جاسوسی با پوشش سفر به قدس!

با ورود مقامات ارشد تل‌آویو و آنکارا، زوج اسرائیلی متهم به جاسوسی آزاد شدند اما خبر ساماندهی تورهای مسافرتی از سوی ترکیه به قدس نشان می‌دهد که برگ جدیدی از روابط امنیتی دو طرف در حال ورق خوردن است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رژیم صهیونیستی صبح روز ۱۱ نوامبر ۲۰۲۱ مقارن با ۲۰ آبان ماه سال جاری خبر از بازداشت دو اسراییلی در ترکیه داد. بر همین اساس شبکه خبری کان در گزارشی مدعی شد که مقامات ترکیه دو تبعه اسرائیلی را بازداشت کردند اما این شبکه عبری‌زبان بدون اشاره به شرایط منجر به بازداشت این دو تبعه اسرائیلی اذعان کرد که وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی این موضوع را پیگیری می‌کند.

نمایش دشمنی؟

این در حالی است که ماه گذشته میلادی رسانه‌های ترکیه از بازداشت ۱۵ تن به اتهام جاسوسی برای سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) خبر دادند و برخی رسانه‌ها تصاویر تعدادی از آنها را منتشر کردند. در آنموقع همزمان با انتشار این خبر در رسانه‌های اسرائیلی، روزنامه صباح ترکیه با انتشار تصویر جاسوسان موساد، اعلام کرد که ماموریت برخی متهمان، ارائه اطلاعات و جاسوسی بود و برخی دیگر به جاسوسان منابع مالی ارائه می‌کردند.

خبر بازداشت اتباع اسرائیل در شرایطی در رسانه‌های داخلی و خارجی ترکیه منتشر شد که مقامات آنکارا در چارچوب مبارزه با تشکیلات القاعده و داعش، ۹ تن دیگر را با ملیت کشورهای خارجی در شهر استانبول بازداشت کردند و آنها را جهت انجام اقدامات قانونی به اداره امنیت استانبول منتقل کردند. حالا با گذشت چند هفته‌ها از آن پرونده، با وجود اینکه رسانه‌های غیر تُرک مدعی شدند دو صهیونیست به دلیل عکاسی در نزدیکی کاخ دولما باغچه در استانبول بازداشت شدند، اما رسانه‌های ترکیه اعلام کردند، آن دو از نیروهای امنیتی این کاخ مشهور عکس گرفته‌اند.

از طرفی مقامات ترکیه به این مساله مظنون بودند که این دو اسرائیلی در ترکیه جاسوسی کرده‌اند که این مساله باعث واکنش وزیرخارجه اسرائیل شد. یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از اظهارات مقامات امنیتی آنکارا مبنی بر وجود مظنونیت نسبت به این دو تبعه صهیونیست، اعلام کرد که آن دو در هیچ سرویس اطلاعاتی کار نمی‌کنند. همچنین لاپید به خانواده این زوج ابلاغ کرد که رژیم صهیونیستی خواستار سفر فوری مقامات دیپلماتیک تل‌آویو به بازداشتگاه شده است که گویا این امر صورت پذیرفته است.

در حالی که انتشار این خبر واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است، شبکه خبری آی۲۴ اسرائیل به نقل از یک مسئول صهیونیستی اعلام کرد که این رژیم برای آزادی این دو شهروند اسرائیلی با آرامش در حال رایزنی با ترکیه است. پس از واکنش وزیر خارجه اسرائیل نوبت به نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی رسید. بر همین اساس یک روز پس از اظهارات یائیر لاپید، دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «زوجی که به دلیل گرفتن عکس از کاخ ریاست جمهوری ترکیه بازداشت شدند، عضو هیچ یک از سرویس‌های این رژیم نیستند».

در همین راستا خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به بیانیه منتشر شده از سوی نخست وزیری اسرائیل نوشت: «بر اساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با خانواده ناتالی و موردی اوکنین، دو شخصی که در حال حاضر در ترکیه تحت بازداشت هستند، صحبت کرد و به خانواده این دو خبر داد که تلاش‌ها برای بازگرداندن آنها انجام شده است».

اما در این میان تنها چهار روز پس از انتشار خبر بازداشت اتباع اسرائیلی در ترکیه، بخش مبارزه با تروریسم شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به اسرائیلی‌ها هشدار داد که به ترکیه سفر نکنند. بر همین اساس شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی تفصیلی اعلام کرد، مقر فرماندهی مبارزه با تروریسم در شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به اسرائیلی‌ها هشدار داد که به ترکیه سفر نکنند و کسانی که در این کشور هستند به سرعت ترکیه را ترک کنند و از سفر به مراکز توریستی شلوغ، خودداری کنند.

منابع تل‌آویو اعلام کرده‌اند که این هشدار در سایه افزایش تهدید خطرات حملات تروریستی و به دنبال بازداشت زوج اسرائیلی از سوی نیروهای امنیتی ترکیه صادر شده است، اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اساساً این مدل اقدام رسانه‌ای از سوی اسرائیلی‌ها هدفمند بود. تل‌آویو با این اقدام می‌خواست تا علیه آنکارا یک جو روانی به راه بیندازد که این اقدام انجام شد و از سوی دیگر به نوعی آنها سعی داشتند تا به دنیا و برخی از منتقدان داخلی در سرزمین‌های اشغالی بفهمانند که تل‌آویو همچنان با ترکیه زاویه‌های اساسی دارد.

آزادی و سپس پروژه جدید!

از طرفی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به پیگیری تل‌آویو برای آزادی اتباع بازداشتی خود در ترکیه اعلام کرد که این تماس‌ها مشخص می‌کند که آیا بازداشت این دو زوج اسرائیلی در راستای یک واقعیت عینی است که اردوغان می‌خواهد از طریق آن پیام‌هایی را برای اسرائیل ارسال کند یا واقعیتی است که تبعات قانونی برای بازداشت‌شدگان و روابط اسرائیل و ترکیه دارد.

در این میان روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز با اشاره به اقدام ترکیه در بازداشت زوج اسرائیلی نوشت: «پیش‌بینی‌ها در اسرائیل اشاره به این مسئله دارد که ساعات آتی برای حل بحران قبل از تبدیل شدن به تنش دیپلماتیک سرنوشت‌ساز خواهد بود».

بر اساس گزارش منتشر شده در این روزنامه، رژیم صهیونیستی از طریق چند کانال با ترکیه‌ای‌ها در ارتباط بوده است. به موساد دستور داده شده تا با همتایانش در دستگاه اطلاعات ترکیه تماس بگیرد و برای آن‌ها توضیح دهد که اشتباه کرده‌اند و این زوج اسرائیلی بی‌گناه بوده و جاسوس نیستند. اما در نهایت پس از یک هفته تنش میان تل‌آویو و آنکارا، صبح روز گذشته (پنج‌شنبه) زوج اسرائیلی بعد از هفت روز بازداشت در ترکیه، آزاد شدند.

در این خصوص شبکه آی‌۲۴ اسرائیل با انتشار خبر فوری اعلام کرد که دفتر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و وزارت خارجه این رژیم در بیانیه‌ای مشترک از رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه و دولتش در خصوص حل این مساله تشکر کردند. اما همزمان با انتشار خبر بازداشت و آزادی اتباع اسرائیل، خبری دیگر در خصوص مناسبات آنکارا با سرزمین‌های اشغالی باعث توجه ویژه رسانه‌های بین‌المللی شد و به نوعی تعجب بسیاری از کارشناسان مسائل ترکیه و منطقه را به همراه داشت.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری آناتولی ترکیه، علی ارباش، ریاست امور دینی ترکیه اعلام کرد که قرار است ۳۷ تور مسافرتی به مقصد قدس در طول سال ۲۰۲۲ ساماندهی شود و افرادی هم به عنوان راهنما و متخصص به زائران بیت‌المقدس در طول سفر اطلاعات و خدمات می‌دهند.

سفرهای مورد اشاره از سوی ریاست امور دینی ترکیه، از چهارم ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی که مقارن است با پانزدهم دی ماه ۱۴۰۰ آغاز میشود. انتشار این خبر از آن جهت اهمیت دارد که بر اساس اسناد منتشر شده و مواضع رسمی مقامات ترک، آنکارا روابط امنیتی خود را با رژیم صهیونیستی حفظ کرده و این در حالی است که روابط سیاسی علنی میان ترکیه و اسرائیل برقرار نیست. کارشناسان معتقدند آغاز این سفرها و رفت و آمد شهروندان تُرک و اسرائیلی به جغرافیای یکدیگر میتواند باعث افزایش هزینه‌های امنیتی برای منطقه شود؛ چراکه بدون شک نهادهای اطلاعاتی دو طرف در پوشش این سفرها علاوه بر جابجایی تیم‌ها و نفرات، می‌توانند شبکه‌های مختلف جاسوسی را در سطح منطقه گسیل کنند. موضوعی که تحلیل آن مجال دیگری را می‌طلبد اما اگر بخواهیم به صورت اجمالی به آن بپردازیم، باید تاکید داشت که هرگاه عناصر صهیونیست توانستند معبر رسمی برای تردد در منطقه ایجاد کنند، مطمئنا اولین شاخصی که در آن محیط آسیب می‌بیند، امنیت ساکنان آن مناطق است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 35474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =