اربیل و بغداد یک گام تا توافق فاصله دارند

مذاکرات میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان برای حل اختلاف میان دو طرف به انتهای خود نزدیک شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از العربی الجدید، مذاکرات میان دولت بغداد و اربیل برای حل مشکلات موجود میان دو طرف وارد مراحل پیشرفته‌ای شده است و دو طرف پیرامون برخی اختلافات به تفاهماتی دست یافته اند.

بشیر الحداد، نایب رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای که رسانه‌های کُرد منتشر کردند، گفت، مذاکرات میان بغداد و اربیل ادامه دارد و دو طرف در آستانه دستیابی به توافق و تفاهم مشترک هستند.

وی که از نمایندگان کرد در پارلمان است، بر لزوم تشدید مذاکرات برای حل مسائل، دستیابی به تفاهمات مشترک، همگرایی در خصوص پرونده های موجود و پشت سر گذاشتن اختلافات در این مرحله دشوار تاکید کرد و گفت، اقلیم کردستان هم مجددا آمادگی خود را برای انجام تعهدات قانونی خود در قبال دولت مرکزی مشروط بر احترام این دولت به تمامی تعهدات قانونی خود در قبال اقلیم اعلام کرده است.

منابع نزدیک به هیئت کرد نیز به العربی الجدید از همگرایی چشمگیر میان بغداد و اربیل خبر دادند و گفتند، دو طرف روی دستیابی به توافقی پیرامون اختلافات مالی در این دور از مذاکرات اصرار دارند. تفاهمات به دست آمده تعیین سهم اقلیم کردستان از بودجه سال آینده، بودجه کارمندان اقلیم، ساز و کار مورد توافق برای تحویل درآمدهای حاصل از صادرات نفت به بغداد و سایر اختلافات را تضمین می کند. رهبری سیاسی اقلیم نیز از دستیابی به توافقی در آینده نزدیک برای تسریع در حل بحران مالی کردستان حمایت می کند.

این در حالی است که عبدالامیر المیاحی، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح گفت، اقلیم نسبت به تحویل درآمد حاصل از صادرات نفت و درآمد گذرگاههای مرزی به دولت فدرال پایبند نیست.

همچنین محسن السعدون، نماینده سابق پارلمان از حزب دموکرات کردستان از اعلام یک توافقنامه جدید میان بغداد و اربیل در آینده نزدیک پیرامون تحویل درآمدهای نفتی و درآمدهای گذرگاههای مرزی به دولت بغداد پرده برداشت و گفت، احتمال می رود این دور از مذاکرات در آینده نزدیک به اعلام یک توافقنامه جدید ختم شود که در دو نکته اصلی به سازمان دهی روند تحویل درآمدهای گمرکی و تعیین میزان نفت صادر شده از اقلیم کمک
 می کند.

وی گفت، این مذاکرات که اکنون در بغداد در حال انجام است، مشخص خواهد کرد که آیا توافقنامه سابق نفتی میان بغداد و اربیل پا برجا خواهد ماند یا توافقنامه جدیدی متفاوت از توافقنامه های قبلی برای حل مساله حقوق ها و درآمدهای گمرکی امضا خواهد شد. توافق به دست آمده در قانون بودجه سال آینده درج خواهد شد.

این نماینده سابق از حزب دموکرات احتمال داد، هیئت های مذاکره کننده طی دو روز آینده توافق جدیدی را درباره صادرات نفت و تحویل درآمدهای گمرکی به دولت فدرال اعلام کنند.

السعدون افزود، هیئت کردستان در سال جاری دهها نشست با دولت بغداد داشته و به نتایج پیشرفته و مراحل نهایی رسیده است اما برخی گروههای سیاسی در پارلمان مواضعی را اتخاذ کرده اند که با قانون همخوانی ندارد.

پارلمان عراق ۱۲ نوامبر گذشته قانون تامین مالی کسری بودجه (استقراض) را تصویب کرد که به دولت اجازه می دهد ۱۲ تریلیون دینار معادل ۱۰ میلیارد دلار برای تامین مالی و تامین هزینه‌ها که در راس آنها حقوق کارکنان دولت قرار دارد، استقراض کند. در این قانون بندی وجود دارد که دولت اقلیم را ملزم می کند در ازای برخورداری از استقراض، درآمدهای نفتی و غیر نفتی خود را به دولت بغداد بدهد. بندی که نمایندگان کرد به آن اعتراض داشتند.

روز چهارشنبه یک هیئت عالی رتبه از اقلیم کردستان به ریاست قباد طالبانی، معاون نخست وزیر اقلیم برای ادامه مذاکرات با هدف دستیابی به توافق پیرامون اختلافات میان بغداد و اربیل وارد بغداد شد.

کد خبر: 3655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =