«سیستم مثلثی»، ابزار ترمیم روابط زوجین با خانواده‌ها

یک استاد روانشناسی گفت: «خانواده» یکی از عوامل مهم ثبات و یا تزلزل در زندگی زوجین است، بنابراین در صورت کسب مهارت «سیستم مثلثی» توسط زوجین، در نهایت آرامش بسیاری از عوامل تخریب‌گر در روابط بین زوجین و خانواده ها نیز از بین می‌رود.

میترا کلانتری در گفت و گو با آتیه آنلاین در پاسخ به علل و عوامل موثر در پایداری و یا بروز طلاق عنوان کرد: تحقیقات بسیار گسترده در  زمینه عوامل موثر در بروز طلاق در داخل و خارج انجام شده است و در این میان نتایج تحقیقات «گاتمن»  از زوج درمانگران مطرح آمریکایی قابل تامل است، گاتمن شهرک هایی ساخته است که تعداد زیادی از زوج ها در واحدهای آن به صورت داوطلبانه و آگاهانه ساکن شده اند و ایشان به همراه  تیم مشاورانش زندگی روزمره زوج ها را توسط دوربین هایی که در جای جای در این منازل تعبیه شده  رصد می کنند. نتیجه تحقیقات آنها بر اساس شواهد و مشاهدات شان نشان می دهد که چهار عامل اصلی توهین، تحقیر، دیوار سنگی و  رفتار دفاعی عمده ترین علل بروز اختلاف و طلاق در خانواده‌های اروپایی و آمریکایی است.

وی افزود: توهین، تحقیر و انتقاد در زمره  نیاز به احترام و ارزشمندی قرار می گیرند؛ تمام افراد نیازمند احترام هستند و این نیاز طبیعی و ژنتیکی افراد است همچنان که فرد اگر غذا میل نکند به مرور حیاتش در خطر می افتد فردی که احساس کند مورد احترام قرار نمی گیرد و ارزشمندی اش دیده نمی شود به ماندن در چنین رابطه ای تمایلی ندارد، کم محلی و بی‌توجهی کردن، محبت نکردن و سردی در رابطه نیز  در بروز اختلافات زوجی تاثیر به سزایی دارند.

کلانتری تصریح کرد: چنانچه در یک رابطه ای زوجین رفتاری حق به جانب  در پیش بگیرند و از همدلی کردن با طرف مقابل پرهیز کنند و همواره تمام  رفتارهایشان را توجیه کنند در چنین فضایی قطعا زوجین با هم به مشکل برمی خورند.  

این استاد دانشگاه یادآور شد: نتایج تحقیقات در کشور ما نشان می دهد که  علاوه بر آن چهار عامل، «خانواده» نیز به این عوامل اضافه شده است؛ خانواده  نقش مهمی در ثبات یا بی ثباتی زندگی زوجین در ایران دارد؛ بعضا زن یا مرد به خانواده پدری اش وابستگی دارد و نمی توانند رابطه شان را مدیریت کند و همین مساله به بروز مشکلات زیادی در رابطه زوجی آنها می شود، به عبارتی گاهی اوقات خانواده ها دخالت می کنند و بعضی وقت ها  زوج ها نمی توانند به درستی مدیریت کنند.

این دکترای روانشناسی گفت: اساتید دانشگاه شهید بهشتی‌ مدلی به نام  «سیستم مثلثی» طراحی کرده اند که اگر زوجین این مدل را آموزش ببینند و طبق این مدل روابط شان را  با خانواده خود و  همسرشان بعد از ازدواج مدیریت کنند، نتایج نشان داده است که به موازی رفع بسیاری از مشکلات،  زوجین و خانواده‌هایشان به آرامش و ثبات نسبی رسیده اند.

کد خبر: 38539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =