مصرف زغال‌سنگ در جهان دو برابر شد

بر اساس پژوهش منتشر شده توسط اتاق بازرگانی ایران، طی سال ۲۰۰۰ تاکنون مصرف زغال‌سنگ به‌عنوان آلاینده‌ترین سوخت فسیلی ۲.۵ برابر شده است و به نظر می‌رسد، این روند ادامه یابد. این در حالی است که کشورها به دلیل تبعات تغییر اقلیم، هزینه‌های هنگفتی پرداخت می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گزارش سیزدهم «پایش تحولات تجارت جهانی» را منتشر کرد. در این گزارش طبق رویه گذشته مباحث مرتبط با سیاست‌های اقتصادی چین، عربستان، ایالات متحده عربی و غیره بررسی شده است.

در بخشی از این گزارش، داده‌های جدیدی درباره روند تغییرات مصرف انرژی ارائه شده است.

در این گزارش آمده است: داده‌های جدید آنکتاد نشان می‌دهد که به‌رغم نگرانی‌های تشدید شونده در مورد تغییرات اقلیمی، مصرف سوخت‌های فسیلی همچنان رو به گسترش است. مصرف زغالسنگ، مهمترین آلاینده در میان سوخت‌های فسیلی از سال ۲۰۰۰ تا کنون ۲.۵ برابر شده است و حتی از گاز طبیعی و نفت پیشی گرفته است.

گرچه در سال ۲۰۲۰ و متاثر از بحران کرونا مصرف سوخت‌های فسیلی اندکی کاهش یافته است، اما پیش‌بینی آنکتاد حکایت از این دارد که مشابه سال ۲۰۰۸ که متاثر از بحران مالی اندکی در مصرف سوخت‌های فسیلی کاهشی موقت رخ داد، در شرایط کنونی نیز این کاهش موقت بوده و با فروکش کردن بحران کرونا، مصرف سوخت فسیلی رو به افزایش خواد بود.

نکته مهم دیگر در این داده‌های آنکتاد آنکه رشد مصرف زغال‌سنگ از رشد مصرف انرژی‌های تجدیدشونده در دوره مورد بررسی بیشتر بوده است. حجم عظیم زغال‌سنگ در جهان، سهولت در حمل و نقل آن و قیمت نسبتا پایین این سوخت فسیلی نسبت به سایر منابع انرژی باعث شده تا زغال‌سنگ به منبع تولید بیش از یک سوم برق در جهان بدل شود.

از آنجا که نیاز به برق در جهان روزافزون شده است، احتمالا افزایش نیاز به زغال‌سنگ برای تولید برق نیز روزافزون خواهد بود. آنکتاد معتقد است در صورتی که اقدامات گسترده و دقیقی از سوی دولت‌ها در سراسر جهان صورت نگیرد، سوخت‌های فسیلی همچنان منبع اصلی تولید انرژی مهمترین منبع تغییر اقلیمی باقی خواهند ماند.

مصرف زغالسنگ در جهان دو برابر شد

جهان تحت فشار فزاینده مقابله با تغییرات اقلیمی

داده‌های جدید آنکتاد نشان می‌دهد جهان در حال توسعه در دهه‌های آتی نیاز فزاینده‌ای به سرمایه برای مقابله با تغییرات اقلیمی خواهد داشت. نیازی که بخش مهمی از آن از طریق منابع داخلی کشورها قابل تامین نخواهد بود.

مصرف زغالسنگ در جهان دو برابر شد

متن کامل مطلب را اینجا بخوانید.

کد خبر: 35412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =