برنامه «ائتلاف چراغ راهنمایی» برای برلین

تشکیل دولت ائتلافی سه حزبی در آلمان و خداحافظی با مرکل پس از ۱۶ سال اگرچه هزینه‌هایی خواهد داشت اما به هر حال برلین وارد عصر جدیدی خواهد شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سران سه حزب سوسیال دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها) در برابر خبرنگاران قرار گرفتند و اعلام کردند که مذاکرات ائتلاف آن‌ها به پایان رسیده و راه برای تشکیل دولت آتی آلمان هموار شده است.

توافق تاریخی

تقریبا دو ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی فدرال و شکست تاریخی محافظه‌کاران، ائتلاف معروف به «چراغ راهنمایی» به رهبری «اولاف شولتس» جای «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان را پس از ۱۶ سال در قدرت می‌گیرد. توافق تحت عناوینی کلی مثل «به پیشرفت بیشتر دلیری کنیم» (الهام‌گرفته از برنامه دولت «ویلی‌برانت»، چهره معروف سوسیال‌دمکراسی آلمان که سال ۱۹۶۹ با عنوان «به دمکراسی بیشتر دلیری کنیم» به قدرت رسید) یا «اتحاد برای آزادی، عدالت و توسعه پایدار» منتشر شده است.

مجموعا هم سند ائتلاف بر چهار عرصه، یعنی برنامه‌هایی برای دستیابی هر چه سریع‌تر به هدف اقلیمی محدود کردن حداکثر گرمای زمین تا یک و نیم درجه و توسعه فناوری‌های پیشرفته و نو در این زمینه که آلمان را در مقام اول جهان بنشاند، بر رفع عقب‌ماندگی دیجیتالی کشور، بر ایجاد عدالت اقتصادی فزونتر و نیز تقویت و تحکیم ساختارهای دمکراتیک استوار است.

سند مبنای کار دولت جدید آلمان بر نوسازی این کشور در زمینه‌های اقلیمی، دیجیتال، دمکراتیک‌سازی ساختارها، سیاست پناهجویی و عدالت اجتماعی استوار است. سند شامل اهداف زیست‌محیطی و اقلیمی بلندپروازنه‌ای است و در مسائل مربوط به عدالت اجتماعی و زنان و پناهجویان هم مکث‌ و تاکیدهای تازه‌ای دارد. در گستره سیاست خارجی تغییراتی در دستور کار است و نوع رویکرد نسبت به ایران هم جای خود را در سند دارد.

گفتنی بوده که این اولین بار در تاریخ آلمان است که ائتلاف از سه حزب تشکیل می‌شود و حزب اصلی (سوسیال‌دمکرات) هم آرایی زیر ۳۰ درصد دارد که تبعاً موضع آن را در ائتلاف تضعیف کرده و امتیازدهی اساسی به دو حزب دیگر را از پی آورده است. در زمینه اقلیمی و زیست‌محیطی سبزها به همه اهداف خود و الزامی‌کردن خواست‌هایشان در برنامه ائتلاف نرسیدند و بخشی از برنامه آنها آمالی و به عنوان «زمینه‌هایی برای تلاش» تعریف شده است. با این همه، الزامات و بایدهای زیست محیطی وزن سنگینی در توافق دارند.

وزارتخانه‌ای با اختیارات گسترده برای انتقال اقتصاد به دوران پسافسیلی و دیجیتال و تلفیق اهداف اقتصادی با ملزومات زیست‌محیطی شکل خواهد گرفت که مسئولیت آن را هم به یکی از رهبران حزب سبز خواهند داد. از جمله قرار است تا سال ۲۰۳۰، حدود ۸۰ درصد انرژی کشور از منابع تجدیدپذیر تأمین شود، هدفی که تاکنون ۶۵ درصد تعریف شده بود. در حال حاضر این رقم به ۴۵ درصد می‌رسد. در مورد کنار گذاشتن زغال سنگ هم که سال ۲۰۳۸ تاریخ انتهایی تعیین شده برای آن بود، ائتلاف می‌کوشد که آن را تا سال ۲۰۳۰ محقق کند.

دیگر رئوس مهم این برنامه عبارتند از:

- تا سال ۲۰۳۰ آلمان ۸۰ درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین خواهد کرد.

- حداقل دستمزد به ۱۲ یورو در ساعت افزایش می‌یابد.

- ساخت دست‌کم ۴۰۰ هزار دستگاه آپارتمان مسکونی در سال که ۱۰۰هزار دستگاه آن در اختیار افراد کم‌درآمد قرار خواهد گرفت.

- از بار مالی مصرف‌کنندگان برق قرار است کاسته شود. از اول ژانویه ۲۰۲۳ تأمین مالی میلیاردی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید برق اکولوژیک، دیگر از طریق هزینه مضاعف برای مصرف‌کنندگان صورت نخواهد گرفت.

- مسلح شدن ارتش آلمان به پهپادها.

- قانون سقف اجاره منازل مسکونی باید تمدید و تشدید شود. در مناطقی که با معضل بازار مسکن روبرو هستند، در طول سه سال تنها می‌توان ۱۱ درصد بر اجاره منازل افزود و تاکنون ۱۵ درصد مجاز بوده است.

- تسهیل مالیاتی دورکاری برای کارپذیران باید تا آخر سال ۲۰۲۲ تمدید شود.

خداحافظ خانم مرکل

این ائتلاف در حالی صورت می‌گیرد که صدراعظم آلمان با ۱۶ سال رهبری این کشور خداحافظی می‌کند. آنگلا مرکل روزهای پایانی کار خود به عنوان صدراعظم آلمان را می‌گذراند و مراسم خداحافظی با او دوم دسامبر برگزار می‌شود.

به گزارش رویترز، نوجوانان آلمانی کسی بجز آنگلا مرکل را به عنوان صدراعظم آلمان تجربه نکرده‌اند و اکنون دوران ۱۶ ساله نشستن او بر این مسند به پایان می‌رسد. مراسم رسمی خداحافظی با آنگلا مرکل پنج‌شنبه دوم دسامبر در محوطه وزارت دفاع در برلین و با حضور سربازان مشعل به دست برگزار می‌شود، رژه‌ای که سابقه آن به ابتدای قرن هفدهم میلادی می‌رسد. بنابر گزارش‌ها، در مراسم رسمی وداع با مرکل به دلیل پاندمی کرونا فقط ۲۰۰ نفر حضور دارند که برای چنین مناسبت‌هایی جمعیتی بسیار اندک محسوب می‌شود.

هفته‌نامه «اشپیگل» گزارش داد که به اطلاعاتی دست یافته که مطابق آن مرکل برای این مراسم سه آهنگ درخواست کرده که یکی از آنها تصنیف «برای من باید فقط رز قرمز ببارد» از «هیلدگارد کنیف» است. این سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی همچنین یک آهنگ کلیسایی با عنوان «خدای بزرگ، تو را می‌ستاییم» درخواست کرده است. به گزارش دویچه وله، سومین آهنگی که قرار است ارکستر نظامی وزارت دفاع شامگاه دوم دسامبر بنوازد تصنیف «فیلم رنگی را فراموش کردی» است که «نینا هاگن» سال ۱۹۷۴ در آلمان شرقی سابق خواند و با آن به شهرت زیادی رسید.

در حالی که بحران کرونا در آلمان دوباره اوج گرفته و هر روز رکورد تازه‌ای از موارد جدید ابتلا به ثبت می‌رسد، برای مراسم وداع با کسی که دوران طولانی صدراتش با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده دستورالعمل‌های بهداشتی قاطعی تدوین شده است.

شرکت‌کنندگان در مراسم باید به طور کامل واکسینه شده یا مبتلای بهبود یافته باشند و علاوه بر این همه باید یک تست منفی ابتلا به کرونا ارائه کنند. به گزارش شبکه ان‌.تی.‌وی تمام ۵۲ وزیر کابینه‌های مختلف آنگلا مرکل و همه شخصیت‌های ارشد سیاسی که در ۱۶ سال گذشته او را همراهی کرده‌اند نیز در مراسم دوم دسامبر شرکت دارند. وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که «فرانک والتر اشتاین‌مایر»، رئیس‌جمهوری این کشور نیز مهمان افتخاری مراسم وداع با آنگلا مرکل خواهد بود. به نوشته اشپیگل صدراعظم آلمان در برنامه خداحافظی خود سخنرانی کوتاهی خواهد کرد و بقیه مراسم را در جایگاهی که برایش تدارک دیده شده خواهد نشست.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که «اورزولا فون در لاین»، رئیس کنونی کمیسیون اتحادیه اروپا که تا سال ۲۰۱۹ وزیر دفاع دولت مرکل بود در این مراسم شرکت نخواهد کرد، چراکه در این روز میزبان اجلاس سران کشورهای آفریقایی خواهد بود. دولت جدید آلمان با چالش‌ها و مشکلات بسیاری روی کار می‌آید و باید دید که آیا این دولت سه رنگ می‌تواند دستاوردهای مرکل را طی این ۱۶ سال حفظ کند یا خیر.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 36485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =