توطئه لندن علیه مقاومت

ممنوع‌الفعالیت کردن جنبش حماس توسط انگلیس به خوبی نشان داد که حمایت لندن از رژیم صهیونیستی وارد دور جدیدی شده که می‌تواند پرونده صلح خاورمیانه و مبارزات ملت فلسطین را نشانه برود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پس ازروی کار آمدن نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکی از مهمترین تلاش‌های رژیم صهیونیستی در تقابل با مقاومت فلسطین، پروژه محدودسازی حماس و ضربه به این گروه فلسطینی بود. این درحالی است که انتشار اخبار مربوط به ملاقات بنت با همتای انگلیسی خود بیش از پیش بیانگر نگاه ویژه تل‌آویو به این پروژه بود. بر همین اساس خبر منتشر شده در رابطه با سفر بنت به گلاسکو و ملاقات با بوریس جانسون حاکی از آن بود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با همتای انگلیسی خود از وی خواست حماس را یک سازمان تروریستی اعلام کند.

حمله دیپلماتیک به حماس

در همین راستا روزنامه یسرائیل هیوم در گزارشی با اشاره به تمرکز مقامات اسرائیل به پرونده حماس و طرح آن با مقامات بریتانیا نوشت: «نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با بوریس جانسون، همتای انگلیسی خود در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی گلاسگو دیدار و بر سر پرونده حماس گفتگو کردند». ارزیابی‌های این روزنامه نشان می‌دهد، پس از اینکه مشخص شد در پی عملیات نگهبان دیوارها و در نتیجه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور حماس را به صورت رسمی در لیست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌دهد و در مقابل طرف صهیونیستی تلاش دارد انگلیس حماس را سازمانی تروریستی اعلام کند.

به نوشته این روزنامه درخواست تل‌آویو از لندن با پاسخ مثبت مقامات بریتانیا همراه شد و در ادامه لندن علام کرد که گروه حماس در این کشور غیرقانونی اعلام شده و به طور کامل ممنوع‌الفعالیت شده است. از طرفی پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس در توییتی با متهم کردن حماس نوشت: «حماس توانایی‌های تروریستی‌ ملموسی از جمله انبار سلاح گسترده و پیشرفته و تأسیسات برای آموزش تروریست‌ها دارد. برای همین اقداماتی را برای ممنوع‌الفعالیت کردن کامل این جنبش اتخاذ کردم. دولت انگلیس به مبارزه با تروریسم و تندروی هرجا که باشد، پایبند است».

پس از انتشار این خبر از سوی رسانه‌های بریتانیایی و بعضاً بین‌المللی، نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم از گزارشات درباره تصمیم وزارت کشور انگلیس برای درج شاخه سیاسی و نظامی حماس در لیست تروریسم استقبال کرد. اما واکنش‌ها به این اقدام انگلیس به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی محدود نشد که این موضوع نشان از اهمیت و جایگاه این اقدام لندن در میان مقامات اسرائیل دارد. ازاینرو ساعاتی پس از انتشار اظهارات بنت در رابطه با تروریستی خواندن حماس، وزرای خارجه و جنگ رژیم صهیونیستی از تصمیم انگلیس برای تروریسی اعلام کردن جنبش مقاومت اسلامی حماس استقبال کردند.

در همین رابطه خبرگزاری فلسطینی سما در گزارشی خبری با اشاره به واکنش مقامات تل‌آویو نوشت: «یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و شریک دولت ائتلافی این رژیم در سخنانی در واکنش به تروریستی اعلام کردن حماس از سوی دولت انگلیس اظهار کرد که تصمیم انگلیس مبنی بر تروریستی اعلام کردن تمامی بازوهای حماس یک دستاورد دیگر برای وزارت خارجه اسرائیل و کشورهای در ارتباط با آن است».

در بخش دیگری از گزارش سما آمده است که بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در بیانیه‌ای کوتاه در این باره گفته که از تصمیم دولت انگلیس برای تروریستی خواندن تمامی شاخه‌های حماس استقبال می‌کنم. بر اساس آنچه درگزارش این خبرگزاری آمده است وزیر جنگ اسرائیل بر این باور بوده که این تصمیم حامل پیام قوی است که بر عدم سازش و چشم‌پوشی از فعالیت‌های تروریستی برای هدف قرار دادن دولت اسرائیل و جوامع یهودی تاکید دارد.

واکنش‌های خارجی

اما در میان واکنش‌های مختلف به این اقدام دولت بریتانیا، جنبش حماس نیز در واکنشی تند این اقدام لندن را محکوم کرد. در همین راستا حماس در واکنش به این اقدام انگلیس درخصوص ممنوع الفعالیت کردن این گروه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «متأسفانه انگلیس به گمراهی خود ادامه می‌دهد به جای عذرخواهی و اصلاح اشتباه تاریخی که در حق ملت فلسطین انجام داده چه درباره معاهده شوم بالفور و چه قیمومت انگلیس که سرزمین فلسطین را تسلیم صهیونیست‌ها کرد، متجاوزان را یاری می‌کند».

در این بیانیه آمده است که مقاومت در برابر اشغالگری حق تضمین شده ملت‌هایی است که تحت اشغال زندگی می‌کنند. اسرائیل از طریق اشغال اراضی فلسطینی و قتل ساکنان اصلی و مجبور کردن آن‌ها به مهاجرت با زور و انهدام منازلشان و حبس و محاصره غزه و جنایت‌های جنگی و ضد بشری دست به اقدامات تروریستی می‌زند. تجاوز به مقدسات و ترساندن مردم در عبادتگاه عین تروریسم است. سرقت اراضی و شهرک‌سازی در آنجا نیز شنیع‌ترین چهره تروریسم است. همچنین حماس از جامعه جهانی به ویژه انگلیس خواست سیاست یک بام و دو هوا و نقض آشکار قوانین بین‌المللی را کنار بگذارند.

علاوه بر این حماس از تمام گروه‌های فلسطینی و حامیان مسئله فلسطین در انگلیس و اروپا خواست تصمیم دولت لندن را محکوم کنند و آن را ادامه تجاوز به ملت فلسطین و حقوق ثابت آن بدانند. پس از انتشار مواضع حماس در قبال این اقدام انگلیس، گروه‌های فلسطینی هم درباره درج نام این جنبش در لیست سازمان‌های تروریستی نشست فوق‌العاده برگزار کردند. بر همین اساس شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی تفصیلی از واکنش گروه‌های مختلف فلسطین اعلام کرد که گروه‌های فلسطینی هم در اطلاعیه‌ای به دنبال محکوم کردن این اقدام و اخذ تصمیم جدید سیاسی در مورد این پرونده هستند».

همزمان جنبش جهاد اسلامی هم در بیانیه‌ای این تصمیم لندن را خصمانه و ظالمانه دانست که به ملت فلسطین، مبارزه مشروعش برای آزادی و پس گیری سرزمین خود آسیب می زند. همچنین جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین هم از انگلیس خواست از این تصمیمش صرف نظر کند؛ چراکه این اقدام مقاومت مشروع ملت فلسطین را هدف قرار داده است. علاوه بر این جبهه دموکراتیک آزادی فلسطین نیز نسبت به پیامدهای این تصمیم هشدار داد و اعلام کرد که تروریستی خواندن حماس نقض آشکار اصول قانون بین‌المللی و امتداد همان سیاست‌هایی است که به اعلامیه بالفور منتهی شد.

دست آخر نوبت به سفارت فلسطین در انگلیس رسید که به دنبال آن نمایندگی دیپلماتیک فلسطین در لندن هم این تصمیم دولت انگلیس را محکوم و آن را همسویی خطرناک با رژیم صهیونیستی دانست که تلاش دارد مبارزه ملت فلسطین را جنایت جلوه دهد و راه‌های دستیابی به راه حلی مطابق با قانون و قطعنامه های بین‌المللی را از بین ببرد. حال باید دید که این روند و تاثیرات ان چه بسر پرونده صلح خاورمیانه خواهد گذاشت و پرده بعدی نمایش تل‌آویو چه خواهد بود.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 35790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =