صید ترال در آب‌های جنوبی کشور همچنان ادامه دارد

سعیدی گفت: یکی از شناورهای تحقیقاتی کشور مجوز انجام صید ترال را به مدت ۳۰ روز در مهرماه سال جاری را گرفته بود که این کار موجب نگرانی شد.

به گزارش آتیه آنلاین، در سال‌های گذشته بارها اخباری از صید ترال در آب‌های جنوب ایران آن‌هم از سوی چینی‌ها یا با همکاری چینی‌ها منتشر شد که بلافاصله با حاشیه‌های فراوان همراه شد و درنهایت پرونده آن به راهروهای مجلس ایران هم رسید تا توافقی از راه برسد؛ آذر ۹۹ و پس از مدت‌ها خبرسازی و انتشار اطلاعاتی از جاروکردن کف خیلج فارس و دریای عمان، وزیر وقت کشاورزی به مجلس رفت و در نهایت توافقی حاصل شد که به مدت دو سال هرگونه صید ترال در ایران ممنوع شود. اکنون در آستانه اولین سالگرد این توافق بار دیگر اخباری محلی از ادامه صید ترال آن‌هم از سوی شرکت‌هایی که ۴۹ درصد سهام آنها متعلق به چین است منتشر شده است.

معین الدین سعیدی؛ نماینده مردم چابهار و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در  خصوص صید ترال که اخیرا توسط سازمان شیلات در آب های جنوبی کشور انجام میشد گفت: یکی از شناورهای تحقیقاتی کشور مجوز انجام صید ترال را به مدت ۳۰ روز در مهرماه سال جاری را گرفته بود که این کار ما را نگران کرده بود و طبق پیگیری‌هایی که داشتیم متوجه شدیم این مجوز منحصرا برای انجام فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی داده است.

وی عنوان کرد: متأسفانه در کارویژه مرز شورایعالی امنیت ملی مصوب شده که یکسری مجوزها به برخی کشتی‌ها برای صید ترال داده شود و آیین نامه اجرایی نحوه عمل برای صید ترال هم تعریف کرده‌اند، اما معتقدیم باید توافق صورت گرفته بین آقای خاوازی وزیر وقت جهاد کشاورزی با مجلس شورای اسلامی مبنی بر توقف 2 ساله صید ترال اجرایی شود، هر چند که این توافق سال بعد پایان می‌پذیرد.

سعیدی ادامه داد: بسیاری از شناورها دارای شریک ۴۹درصدی چینی هستند که قبلا در آب های ایران فعالیت میکردند ولی مجلس اجازه جولان غارتگران صید ترال را نداده و مخالفت خود را با این موضوع اعلام میدارد.

نماینده مردم چابهار خاطرنشان کرد: با توقف صید ترال اقتصاد ماهیگیران در منطقه چابهار تکان اساسی خورده است، ولی انتظار داریم توافقی که مجلس با وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر صدور مجوز صید برای صیادان بومی بوده، هرچه سریع‌تر اجرایی شود اما متأسفانه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

کد خبر: 36748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =