هزینه تولید فیلم به ۹ میلیارد تومان رسیده است!

هزینه فیلمسازی در ایران در اوایل دهه ۹۰ روند صعودی در پیش گرفت و این جریان ادامه پیدا کرد تا امروز که شنیده می‌شود هزینه تولید یک فیلم معمولی به چند میلیارد می‌رسد.

به گزارش آتیه آنلاین، این روزها با بالار فتن دلار و افزایش دستمزد بازیگران شرایط فیلمسازی نسبت به سال های گذشته بسیار سخت شده است به گونه ای که هزینه تولید یک فیلم معمولی درام متوسط شهری یا آپارتمانی، چیزی در حدود ۷ تا ۹ میلیارد تومان هزینه در پی دارد. این هزینه، بسته به اینکه چه کسانی در آن پروژه مشارکت داشته باشند، متغیر است اگر قرار باشد از دو یا سه بازیگر مطرح استفاده شود، قطعاً پرهزینه ترین بخش، دستمزد بازیگران خواهد بود. از طرفی کیفیت عوامل مورد استفاده در فیلم سینمایی نیز در هزینه فیلم تأثیر بسیاری می‌گذارد. این بازیگران و عوامل در صورتی که با کارگردان نام‌آشنایی مواجه باشند و بدانند که باعث دیده شدنِ بازیگری‌شان خواهد شد، به شدت در دستمزدها تخفیف می‌دهند؛ اما در مقابل کارگردان‌های جوان کوتاه نمی آیند.

در همین راستا مسعود اطیابی تهیه کننده و کارگردان درباره هزینه‌های تولید یک فیلم سینمایی گفت: در حال حاضر تولیدات فیلم‌های سینمایی یا سریال ها، دستخوش شیوه مدیریت دیگری شدند به هر حال قیمت‌های مختلف و هزینه‌های یک فیلم شاید چندین برابر آن چیزی است که بودجه آن به اندازه‌ای که باید افزایش نداشته است.او افزود: در ۳ سال گذشته هزینه ساخت یک فیلم سینمایی آپارتمانی بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان می‌شد، اما در حال حاضر ساخت همان فیلم با صرفه جویی بیش از اندازه، هزینه ۸ تا ۹ میلیارد تومانی دارد. با توجه به شرایط اقتصادی در زمان تولید فیلم هزینه‌ها هم تغییر می‌کند و امکان اینکه از قبل از شروع پروژه، بتوان پیش بینی برآورد هزینه داشت بسیار سخت شده است.اطیابی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از بازیگران شناخته شده برای فروش بیشتر فیلم مطرح کرد: به هرحال در فیلمی که ساخته می‌شود چه از بازیگر جدید و چه از بازیگر گیشه استفاده شود، فیلم باید با کیفیت باشد به همین منظور بازیگر برای شروع یک اکران لازم است و حضور یک بازیگر سوپراستار می‌تواند شروع اکران را پرشور کند؛ اما اگر فیلم خوب نباشد معمولا به سمت کم فروش شدن می‌رود و موفق نخواهد بود.این تهیه کننده سینما ادامه داد: شاید یک فیلم با بازیگر ستاره در هفته اول، اکران بسیار خوبی داشته باشد، ولی هفته‌های بعد آن مهم است. اگر فیلم خوب باشد و بازیگر غیر ستاره هم در آن حضور داشته باشد شاید شروع اکران بسیار چشم گیر نباشد، اما به مرور می‌تواند افزایش پیدا کند و این موضوع به کیفیت فیلم بر میگردد.اطیابی گفت: اساسا بازیگر لازمه فیلم است و سینما هزینه می‌کند که بازیگر و ستاره بسازد تا بتواند از آن بهره برداری کند و نمی‌توان گفت که فیلم به بازیگر نیاز ندارد، از طرف دیگر مخاطب امروز علاقه‌مند به تماشای بازیگران مورد علاقه خود در سینما هستند.

حالا دیگر می توان فهمید که چرا برخی از هنرمندان قدیمی که اتفاقاً از کاربلدهای عرصه سینما و صنعت فیلمسازی هستند گوشه عزلت اختیار کردند و دیگر فیلمی نمی‌سازند و اساسا سینمای ایران آرام آرام دارد از ساخت فیلم خوب تهی می‌شود. بدیهی است که منظور از فیلم خوب فقط فیلمی نیست که تنها مخاطب را سرگرم کند بلکه منظور فیلمی است که مخاطب را به تفکر وادارد و پیامی را به او القا کند. با این حال در کشور فیلم‌سازان خوب و توانمندی داریم که ایده‌پردازهای بسیار خوبی هستند که اگر حمایت اقتصادی از این افراد انجام شود، توانایی رسیدن به موفقیت‌های زیادی را دارند در غیر این صورت آنچه در حال رخ دادن است هم برای سینماگر و هم برای تماشاگر یک شکست است.چراکه ادامه این وضعیت فضا را برای فیلم‌های کمدی فست فودی بازتر می‌کند و سینمای ایران به سمت و سویی خواهد رفت که  نقدهای جدی ای به آن وارد است.

کد خبر: 35275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =