نشست مجازی بایدن با ۱۰۰ کشور جهان با موضوع دموکراسی

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز و فردا حدود ۱۰۰ کشور جهان را در نشست مجازی برای دموکراسی گرد هم می‌آورد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز -پنج‌شنبه- و فردا حدود ۱۰۰ کشور را در «اجلاسی برای دموکراسی» گرد هم می‌آورد که این اقدام خشم چین و روسیه را برانگیخته است.

بنا بر اعلام کاخ سفید، این رویداد که به طور مجازی توسط واشنگتن سازماندهی شده است، با هدف افشای تضاد بین دموکراسی‌ها، دیکتاتوری‌ها و رژیم‌های استبدادی که در مرکز سیاست خارجی بایدن قرار دارند، برگزار می شود.

«اوزرا زیا»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت، دموکراسی و حقوق بشر گفت: «ما بدون شک در لحظه حقیقت برای دموکراسی قرار داریم».

وی افزود که دموکراسی‌های جهان با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه هستند که ناشی از تهدیدهای جدید است و تقریبا در سراسر جهان این کشورها درجه های مختلفی از عقب ماندگی دموکراتیک را تجربه کرده‌اند.

در این اجلاس نمایندگانی از صد دولت و سازمان های غیردولتی، شرکت‌ها و سازمان‌های خیریه گرد هم می‌آیند اما فهرست دعوت‌شدگان تنش زیادی ایجاد کرد.

چین و روسیه که بایدن آنها را برجسته‌ترین کشورهای دیکتاتور مآب می‌داند، محرومیت خود را از این اجلاس محکوم کردند.

«آناتولی آنتونف» سفیر روسیه در واشنگتن نوشت: «اینکه ایالات متحده به خود اجازه دهد تعیین کند کدام کشور دموکراسی است و کدام کشور واجد شرایط این وضعیت نیست، ذهنیت جنگ سرد را آشکار می‌کند.»

دعوت از تایوان برای حضور در این نشست همچنین خشم پکن را برانگیخته است.

کد خبر: 38345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =