بیمه کارگران ساختمانی نیازمند یک گام دیگر

کارگران ساختمانی به عنوان بخشی از جمعیت کارگری کشور علاوه بر مشکلات مرتبط با جامعه کارگری در حوزه‌های مختلف دستمزدی، معیشتی، قراردادی و حمایتی، با مسائل دیگری در حوزه های مختلف مانند مهیا نبودن زمینه اشتغال با توجه شرایط اقتصادی، اشتغال سخت و پرمخاطره، آمار بالای حوادث شغلی و موضوع مهم بیمه روبرو هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، بخش قابل توجهی از جمعیت حدوداً یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری کارگران شاغل در بخش ساختمان در طول سالهای گذشته با تلاش‌های تشکلات و اتحادیه‌های کارگری و بر اساس سیاست‌های تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه‌ای این سازمان قرار گرفته اند که جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود که البته همچنان در حدود ۶۰۰ هزارنفر از این جمعیت کارگری بدون بیمه هستند.

طرحی در مجلس شورای اسلامی در خصوص تحت پوشش بیمه قرار گرفتن بخش باقیمانده از کارگران ساختمانی در حال بررسی است که با اعلام آمادگی سازمان تامین اجتماعی در این خصوص به شرط حمایت‌های دولتی قابلیت اجرایی دارد و در صورت مصوب شدن، همه کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

بر اساس تازه‌ترین داده‌های ارائه شده بخش مدیریت آمار و اطلاعات و محاسبات تامین اجتماعی، تا پایان اسفند سال ۹۹ تعداد ۴۴ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۵۷۲ نفر در کشور تحت پوشش  این سازمان قرار دارند و از خدمات آن استفاده می‌کنند و از مجموع این جمعیت تحت پوشش، ۳۷ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۴۶۹ نفر بیمه شده و ۷ میلیون و ۲۰۹ هزار و ۵۴۲ نفر مستمری بگیر هستند.

گفتنی است که از مجموع بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی تا پایان اسفند سال گذشته، ۱۴ میلیون و ۵۸۰ هزار و ۱۸۸ نفر در ردیف بیمه شده اصلی و ۲۲ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۲۸۱ نفر به عنوان بیمه شده تبعی قرار دارند و بیمه‌شدگان اجباری با ۱۰ میلیون، ۷۸ هزار و ۷۳ نفر، بیشترین تعداد بیمه‌شدگان اصلی و بیمه‌شدگان خاص با ۴ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۱۴۰ نفر، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری با ۲۱۳ هزار و ۹۸۲ نفر و بیمه‌شدگان توافقی با ۱۵۸ هزار و ۹۹۳ نفر، دیگر گروه‌های بیمه‌شدگان اصلی این سازمان هستند.

در گروه‌های بیمه‌شدگان خاص، کارگران ساختمانی با جمعیتی بالغ بر ۸۳۵ هزار و ۷۷۹ نفر، بخش قابل توجهی از بیمه شدگان خاص تامین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

بیمه کارگران ساختمانی یک ضرورت است

بر اساس آمار موجود در این بخش و با اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی، در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار نفر از این بخش جامعه کارگری تحت پوشش بیمه قرار ندارند و با نگاه به اشتغال پرمخاطره آن‌ها و دیگر مسائل پیرامون کارگران ساختمانی، تکمیل طرح بیمه کارگران ساختمانی و تحت پوشش بیمه‌ای قرارگرفتن آن‌ها بسیار ضروری است.

البته باید این نکته را درنظر داشت که سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور و در قالب یک سازمان عمومی غیردولتی به تنهایی و بدون تامین هزینه‌ها و پشتیبانی بخش دولتی قار به انجام این مهم نیست و حمایت‌های دولتی در این راستا زمینه ساز انجام و یا تکمیل طرح بیمه کارگران ساختمانی خواهد بود.

بیمه شاغلان ساختمانی در صورت تصویب مجلس

درصورت تصویب طرح پیشنهادی که از کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به صحن علنی ارسال شده است، تمامی کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند و تصویب آن دستاورد بزرگی برای کارگران ساختمانی خواهد بود.

حدوداً از یک سال گذشته پیگیری‌هایی برای اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی انجام شده که در دوره گذشته مجلس شورای اسلامی در آستانه بررسی بود که به دلیل کرونا جلسات تغییر کرده و در آن مقطع زمانی بررسی نشد.

بر اساس آمارهای رسمی، در حال حاضر حدود ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش این سازمان هستند و طبیعتاً تامین اجتماعی برای استفاده تمامی کارگران ساختمانی از خدمات این سازمان و تحت پوشش قراردادن یک میلیون و دویست هزار کارگر ساختمانی، نیازمند ایجاد منابع مالی پایدار و حمایت‌های دولتی است.

بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی در طرح پیشنهادی بیمه کارگران ساختمانی، میانگین و حدنصاب برای تعیین حق بیمه هر منطقه پیش‌بینی و برای هر منطقه سازوکار تصمیم‌گیری مشخصی لحاظ شده است و ایجاد حساب مشخص برای دریافت منابع بیمه کارگران ساختمانی یکی دیگر از ویژگی‌های طرح پیشنهادی است و قطعا یک ریال از منابع بیمه کارگران ساختمانی در جای دیگری هزینه نخواهد شد و با این طرح امکان ارتقای خدمات به کارگران وجود خواهد داشت.

۶۰۰ هزارنفر از کارگران ساختمانی بیمه نیستند

بر اساس آمار موجود، تعداد کل بیمه شدگان کارگر ساختمانی تا پایان اسفند ماه سال گذشته، ۸۳۵ هزار و ۷۷۹ نفر بوده است گفتنی است بیمه شدگان کارگران ساختمانی در دسته بیمه شدگان خاص قرار دارند که مشمول کمک دولت می شوند و همچنین برای شمول این نوع بیمه شرایط ویژه ای برقرار است و متقاضی باید دارای کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه ای باشد.  

تصویب کلیات طرح بیمه کارگران ساختمانی

با انجام اولین مرحله طرح بیمه کارگران ساختمانی توسط سازمان تامین اجتماعی، بیش از ۸۳۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در قالب بیمه شدگان خاص قرار گرفتند و با اتمام این طرح در مرحله اجراشده، بیش از ۶۰۰ هزار نفر از جمعیت کارگران ساختمانی سطح کشور موفق به ثبت نام و استفاده از مزایای این طرح بیمه ای نشدند که در حال حاضر و با اعلام آمادگی سازمان تامین اجتماعی با پیش شرط حمایت های دولتی و تصویب مجلس شورای اسلامی، این بخش قابل توجه از جامعه کارگران، تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی سازمان تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است که با اقدامات مجلس، کلیات این طرح مورد تصویب قرار گرفته است.

بیمه کارگران ساختمانی از سال ۱۳۵۲ مطرح شد

"هادی ساداتی" نایب رئیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: تاریخچه طرح موضوع بیمه کارگران ساختمانی به سال ۱۳۵۲ بازمی‌گردد و بنا به دلایلی مانند فشار گروه‌های انبوه‌ساز متوقف شد و بار دیگر در سال ۱۳۸۶ دوباره شاهد مطرح شدن این طرح در مجلس شورای اسلامی بودیم که و باز هم با لابی‌گری گروه‌های خاص و برخی از کارفرمایان و انبوه‌سازان این طرح، اجرایی نشد و با طرح چندباره موضوع و تصویب مجلس در سال ۱۳۸۹، بیمه کارگران ساختمانی به مرحله اجرا رسید.

این فعال حوزه کار افزود: در ارتباط با ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی موضوعاتی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است که در سال ۱۳۹۲ بنا بر درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس، از منبع درآمد مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها، نیم درصد از این مالیات به عنوان سهم بیمه کارگران ساختمانی مشخص شد.

وی در ادامه اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی در جریان اجرای این طرح، موضوعاتی مانند عدم تامین منابع اجرای طرح بیمه کارگران ساختمانی را مطرح کرده است اما در مجموع با اجرایی شدن این طرح در حدود ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در سطح کشور تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفتند.

ساداتی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ کلیات طرح پوشش بیمه ساختمانی همه کارگران ساختمانی با جمعیتی در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و با اجرایی شدن این طرح، جمعیت ۶۰۰ هزار نفری از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه نکته قابل اشاره این است که بررسی این طرح در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی باید با حضور نمایندگان شرکای اجتماعی انجام شود که با حضور نمایندگان کارگری در دو جلسه بررسی، ادامه این روند بدون حضور نمایندگان کارگری برای دفاع از این طرح صورت می‌گیرد، گفت: در مراحلی که در کمیسیون بررسی این طرح به عنوان نمایندگان جامعه کارگری حضور داشتیم، خواسته‌های جامعه کارگری مطرح شد و با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هماهنگی هایی را در ارتباط با کلیات طرح و نگارش بخش‌هایی از جزئیات طرح انجام دادیم.

این کارشناس حوزه کارگری در ادامه اضافه کرد: کارگرانی که در سامانه ثبت نام کرده و مورد تایید قرار گرفته‌اند در حال حاضر علاوه بر ۸۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی، تعداد ۶۰۰ هزار نفر دیگر، رقم قطعی افرادی هستند که باید در ادامه این طرح، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

با تغییرات اصلاحی، همه کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند

"میرهاشم موسوی" مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در گفت و گو با آتیه آنلاین در خصوص پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی گفت: پس از انجام اقدامات و تغییرات اصلاحی لازم، برای بیمه کارگران ساختمانی در استان‌ها سقفی وجود نخواهد داشت و با این ضرایب و تغییرات جدید، همه کارگران ساختمانی  تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی قرار خواهند گرفت.

موسوی اظهار داشت: ضرایب بیمه کارگران ساختمانی قبلا به صورت دقیق محاسبه نشده بود و بر اساس محاسبات انجام شده از زمان اجرای این طرح تا به امروز در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان کسری منابع در این حوزه وجود داشته است.

وی تصریح کرد: اصلاح ماده ۵ در مجلس شورای اسلامی در این راستا صورت گرفته و  مورد کمیسیون تایید کمیسیون قرار گرفته است و بزودی در صحن علنی مجلس این موضوع مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجهات به اصلاحات حوزه بیمه کارگران ساختمانی، شرایط به سمتی پیش رفته است که در مناطق محروم، کم برخوردار و دارای درآمد پایین، حق بیمه پایین‌تری در نظر گرفته خواهد شد و در مناطق بیشتر برخوردار، ضرایب بیشتر خواهد بود و جبران کسری منابع از این طریق انجام خواهد شد.

کد خبر: 36293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =