نگاه آماری به تسهیلات اشتغال روستایی وزارت کار

قانون اشتغال روستاییان و عشایر در سال ۱۳۹۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و هیات وزیران نیز آیین‌نامه اجرایی آن را ابلاغ کرد و در این زمینه از طرف دولت با مسئولیت برخی نهادهای مرتبط با اشتغال و تولید، تسهیلاتی در راستای توسعه اشتغال روستاییان درنظرگرفته شد.

به گزارش آتیه آنلاین، موضوع قانون اشتغال روستاییان و عشایر، اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در مناطق هدف مخصوصاً روستاها و نواحی صنعتی است که منابع اعتباری این قانون در قالب یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و معادل آن در اختیار کارگروه ملی اشتغال روستایی با عضویت موسسه های عامل هم شامل چهار موسسه از جمله بانک کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید قرار گرفت.

«رامین اسدی» مدیر پروژه سرمایه گذاری طرح‌های اشتغال فراگیر و روستایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تسهیلات مرتبط با قانون اشتغال روستاییان و عشایر می‌گوید: برای اولین بار در کشور، کمترین نرخ بهره تسهیلات برای مناطق روستایی که ۶ درصد در نظر گرفته شد که در مناطق و روستاهای مرزی نیز  این نرخ ۴ درصد است و همچنین سرمایه در گردش صرف نیز ۱۰ درصد نرخ بهره تسهیلات و  حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات ۹ سال است که دو سال برای ساخت و ساز، یک سال تنفس و ۶ سال هم برای بازپرداخت تسهیلات درنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به برخی از چالش‌های این حوزه در قالب اثرات کرونا، افزایش نرخ ارز و تورم که باعث ایجاد مشکل برای تعدادی از واحدها شد، تصریح کرد: سامانه کارا برای ثبت‌نام در این حوزه در نظر گرفته شد که تمام اشتغال روستایی را مدیریت می‌کند.

اسدی با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه، تقریبا ۲ هزار و ۹۴۸ طرح و از شهریور تا کنون نیز  یک هزار و ۵۱۲ طرح  مصوب شده و  پیگیری آن صورت گرفته است، عنوان می‌کند: منابع تخصیص داده شده در قانون اشتغال روستایی توسط صندوق توسعه ملی  نیز در پنج مرحله صورت گرفته است.

وی در خصوص وضعیت طرح‌های اشتغال روستایی به تفکیک دستگاه های اجرایی گفت: وزارت جهاد کشاورزی ۵۹ درصد، وزارت صمت ۱۴ درصد و میراث فرهنگی نیز ۱۱ درصد طرح‌ها و از نظر مبلغ نیز وزارت جهاد کشاورزی، ۶۱ درصد این منابع را  به خود اختصاص داده‌اند.

بهره‌مندی بیش از ۱۶۰۰ طرح از تسهیلات اشتغال روستایی

در گزارش صد روزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه اشتغال عنوان شده است؛ اجرای قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری (با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی) به عنوان یکی از فعالیت های معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان شده است.

با توجه به اینکه عملکرد اشتغال پایدار روستایی و عشایری از سامانه کارا به صورت تجمعی است و این طرح مستمر و ادامه دار برای مدت ۹ سال پیش بینی شده است و بر اساس آمار گرفته شده در این گزارش از نیمه مرداد تا پایان آبان سال جاری، یک هزار و ۶۴۳ طرح از تسهیلات اشتغال روستایی بهره مند شدند، مبلغ تسهیلات پرداخت شده از محل اشتغال پایدار روستایی ۴ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال است.

اشتغال نزدیک به ۵ هزارنفر باکمک تسهیلات اشتغال روستایی

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تابحال تعداد ۴هزار و ۸۹۱ نفر با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی به کار مشغول شده‌اند.

بر اساس یافته‌های این گزارش، در راستای برنامه کاری سال ۲۰۲۱، طی صد روز گذشته طرح خدمات مشاوره آموزشی با موضوع «توانمندسازی و بهبود قابلیت اشتغال و انعطاف پذیری جوانان و زنان از طریق توسعه موارد آموزشی مهارت های حرفه ای و زندگی از جمله آموزش در مناطق تعیین شده با هدف افزایش نرخ مشارکت زنان و جوانان» و طرح خدمات مشـاوره آموزشـی با موضوع تدوین نقشه راه سود جمعیتی و ارائه سیاست ها و برنامه های مناسب آن برای بهره مندی از ظرفیت جمعیت جوانان و زنان در اقتصاد ایران و پیشنهاد آن برای لحاظ نمودن در برنامه هفتم توسعه کشور" در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال در حال انجام است.

اختصاص ۱۱ هزارمیلیارد تومان برای توسعه اشتغال روستایی

«حجت الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اعتبارات پیش بینی شده برای توسعه اشتغال روستایی می‌گوید: بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع برای توسعه اشتغال روستایی با همکاری دستگاه‌های اجرایی عملیاتی خواهد شد که با تحقق آن، اجرای این طرح‌ها سرعت خواهد گرفت.

وی در نشست هم اندیشی «تسریع در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری» اظهار داشت: در الگوهای جدید ایجاد اشتغال، رویکردها متفاوت است و  نظام نظارت و کنترل طرح ها در حوزه مشاغل روستایی نیز کارآمدتر خواهد بود.  

وزیر کار همچنین تاکید کرد: انتظار داریم بهره‌وری کار و کارآمدی در حوزه  اشتغال روستایی از این طریق نیز افزایش یابد.

کارگروه ملی اشتغال روستایی نیازمند تعامل دستگاه‌ها

«محمود کریمی بیرانوند» سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال در نشست هم اندیشی «تسریع در اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری» گفته است: با اذن رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۶ به منظور کاهش نرخ بیکاری مناطق هدف و  کمتر برخوردار، مبلغ  یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی و معادل ریالی آن در اختیار این کارگروه ملی با اعضای مشخص  قرار داده شد.

وی همچنین می‌گوید: در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، به دنبال  عارضه‌یابی در مسیر کارگروه ملی اشتغال روستایی و فرآیندهای آن هستیم و این کارگروه نیز مثل شورای عالی اشتغال، نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها است.

کد خبر: 36788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =