آرایش تنش‌زا در منطقه هند-پاسیفیک

آرایش جدید نظامی ایالات متحده در منطقه هند - پاسیفیک نشان می‌دهد که واشنگتن در حال تنگ‌تر کردن حلقه محاصره خود به دور پکن است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، آمریکا در حال استقرار مجدد نیروهای خود در منطقه شرق آسیاست، منطقه‌ای که از منظر استراتژیک برای این کشور اهمیت زیادی داشته و یکی از نقاط کلیدی برای واشنگتن در زمینه مبارزه با پکن و سیاست‌های حزب کمونیست چین است.  

صف‌آرایی نظامی در اقیانوس آرام

بر اساس گزارش‌ها پنتاگون برنامه دارد تا بعد از بازبینی در منابع نظامی آمریکا در سراسر جهان به ارتقای پایگاه‌هایش در گوآم و استرالیا با هدف مقابله با چین بپردازد. به گزارش ‌پایگاه هیل، بنا به گفته یک مقام ارشد نظامی، سند موسوم به «بازبینی در آرایش جهانی نیروها» (GPR)، که نسخه طبقه‌بندی نشده‌ای از آن برای انتشار در روز دوشنبه در نظر گرفته شد، ‌دستور به همکاری بیشتر با متحدان و شرکایی می‌دهد که مجری پیشبرد  ابتکارات موثر در بهبود ثبات منطقه‌ای و بازدارنده در برابر تهاجم نظامی چین هستند و این همکاری شامل تقویت زیرساخت‌ها در گوآم و استرالیا است.

چنین برنامه‌های تقویتی قرار است از سال آینده میلادی آغاز شوند و شامل فرودگاه‌هایی با هدف کمک به وزارت دفاع در نقل و انتقال سریع نیروها در مناطق در نظر گرفته شده برای مانورها، استقرار قوا یا یک درگیری احتمالی می‌شود.

این بازنگری همچنین نیروها را با هدف تقابل با پکن یا رسیدگی به چالش‌های دیگر از جمله یک روسیه پرخاشگر و تروریسم در خاورمیانه و آفریقا به میزانی چشمگیر سازماندهی مجدد نمی‌کند. مقام مذکور در پاسخ به سوالی درباره وجود هرگونه برنامه برای تحرکات نیروها بر مبنای این تهدیدها، گفت: «در مورد تعداد دقیق نیروها یا دارایی‌های مشخص‌ اظهارنظر نمی‌کنم، اما تاکید می‌کنم که منطقه هند-اقیانوسیه یک ‌عرصه اولویت‌دار است.» این مقام خاطرنشان کرد: «چین چالش فزاینده‌ای پیش روی این وزارتخانه است و من فکر می‌کنم که شما در سند آتی (مربوط به استراتژی دفاع ملی) شاهد تعهدی قدرتمند خواهید بود که  به هدایت ارتقای آرایش نیروها خواهد پرداخت.»

سند «بازبینی جهانی آرایش نیروهای آمریکا» که ماه فوریه «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا دستورش را داد، یکی از چندین گزارش دولت آمریکا در حوزه سیاست دفاعی خواهد بود که قرار است در ماه‌های آینده منتشر شوند و تعیین‌کننده مکان‌های استقرار نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا از سوی دولت این کشور در سطح جهان است.

از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا بررسی درباره موقعیت دفاعی جهان را به سرانجام رساند و خواستار همکاری با متحدان و شرکا برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی و اقدامات تهاجمی بالقوه چین شد. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، پنتاگون پس از ماه‌ها تحلیل و بررسی روز دوشنبه نتایج «بررسی موقعیت جهانی ۲۰۲۱» را منتشر کرد که شامل تصمیمش برای استقرار دائمی یگان هلی‌کوپتر جنگی آپاچی و مقر لشگر توپخانه‌ای در کره جنوبی است.

پنتاگون در بیانیه‌ای بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که «بررسی موقعیت جهانی ۲۰۲۱» به استقرار دائمی اسکادران هلی‌کوپتر آپاچی و مقر گردان توپخانه‌ای در کره جنوبی به رهبری «لوید آستین»، رئیس پنتاگون، را انجام می‌دهد.

این طرح در حالی منتشر می‌شود که واشنگتن برای تقویت همکاری با کشورهای دوست علیه اقدامات تهاجمی رو به افزایش چین و جاه‌طلبی‌های اتمی کره شمالی در تکاپو است. پنتاگون اعلام کرد: «این بررسی در خصوص منطقه هند-اقیانوس آرام دستور همکاری بیشتر با متحدان و شرکا را به منظور پیشبرد ابتکارعمل‌هایی که به ثبات منطقه‌ای کمک می‌کنند و مانع از اقدامات تهاجمی نظامی چین و تهدیدات کره‌شمالی می‌شوند، صادر می‌کند.»

تنگ‌تر شدن عرصه در شرق آسیا

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آنند که واشنگتن ممکن است به دنبال اصلاح نقش نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی به منظور کمک به مقابله با چالش‌های امنیتی چین باشد. نقش آتی نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی یکی از موضوعات امنیتی کلیدی برای سئول و واشنگتن بوده است؛ چراکه واشنگتن قصد دارد سئول را وادار این پروژه کند تا سهم بیشتری از هزینه‌های این لشگر ۲۸ هزار و ۵۰۰ عضوی برای نقش‌های دفاعی منطقه‌ای بزرگ‌تر را به اسم «انعطاف‌پذیری استراتژیک» پرداخت کند، در حالی که سئول امیدوار است نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی بیشتر بر مقابله با تهدیدات کره شمالی تمرکز کنند.

این در حالی است که متحدان آمریکا در منطقه نیز در حال اعمال فشار بر چین بر سر مسائلی چون تایوان هستند. روز گذشته -‌سه‌شنبه- تایوان تشکر صمیمانه خود را از نخست‌وزیر و وزیر دفاع استرالیا بابت هشدارهایشان به چین بابت اعمال فشار زیاد علیه این جزیره خودگردان ابراز داشت. به گزارش روزنامه گاردین، پیشتر «پیتر داتون» از اعضای پارلمان استرالیا و وزیر دفاع این کشور در سخنرانی خود از تشکیل «ابرهای سیاه» خبر داد و گفت که جهان نباید اشتباهات دهه ۳۰ میلادی را تکرار کند، وقتی که چین ارتشش را به سرعت گسترش داد و دیگر کشورهای جهان را خراج‌گذار خود کرد. وی همچنین به این مسئله اشاره کرد که هزینه پیوستن استرالیا به ایالات متحده در جنگ احتمالی آینده برای دفاع از تایوان باید در مقابل هزینه عدم اقدام، سنجیده شود.

در این میان، «اسکات موریسون»، نخست‌وزیر استرالیا نیز از سخنرانی وزیر دفاع خود حمایت کرد و گفت که با وی در این باره صحبت کرده و استرالیا در مقابل هرگونه تهدید و زور می‌ایستد. وزارت خارجه تایوان نیز از اظهارات وزیر دفاع و نخست‌وزیر استرالیا در دفاع از این جزیره تشکر کرد و افزود: «این مسئله نشان می‌دهد که دولت کانبرا یک دوست مهم و شریک همفکر تایوان در منطقه هند-پاسیفیک است.»

سخنگوی این وزارت‌خانه نیز به گاردین گفت که سطح بالایی از اجماع نظر در میان استرالیا، آمریکا، ژاپن، فرانسه و دیگر کشورهای دموکراتیک درباره اهمیت حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان وجود دارد. وی افزود: «اظهارات وزیر دفاع و نخست‌وزیر استرالیا بر نگرانی عمیق این کشور درباره امنیت، صلح و ثبات در تنگه تایوان و ضرورت حفاظت از تایوان در مقابل نیروهای چینی تاکید دارد و به همین دلیل است که وزارت امور خارجه تایوان تشکر صمیمانه خود را از این رویکرد ابراز می‌دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه تایوان درباره سیاست داخلی استرالیا اظهارنظر نکرد اما گفت که دولت تایپه به همکاری نزدیکش با دولت کانبرا و کشورهای همفکر به منظور حفظ امنیت ارزش‌های دموکراتیک و نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و همچنین حفظ صلح، ثبات و عظمت خود ادامه می‌دهد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که واشنگتن و متحدانش بنا دارند، منطقه اقیانوس هند-آرام را بدل به دژی مستحکم برای مقابله با کره شمالی و چین کنند و باید دید که این تحولات در آینده چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 37045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =