در امتداد نسل‌کشی سران سعودی

حملات روز گذشته ائتلاف عربی به رهبری ریاض به پایتخت یمن حالا به حدی قبیح جلوه کرده که صدای مجامع بین‌المللی و برنامه توسعه سازمان ملل متحد درآورده و نوید از یک بحران انسانی جدی را می‌دهد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رخدادهای یک هفته اخیر در کشور یمن و اقدامات ریاض در هدف قرار دادن غیرنظامیان باز هم به عنوان خبر ویژه در رسانه‌های جهان دست به دست می‌شود. بر همین اساس ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان روز گذشته (پنجشنبه) اعلام کرد که حملات هوایی را علیه پایگاه‌ها و اهداف نظامی قانونی در صنعا صورت داده است.

قبح‌زدایی از یک تجاور

در همین راستا خبرگزاری روسیا الیوم با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «ائتلاف عربی با اعلام این خبر مدعی شد، تدابیر پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از وقوع خسارت در میان غیر نظامیان اتخاذ کرده است». در ادامه گزارش روسیالیوم آمده است که ائتلاف عربی به ریاست دربار سعودی تصریح کرد که عملیات در صنعا متناسب با قوانین بین‌المللی بشردوستانه است.

از اینرو روزنامه عکاظ چاپ ریاض هم دیروز (پنجشنبه) در خبری گزارش داد که جنگنده بمب افکن‌های ائتلاف سعوی در سه نوبت منطقه النهدین واقع در جنوب صنعاء را بمباران کردند. بر اساس این گزارش، جنگنده‌های ائتلاف سعودی همچنین در سه نوبت شهرستان الجوبه و در ۲ نوبت شهرستان صرواح استان مأرب و نیز شهرستان حرض استان حجه را بمباران کردند.

به نوشته عکاظ  نیروهای ائتلاف سعودی طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۸ بار آتش‌بس در استان الحدیده را با حملات موشکی و توپخانه نقض کردند. علاوه بر این ائتلاف تحت رهبری عربستان هم اعلام کرد که ۱۵ عملیات را  طی ۲۴ ساعات گذشته علیه جنبش انصارالله یمن در استان مأرب صورت داده است.

از طرفی آخرین ساعات روز قبل (پنجشنبه) برخی منابع خبری از حمله مجدد ائتلاف متجاوز عربی به مواضع غیرنظامی در یمن به بهانه هدف قرار دادن مواضع جنبش انصارالله خبر دادند.

در این خصوص خبرگزاری سبأ در گزارشی با اشاره به ادامه حملات ائتلاف عربی به غیر نظامیان نوشت: «بر اساس اطلاعیه مرکز فرماندهی ائتلاف عربی طی 24 گذشته نظامیان عضو این ائتلاف حملات جدیدی را به مواضع جنبش انصارالله یمن در صنعا انجام داده است». بر اساس آنچه در گزارش سبأنیوز آمده، این ائتلاف مدعی شد که در این حملات مواضعی را هدف قرار داده است که ارتش و کمیته های مردمی یمن از آنها برای فعالیت پهپادی استفاده می‌کردند.

این در حالی است که منابع یمنی اعلام کردند جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی در ساعات اولیه پنجشنبه، محله مسکونی و غیرنظامی «الأعناب» در «معین بالأمانه» را هدف حملات خود قرار دادند. علاوه بر این جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی سه‌شنبه نیز حملاتی را به صنعا انجام داده بودند. در همین حال ائتلاف سعودی حملات سه روز گذشته خود را اینگونه روایت کرده که «حملاتی را به اهداف نظامی مشروع در صنعا» انجام داده است.

از طرفی جنبش انصارالله یمن در واکنش به ادعای سعودی‌ها درباره هدف قرار گرفتن انبار سلاح و موشک ارتش یمن در صنعاء که در بمباران جنگده‌های این ائتلاف طی 72 ساعت قبل صورت گرفت اعلام کرد که در این حمله علاوه بر مناطق مسکونی و غیرنظامیان یک کارخانه متعلق به یک شهروند سوری تخریب شده است. منابع یمنی همچنین اعلام کردند که حمله ائتلاف عربی به کارخانه مذکور منجر به کشته شدن دو غیرنظامی یمنی و همچنین مجروح شدن دو تن دیگر شد.

موج هولناک تلفات غیرنظامیان

اما آنچه در این میان باعث واکنش رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شد انتشار آمار و ارقام کشته‌های یمن به خصوص غیر نظامیان بود. براساس ارزیابی سازمان ملل متحد، جنگ هفت ساله داخلی یمن تا پایان سال جاری میلادی، حدود ۳۷۷ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم قربانی به جا گذاشته است که کودکان بزرگترین قربانیان این جنگ بوده‌اند.

در همین راستا خبرگزاری دویچه‌وله با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «در یک گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد، مرگ حدود ۶۰ درصد از انسان‌هایی که در طول هفت سال جنگ داخلی یمن جان سپرده‌اند، ناشی از عوارض جانبی این جنگ، از جمله کمبود آب پاک، گرسنگی و بیماری‌ها بوده و بیش از ۱۵۰ هزار نفر به طور مستقیم در درگیری‌های جنگ داخلی کشته شده‌اند».

بر اساس این گزارش اکثر انسان‌هایی که در اثر عوارض جانبی جنگ جان باخته‌اند، کودکانی بوده‌اند که در معرض گرسنگی و سوءتغذیه قرار داشته‌اند. در گزارش برنامه توسعه و عمران سازمان ملل آمده است که در سال ۲۰۲۱ در هر 9 دقیقه یک کودک زیر پنج سال در اثر عوارض جانبی جنگ جان خود را از دست می‌دهد.

نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در اوایل سال ۲۰۱۵ با هماهنگی با عناصر دولت مستعفی یمن برای تجاوز و اشغال بخش قابل توجهی از این کشور وارد جنگ با ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور شدند. این گزارش می‌افزاید که جنگ داخلی اثراتی فاجعه‌بار بر روند توسعه یمن گذاشته است. به نوشته دویچه وله برنامه توسعه سازمان ملل متحد در گذشته هشدار داده بود که جنگ در یمن، به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای منطقه، رشد و توسعه این کشور را به مدت بیش از دو دهه به عقب انداخته است.

بر اساس آنچه در گزارش دویچه وله آمده، این نهاد در مورد ادامه درگیری‌های نظامی در این کشور هشدار داده و می‌گوید در صورتی که وضعیت به همین صورت ادامه یابد، شمار قربانیان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید. در صورتی که جنگ داخلی یمن همین امروز پایان یابد، می‌توان امیدوار بود که این کشور تا سال ۲۰۵۰ میلادی از یک درآمد سطح متوسط برخوردار شود، اما وضعیت کنونی حاکی از تشدید درگیری‌ها دارد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، در طول هفته‌های گذشته با بالا گرفتن درگیری‌ها در چندین جبهه، به ویژه در نزدیکی شهر استراتژیک مأرب هزاران نفر از طرفین درگیری کشته شده‌اند. بنا به اعلام کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل در ژنو در اثر این درگیری‌های شدید از ماه سپتامبر سال جاری تاکنون ۴۰ هزار نفر در پی ترک و فرار از خانه‌های خود در شهر نفت‌خیز مأرب آواره شده‌اند.

در آخر باید خاطرنشان کرد که رشد آمار قربانیان تجاوز ائتلاف عربی به رهبری ریاض در حالی روند رو به رشد داشته است که رئیس شورای عالی سیاسی یمن، محاصره این کشور از سوی آمریکا را جنایت جنگی خواند. محاصره‌ای که زندگی بیش از ۲۵ میلیون یمنی را تحت تاثیر قرار داده و باعث رقم خوردن یکی از بزرگترین نسل‌کشی‌های یک صده اخیر شده است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 36283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =