گام بلند به سوی اسکار

جوایز سالانه هیات ملی نقد آمریکا دو جایزه بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلمنامه اصلی سال را به «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی داد.

به گزارش آتیه آنلاین، پس از آنکه فیلم قهرمان ساخته اصغر فرهادی در هفتادوچهارمین جشنواره کن و در بخش رقابتی با ۲۳ فیلم از کشورهای مختلف توانست جایزه بزرگ جشنواره را ازآن خود کند، بسیاری از منتقدان عنوان کردند «قهرمان» بهترین فیلم سال‌های اخیر فرهادی است و از آن مهم‌تر شانس سومین اسکار را برای اصغر فرهادی هم‌چنان حفظ خواهد کرد. در همین راستا روز گذشته نیز هیات ملی نقد آمریکا با بررسی بیش از ۲۲۱ فیلم برگزیدگان این دوره را معرفی کردند و «قهرمان» اصغر فرهادی توانست دو جایزه مهم بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم خارجی‌زبان را از آن خود کند و گامی بلند برای درخشش احتمالی در ادامه فصل جوایز به ویژه مراسم اسکار بردارد. جوایز هیات ملی نقد که با رای گروهی از سینمادوستان، حرفه‌ای‌ها، استادان دانشگاه و فیلمسازان به برترین‌های سال اهدا می‌شود، در چند دهه اخیر معیاری مهم برای حضور احتمالی برندگان در میان نامزدهای اسکار بوده است و حالا به نظر می رسد اصغر فرهادی با این جایزه گام بلندی در این مسیر برداشت.

چندی پیش ایندی وایردر مطلبی نوشته «آن تامپسون» ضمن اعلام پیش‌بینی‌ شانس‌های جایزه اسکار بهترین کارگردانی، نام اصغر فرهادی را به‌دلیل ساخت «قهرمان» در میان ۱۵ نفر اولی که از شانس‌ بیشتری برای دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی برخوردارند، آورد. همچنین در جدیدترین پیش بینی درباره جوایز اسکار ۲۰۲۲ که از سوی «اسکات فینبرگ» ستون‌نویس جوایز سینمایی در نشریه هالیوود ریپورتر منتشر شده است، فیلم «قهرمان» به نویسندگی و کارگرانی اصغر فرهادی جزو پیشتازهای چهار شاخه قرار دارد. با این وجود اگر این فیلم بتواند به جمع نامزدهای نهایی دو شاخه بهترین فیلم و کارگردانی راه یابد، نخستین باری خواهد بود که سینمای ایران در این دو شاخه مهم و اصلی جوایز اسکار، نامزد کسب اسکار می‌شود. «قهرمان» پس از «پادشاه ریچارد»، «بلفاست» و «قدرت سگ» در رتبه چهارم شانس‌های اسکار بهترین فیلم قرار گرفته و پس از آن نیز فیلم‌های «C’mon, C’mon»، «کودا»، «تل ماسه»، «هر چه قوی‌تر، سخت‌تر زمین می‌خوری»، «مادرن موازی» و «اسپنسر» قرار دارند. در شاخه بهترین کارگردانی نیز فرهادی در صدر شانس‌های کسب جایزه قرار داده شده و پس از آن «کنت برانا» (بلفاست)، «جین کمپیون» (قدرت سگ)، «دنیس ویلوو» (تل ماسه) و «رینالدو مارکوس گرین» (پادشاه ریچارد) جای گرفته‌اند. این فیلم در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی پس از «بلفاست» در رتبه دوم پیشتازهای کسب جایزه قرار دارد و «پادشاه ریچارد»، «C’mon, Cmon» و «مادران موازی» دیگر رقبای اصلی فرهادی در این شاخه محسوب می‌شوند. در جدول قبلی این منتقد نیز، «قهرمان» در پنج رشته بالا، شانس اصلی نامزدی را داشت.

اصغر فرهادی تنها فیلمساز ایرانی برنده اسکار است که دو بار با «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» جوایز اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را به دست آورده و امسال درصورت بردن جایزه اسکار در رشته‌ بهترین فیلم بین‌المللی، سومین اسکار خود را به ایران خواهد آورد و در کنار رکوردداران جایزه اسکار قرار می گیرد.

کد خبر: 37388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =