با مجموعه‌ای تحت عنوان آب و محیط زیست مخالفم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم ایجاد تغییر ساختار در این سازمان، درباره طرح مجلس برای تشکیل وزارت آب، منابع طبیعی و محیط زیست گفت: با مجموعه‌ای تحت عنوان آب و محیط زیست مخالفیم.

به گزارش آتیه آنلاین، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی خبری که امروز در محل این سازمان برگزار شد، بر خروج سازمان حفاظت محیط زیست از شرایط سیاست زده گذشته تاکید کرد.

وی افزود: این سازمان باید به وظایف اصلی خود بپردازد. بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست نیاز به یک دگردیسی دارد زیرا با این ساختار نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند.

سلاجقه گفت: اصلاح ساختار سازمان محیط زیست به صورت مدبرانه در دستور کار قرار دارد.

او تاکید کرد: با توجه به اینکه در محیط زیست به آستانه تحمل رسیده‌ایم، منطق بر اسناد بالادستی و اهداف سازمان، می‌خواهیم ساختار را ارتقاء دهیم. تا یک تحولی مبتنی بر ساختار در این مجموعه اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به آتیه آنلاین درباره منظور از ارتقاء ساختار و همخوانی این اقدامات با طرح مجلس برای تشکیل وزارت آب، منابع‌طبیعی و محیط زیست، بیان کرد: بحث تغییر ساختار را در مجموعه‌ای که مسئولیت دارم، پیگیری خواهم کرد.

وی افزود: ما عموما چند هکتار زمین به بخش صنعت اختصاص می‌دهیم تا بخش صنعت در آن اشتغال ایجاد کرده و ارزش افزوده ایجاد کند اما به گنجینه‌های گران‌بهایی که در این جریان از دست می‌رود و شامل خاک و همه داشته‌های تنوع زیستی است، کسی توجهی نمی‌کند.

سلاجقه تاکید کرد: باید ارزشگداری اقتصادی محیط زیست و منابع طبیعی که یکی از اصول اصلی دنیا است، در این سازمان نهادینه شود. امروز آب و خاک و گیاه از دست می‌رود. وقتی می‌خواهد یک صنعت مستقر شود، باید بدانیم داشته اصلی‌مان چیست و با از دست رفتن آن چه چیزی را از دست داده‌ایم. گاهی طبیعت ارزش افزوده اکستریم ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما نیاز داریم در سازمان محیط زیست مجموعه‌ای داشته باشیم که ارزشگذاری اقتصادی انجام دهد. باید آمار و اطلاعات دقیق و درست داشته باشیم. ما یک وظیفه حاکمیتی داریم. مباحث ارزیابی ما باید خیلی قوی باشد. این اقدامات در معاونت‌های تخصصی سازمان پیگیری می‌شود. شاید فضا به این سمت و سو برود که ساختار با یک رویکردی که واقعا از جنبه نظارتی قوی باشد، کار را انجام دهد.

منابع طبیعی و محیط زیست یک مجموعه واحد هستند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: با ایجاد مجموعه‌ای تحت عنوان آب و محیط زیست مخالفیم. اگر از دیدگاه علمی بخواهیم بحث کنیم، یک معاونت طبیعی و تنوع زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست داریم. آیا مجموعه سازمان جنگل‌ها چیزی خارج از مجموعه معاونت طبیعی و تنوع زیستی است. اصل محیط زیست، بحث محیط طبیعی‌اش است. شالوده اصلی محیط زیست، محیط طبیعی‌اش است. این انسان است که در این محیط استقرار پیدا کرده است و شاخص‌های محیط زیستی را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: در محیط زیست و منابع طبیعی بحث انفال مطرح است. اگر قرار است مدیریت جامعی اعامل شود و دوگانگی نباشد، همچنین بتوانیم با قدرت عمل کنیم؛ از دیدگاه علمی اعلام می‌کنم که مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست یک مجموعه واحد هستند.

سلاجقه گفت: دوستان گاهی ایراد می‌گیرند که بحث آبخیزداری و مباحث فنی و مهندسی مرتبط با محیط زیست طبیعی نیست. خیر، آبخیزداری در تعریف علمی‌اش به مفهوم ترمیم طبیعت است. ما در بحث محیط زیست هم بحث بهسازی محیط را داریم. بهسازی محیط و ترمیم طبیعت چه فرقی با هم دارد؟

وی اضافه کرد: در هر صورت فکر می‌کنم یک روزی این اتفاق باید در کشور بیفتد. این اتفاق میمونی خواهد بود. از خیلی از موازی کاری‌ها و زمین خواری‌ها جلوگیری می‌شود. امیدواریم از اتفاقات نامیمونی که در پیکره طبیعت رخ می‌دهد، جلوگیری شود. این بحث حتما مخالفین و موافقینی دارد. حاضرم در یک جلسه کارشناسی با هم در این رابطه بحث کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: دنیا تحت تاثیر تبعات تغییر اقلیم است. اما کشورهایی مثل ما در این رابطه شکنندگی بیشتری دارند.

او درباره نشست پاریس و تعهدات مرتبط با آن بیان کرد: در نشست پاریس بحث کاهش انتشار چهار درصد مطرح شد و در صورت لغو تحریم‌ها قرار بود انتشار دی اکسید کربن به میزان هشت درصد کاهش یابد. ما هنوز به اجلاس پاریس متعهد هستیم اما پیش تعهدی که در پاریس گذاشته شده است، الزام آور نیست زیرا باید مجلس شورای اسلامی این تعهد را مصوب کند. هنوز این اتفاق در مجموعه مجلس نیفتاده است.

سلاجقه افزود: در شورای نگهبان و مجلس دفاعیات لازم انجام شده است، یکسری شبهات وجود دارد که باید برطرف شود.

وی درباره اجلاس گلاسکو عنوان کرد: ما در این اجلاس یک بیانه اصلی ۶ صفحه‌ای داشتیم. کشورهایی که طبیعت دنیا را خودشان نابود کرده‌اند، شروطی گذاشته‌اند که دیگر کشورها باید تکنولوژی و فن‌آوری تولیدی آنها را خریداری کنند تا جلوی تغییرات آب و هوایی گرفته شود. این سیاست کاملا استثماری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان چهار درصد، ۱۷ میلیارد دلار و به اندازه ۱۲ درصد ۵۱ میلیارد دلار برای ما هزینه دارد. کشورهای پیشرفته گفته‌اند که ۱۰۰ میلیارد دلار اعتبار برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای کاهش انتشار قرار داده‌اند. ما کشوری هستیم که تحت شدیدترین تروریسم اقتصادی قرار داریم. با این وجود چگونه می‌توانیم از کمک‌های سبزی که قرار داده شده، استفاده کنیم؟

به گفته وی، ایران ظرفیت مناسبی برای استفاده از پتانسیل انرژی‌های نو دارد اما با این وجود از سوخت فسیلی هم استفاده خواهد کرد.

سلاجقه بیان کرد: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که از سال ۹۴ به سازمان اعلام شد، سیاست‌های ۱۵ گانه‌ای است که منبعث از روح قانون اساسی کشور است. شاید سازمان تاکنون به خیلی از این سیاست‌ها عمل نکرده است. خوشبختانه برای اجرای آن کارهایی انجام شده است.

وی افزود: این یک سیاست مترقی است که سبب می‌شود مشکلات محیط زیست کشور حل شود. سازمان متولی این بحث است و خود را در این چارچوب موظف می‌داند. مکلفیم در این چارچوب عمل کنیم.

موافق پروژه‌های سخت‌افزاری برای نجات دریاچه ارومیه نیستم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد: حقابه مصوب این دریاچه ۳.۴ میلیارد متر مکعب است. ۱.۴ میلیارد متر مکعب آن از رودخانه‌های بدون سد، ۴۰ درصد حقابه از منابع پشت سدها و بقیه از مسیر تونل انتقال آب زاب و ... تامین خواهد شد.

وی افزود: در ستاد احیای دریاچه ارومیه به کارهای سخت افزاری پرداخته شده است. من با این کارها موافق نیستم اما از آنجا که هزینه‌های زیادی برای کارهای سخت افزاری شده است، این پروژه‌ها باید کامل شود. برای تکمیل کارهای سخت افزاری ستاد، اعتبارات مکفی دیده شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دریاچه ارومیه تغییر رویکرد به پروژه‌های نرم‌افزاری خواهیم داشت. ستاد احیای دریاچه ارومیه یک کار جامعی در ارتباط با بحث تغییر کاربری، استحصال آب و ... ارائه داده است که با رویکرد نرم بررسی خواهد شد. بحث تغییر الگوی کشت و ... در این برنامه مطرح است. امیدواریم رویکردها به این سمت و سو اصلاح شود.

او تاکید کرد: حقابه ۳.۴ میلیارد متر مکعبی دریاچه ارومیه بر اساس سناریوها حتما باید به این تالاب تعلق بگیرد اما تخصیص آن بستگی به شرایط اقلیمی هم دارد.

سلاجقه صدور هرگونه مجوز برای شکار چهارپا را تکذیب کرد و افزود: به ادارات کل استانی اعلام شده که آمار چهارپایان خود را جمع‌آوری کنند. باید در این رابطه با نگاه علمی برنامه جامعی تهیه شود و بعد به بحث صدور مجوز شکار هم خواهیم پرداخت.

وی درباره پدیده فرونشست بیان کرد: ما طبیعت را بر مبنای داشته‌هایش مدیریت نکرده‌ایم. بیلان آبی هر حوضه آبریزی قابل محاسبه است. در کشاورزی، صنعت، معدن و ... هرجا توانستیم بهره‌برداری انجام دادیم. مردم در مواجه با مسئولان و نمایندگان مجلس مطالبه دارند اما باید تصمیم‌سازی بر اساس نقشه آمایش سرزمین انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در بحث الگوی کشت و غیره به این مسایل توجه نشد. در حال حاضر پوسته زمین‌دچار اشکال شده است. در استان اصفهان متاسفانه برخی لابیگری‌ها باعث شده قطب صنعتی کشور شود و صنعت سفره‌ها را خالی کند.

وی تاکید کرد: با طبیعت نمی‌شود شوخی کرد. وقتی کمبود آب داریم؛ باید به دنبال راهکارهای جبران باشیم.

به گفته سلاجقه، فرونشست خطری جدی برای کشور است و بازگشت پوسته زمین به حالت قبلی حتی در شرایط نرمال بارندگی در ۱۰ تا ۲۰ سال اتفاق نخواهد افتاد.

سلاجقه درباره برداشت آب‌های ژرف گفت: بهتر است ما همین آب‌های با کیفیت مناسب و در دسترس را مدیریت کنیم بعد به سراغ آب ژرف برویم. بحث آزمایش و مطالعه مشکلی ندارد اما بحث استحصال مسئله دیگری است.

وی ادامه داد: ما در رودخانه کالجو سیستان و بلوچستان مشکلاتی داشتیم. بارش‌های سیل آسا رخ داد. آن بارش‌ها کجا رفت؟ ما برای شرق کشور برنامه نداریم. باید مبنتی بر داشته‌های شرق کشور آن را مدیریت کنیم. تمام گزینه‌های آبی کشور اعم از آب مرئی و نامرئی و حتی آب ژرف باید تعیین حجم و کیفیت کنیم. اولویت‌بندی کنیم تا اگر در شرایطی مجبور به استفاده شدیم، بتوانیم از آن استفاده کنیم. کشورهایی مثل عربستان و غیره از این آب‌ها استفاده کرده‌اند ولی همیشه بحث من این است که باید با هزینه کمتر بهترین روش‌ها را داشته باشیم و انجام دهیم. اگر شرایط کشور به جایی رسید که از لحاظ اضطراری به مصرف این منابع رسید، سراغ آنها برویم.

توقف تخصیص اعتبار به پروژه خزر به سمنان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره بحث انتقال آب خزر به سمنان بیان کرد: دنیا در بحث انتقال آب تجارب متفاوتی دارد. جایی نداشتیم که انتقال آب بین حوضه‌ای در آن موفق باشد. اعتبار طرح انتقال آب خزر، به این طرح اختصاص نیافت.

وی رایزینی دیپلماتیک برای حقابه هامون را هم نیازمند استقرار یک حکومت متمرکز در افغانستان دانست و افزود: نماینده ایران در افغانستان این مسئله را پیگیری می‌کند.

سلاجقه گفت: پیش از تکمیل سد کجکی در افغانستان، وقتی این سد را با تصویر ماهواره‌ای بررسی می‌کردیم، موجودی آب آن بسیار اندک بود. این آب هم که رهاسازی می‌شد، باید چهار استان افغانستان را سیراب می‌کرد تا به ایران برسد.

وی درباره آبگیری سد ایلیسو در ترکیه نیز عنوان کرد: در فاز مذاکرات، وزیر امورخارجه ترکیه به ایران آمد. در مذاکرات تلاش می‌کنیم حقابه ایران و عراق مد نظر باشد و پیگیر موضوع هستیم.

کد خبر: 35260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =