:۳۰ در ایستگاه مترو جهاد اجرا خواهد شد.

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از سال ۱۳۶۸ با همت تعدادی از هنرمندان و فعالان این عرصه در راستای حفظ، معرفی، توسعه و اشاعه هنرهای نمایشی آیینی و سنتی پایه‌گذاری شد.  رویدادی که در گام‌های نخستین به شکل سالانه و از دوره چهارم به شکل دوسالانه برگزار شده و توانسته در کنار معرفی بخش مهمی از آیین‌ها و سنن‌ نمایش ایرانی در راستای معرفی هنرمندان پیش‌کسوت و فعالان جوان این عرصه به دامنه فعالیت‌های نمایش ایرانی و شکل گیری جریان تئاتر ملی سهمی به‌سزا داشته باشد.

این رویداد از دوره دوازدهم با محوریت تاکید بر معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی ایران به دیگر نقاط جهان با برگزاری سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در کنار میزبانی از پژوهشگران نمایش‌های سنتی دیگر کشورها تلاش کرد در همراهی با زنده‌نام دکتر جلال ستاری و دکتر لاله تقیان دو تن از پژوهشگران بنام عرصه نمایش‌های آیینی و سنتی گامی دیگر در راستای جهانی کردن آیین‌های نمایشی کشورمان بر دارد.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی از چهاردهم تا بیست‌ویکم آذر ۱۴۰۰ خورشیدی به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی و اختتامیه این رویداد ۲۱ آذر ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

 
 
 

کد خبر: 38589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =