پرسه‌زنی داعش زیر گوش کردهای عراق

حملات جدید داعش به اقلیم کردستان عراق و مقابله پیشمرگه‌ها به این جریان تروریستی نشان از وجود یک خطر بالقوه دیگر در جغرافیای خاورمیانه دارد که در صورت ادامه آن می‌تواند تبعات سهمگینی داشته باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در حالیکه پیشتر منابع امنیتی عراقی از تسلط عناصر داعش بر یک روستا در شمال این کشور خبر داده بودند، نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگ این روستا را پس گرفتند. در همین حال نیروهای امنیتی عراق نیز از حمله هوایی به مخفیگاه عناصر این گروه در منطقه‌ای در غرب عراق خبر دادند.

زد و خورد با داعش

در همین راستا خبرگزاری اسکای نیوز عربی روز گذشته در گزارشی به نقل از منابع امنیتی عراق اعلام کرد، نیروهای امنیتی و نیروهای پیشمرگ کرد توانستند روستایی در شمال عراق را امروز از تروریست‌های داعش پس بگیرند. این منابع گفتند، نیروهای نخبه در وزارت کشور و نیروهای پیشمرگ توانستند در ساعات اولیه صبح دیروز (دوشنبه)، به رغم اینکه داعشی‌ها خانه‌ها را بمب‌گذاری کرده بودند، بر روستای لهیبان مسلط شوند.

این درحالی است که پیشتر این شبکه گزارش داده بود، عناصر داعش پس از دو روز حمله، تسلط کامل روستای لهیبان در شمال عراق را به دست گرفتند. طبق گفته این منابع، در پی تشدید حملات داعش در دو روز گذشته، یک‌شنبه ساکنین روستا ناچار به تخلیه آن و ترک محل سکونت خود شدند.

این منابع همچنین اعلام کردند که پس از تخلیه روستا عناصر داعش به صورت کامل آن را تصرف کرده و اقدام به سوزاندن برخی خانه‌های روستای لهیبان کرده‌اند. روستای لهیبان واقع در دامنه کوه قره چوغ و بخش سرگران شهر دوبز از توابع استان کرکوک است که از مناطق مورد مناقشه میان اربیل و بغداد محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، بخش رسانه امنیتی عراق وابسته به وزارت دفاع این کشور اعلام کرد نیروی هوایی تحت نظارت فرماندهی عملیات مشترک و بر اساس اطلاعات دقیق، حمله‌ای را با جنگنده‌های اف-۱۶ انجام داد و مخفیگاه تروریست‌های داعش در منطقه وادی حواری در بخش فرماندهی عملیات الجزیره را هدف قرار داد.

اما در ادامه حملات اخیر گروه تروریستی داعش در اقلیم کردستان منابع محلی از کشته و مجروح شدن چند غیر نظامی و چند نیروی پیشمرگ در حمله داعش به دو روستا در اقلیم کردستان عراق خبر دادند. شاهدان عینی و منابع عراقی اعلام کردند که تروریست‌های داعش حمله‌ای را به دو روستا در منطقه مخمور از توابع اربیل انجام دادند که منجر به کشته و مجروح شدن شماری شده است.

در همین حال، سیروان بارزانی، یکی از  فرماندهان نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان عراق در این رابطه با خبرگزاری رسمی اقلیم گفتگو و اعلام کرد که داعش طی پنجشنبه و شنبه اخیر دو حمله انجام داد و عملیات مقابله با این گروه همچنان ادامه دارد. بارزانی با بیان اینکه در این دو حمله شماری غیر نظامی و چند تن از نیروهای پیشمرگ کشته شدند تصریح کرد که عناصر داعش به یک خانه در روستای لهیبان حمله کرد و سه تن از اعضای این خانواده را به قتل رساندند.

لازم به ذکر است که علی‌رغم اعلام پیروزی بر داعش در عراق در سال ۲۰۱۷ و آزادسازی تمامی مناطق تحت کنترل آن، اما این گروه همچنان عناصر مخفی را در مناطق مختلف عراق دارد و هر از گاهی حملات تروریستی را انجام می‌دهد.

تحرکات اخیر داعش در مناطق کردی واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. در این میان رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز دیروز (دوشنبه) در سخنانی نسبت به خطر بزرگی هشدار داد که درپی تشدید حملات داعش در کمین اقلیم کردستان عراق است. از این رو خبرگزاری العراقیه با انتشار گزارشی در این رابطه عنوان کرد که مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در سخنانی در واکنش به حمله جمعه داعش به منطقه‌ای در مخمور نسبت به خطر بزرگی خطر هشدار داد.

بارزانی خطاب به جامعه کرد دور از وطن اذعان داشت که از شما می‌خواهیم که مسئله مردم کردستان در سراسر جهان را به صورت مسالمت‌آمیز معرفی کنید، چراکه جنگ راه حل هیچ مشکلی نیست و نخواهد بود. رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در ادامه خواستار حمایت جامعه کردها از تجربه مردم اقلیم کردستان عراق شد و افزود: «متأسفانه این تجربه همچنان با خطر بزرگی مواجه است و چند روز پیش در گرمیان و پس از آن در مخمور مورد حملات تروریستی قرار گرفتیم».

این اظهارات پس از آن مطرح شد که شاهدان عینی و منابع عراقی جمعه اعلام کردند که تروریست‌های داعش حمله‌ای را به دو روستا در منطقه مخمور از توابع اربیل انجام دادند که منجر به کشته و مجروح شدن شماری شد.

آماده‌باش علیه تکفیر

با افزایش اقدامات تروریستی از سوی تشکیلات تکفیری داعش در هفته گذشته که به صورت جدی باعث اخلال در امنیت مناطق کردی عراق شده است وزارت پیشمرگ‌ها در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که شامگاه یکشنبه در حمله وحشیانه داعش به تیپ ۱۲۶ نیروهای پیشمرگ در نزدیکی روستای قره سالم تعدادی از این نیروها کشته و زخمی شدند. نیروهای ما داعشی‌ها را تعقیب کردند و اوضاع تحت کنترل ماست.

همچنین ریاست اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که نیچروان بارزانی، رئیس این اقلیم روز گذشته نشست فوری با فرماندهان نیروهای پیشمرگ درباره تهدیدات داعش و گام‌های بعدی که بعد از حملات اخیر اتخاذ خواهد شد، برگزار کرد. از سوی دیگر فرماندهی عملیات مشترک عراق نتایج نشست نظامی و امنیتی با وزارت پیشمرگ‌های اقلیم کردستان عراق را اعلام کرد.

در بیانیه گروه اطلاع‌رسانی امنیتی عراق آمده است که عبدالامیر الشمری، معاون فرمانده عملیات مشترک عراق با حضور معاون رئیس ستاد ارتش و فرمانده نیروهای زمینی، مدیر سازمان اطلاعات نظامی و فرماندهان عملیات در دیالی و کرکوک از یک هیئت امنیتی عالیرتبه با ریاست جبار یاور، دبیرکل وزارت پیشمرگ‌ها در دولت اقلیم کردستان عراق و فرماندهان پیشمرگ‌ها و فرمانده نیروهای ائتلاف در عراق استقبال کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق در این نشست درباره یکپارچه کردن تلاش‌های امنیتی و نظامی برای مقابله با حملات داعش و تقویت استراتژی همکاری و توافق امنیتی و نظامی میان نیروهای مرکز و اقلیم صحبت و با تقویت فعالیت اطلاعاتی و افزایش همکاری در این راستا برای مبارزه با تروریسم توافق شد.

همچنین درباره همکاری نیروهای ائتلاف بین‌المللی در چارچوب حمایت لجستیکی و یکپارچه کردن تلاش‌ها برای مبارزه با داعش و توافق با ادامه دیدارهای دوجانبه میان فرماندهان امنیتی و نظامی برای ایجاد دیدگاه واضحی درباره مقابله با تروریسم بحث و تبادل نظر شد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که تحرکات اخیر داعش در اقلیم کردستان و همچنین عملکرد آنها در استان‌های دیگر عراق نشان از برنامه‌ریزی مرکزیت عملیاتی داعش برای اقدامات گسترده هسته‌های این تشکیلات در سرتاسر خاک همسایه غربی ایران دارد. موضوعی که میتواند علاوه بر اخلال در امنیت عراق، سایر کشورهای منطقه را با تهدیدی جدی مواجه سازد.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 37966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =