روسیه خواستار توقف گلوله باران شرق اوکراین شد

«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه خواستار متقاعد کردن دولت اوکراین توسط دولت آمریکا در متوقف کردن گلوله باران منطقه دونباس شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، پاتروشف روز جمعه در جمع رسانه ها گفت: به آمریکا توصیه می کنیم دولت اوکراین را متقاعد کند تا به خواسته های ساکنان دونباس توجه کرده و گلوله باران این منطقه را متوقف کند. 

رسانه های روسیه اعلام کردند که انتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با دیمیتری کوله همتای اوکراینی خود در استکهلم پایتخت سوئد دیدار کرده و دو طرف درخصوص حل و فصل مناقشه در منطقه دونباس و روابط دوجانبه کی یف و واشنگتن گفت و گو کرد. 

دبیر شورای امنیت روسیه گفت: باید ببینیم آیا واشنگتن می تواند شرکای اوکراینی خود را برای اجرای توافق های موجود متقاعد کند یا خیر؟

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا امروز اعلام کرد که واشنگتن طرحی را برای دفاع از اوکراین دربرابر آنچه که اقدامات خصمانه روسیه خواند، تهیه کرده است. 

مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز تحرکات روسیه در نزدیکی مرز اوکراین را بسیار نگران کننده خواند و گفت که واشنگتن شواهد کافی در مورد فعالیت نظامی مسکو را در دست دارد.

 اوکراین در حالی که مدعی شده روسیه تا یکماه دیگر آماده حمله نظامی گسترده به اوکراین می‌شود، از کشورهای غربی خواستار تقویت سیستم پدافند موشکی و هوایی این کشور شد.

   به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «دیمیتری کوله با» وزیر امور خارجه اوکراین گفت: به کمک های غرب برای تقویت سیستم موشکی خود تا اندازه ای که برای کشورهای غربی مقدور باشد، نیاز داریم . 

وی افزود: در شرایط کنونی ما مسائل بزرگی در عرصه پدافند هوایی و موشکی داریم. اما برای نوین سازی این توانمندی به تغییرات اساسی نیاز داریم.
 
وزیر خارجه اوکراین گفت که حتی درصورت داشتن منابع مالی کافی، حل این مسائل دشوار است زیرال چنین تسلیحاتی را نمی توان بطور آزادانه از بازار خریداری کرد.

 الکسی رزنیکوف وزیردفاع اوکراین اعلام کرد که روسیه احتمالا در پایان ماه ژانویه آماده یک حمله نظامی گسترده به اوکراین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع اوکراین روز جمعه با استناد به گزارش‌های اطلاعاتی به پارلمان این کشور گفت که روسیه بیش از ۹۴ هزار نیروی نظامی را به نزدیک مرز اوکراین اعزام کرده و احتمالا در پایان ماه ژانویه آماده یک حمله نظامی گسترده به اوکراین می‌شود.

رزنیکوف اظهار داشت که اوکراین هیچ حرکت تحریک کننده‌ای انجام نمی‌دهد اما در صورت آغاز حمله روسیه آماده پاسخ است.
کیف و متحدان ناتو نسبت به تحرکات نیروهای نظامی روسیه در مرز با اوکراین هشدار دادند و ابراز نگرانی کردند که درگیری در شرق اوکراین می‌تواند تبدیل به یک جنگ تمام عیار شود. 

آمریکا از سال ۲۰۱۴ و با آغاز مناقشه در مناطق روس تبار شرق اوکراین، صدها میلیون دلار تسلیحات به اوکراین تحویل داده است.  

در روزهای اخیر برخی رسانه های آمریکایی به نقل از مقام های اطلاعاتی آمریکا و اوکراین اعلام کردند که روسیه قصد دارد اواسط زمستان سال جاری به اوکراین حمله کند.
  منابع آگاه به شبکه سی‌ان‌ان گفتند که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در حال بررسی ارسال مشاوران و تجهیزات نظامی جدید از جمله تسلیحات به اوکراین است. 

گفت و گو در مورد بسته کمکی پیشنهادی به اوکراین در حالی انجام می شود که این کشور علنا هشدار داده که حمله ممکن است در ماه ژانویه اتفاق بیفتد. 

منابع آگاه گفتند که این بسته کمکی می‌تواند شامل موشک های ضد تانک و ضد زره جدید جاولین و همچنین چندین خمپاره باشد.

ارسال سیستم‌های دفاع هوایی مانند موشک‌های استینگر نیز در دست بررسی هستند و وزارت دفاع آمریکا برای ارسال برخی تجهیزات مانند بالگردهای  Mi-۱۷ به اوکراین اصرار می‌ورزد. Mi-۱۷ یک بالگرد روسی است که در ابتدا ایالات متحده آن را برای دادن به افغان ها خریداری کرد اما پس از خروج ایالات متحده از افغانستان در ماه اوت اکنون پنتاگون در حال بررسی است که از آنها به چه نحوی استفاده کند.

اما برخی در دولت آمریکا معتقدند که ارسال استینگر و بالگرد به اوکراین از دید روسیه یک عامل تنش زای بزرگ تلقی شود.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، آمریکایی‌ها تخمین می‌زنند که همزمان با تجمع دوباره نیروهای روس در نزدیکی مرز، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه حمله به اوکراین در اوایل سال آینده را ارزیابی می‌کند.

کد خبر: 37384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =