چشم هنرهفتم به ستاد ملی مقابله کرونا

مدتی ست که سینماداران برای جبران مافات روزهای گذشته تقاضا دارند تا برای ظرفیت کامل سالن بلیت بفروشند، با این حال نهادی که باید درباره این موضوع تصمیم بگیرد، ستاد ملی مقابله با کروناست.

به گزارش آتیه آنلاین، این روزها واکسیناسیون گسترده اغلب رویدادها مانند مدارس و دانشگاه ها را در مسیر بازگشت به دوران قبل از کووید ۱۹ قرار داده است،با این حال هنوز هم سینماهای سراسر کشور با ظرفیت ۵۰ درصد سالن های خود بلیت فروشی می کنند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از سینماداران برای جبران روزهای رکود این صنعت خواهان استفاده از تمام ظرفیت سالن های خود باشند.سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی «آزادی» و عضو شورای صنفی اکران در گفتگو با مهر درباره استمرار محدودیت ۵۰ درصدی فروش بلیت برای سالن‌های سینمایی همزمان با برداشتن این محدودیت از ناوگان حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و هواپیما، گفت: از ابتدای پاندمی کرونا تا امروز، تنها جایی که در کشور تحت فشار بوده و به‌صورت صددرصدی تمامی پروتکل‌ها را رعایت کرده است، سینماها بوده‌اند. اگر سرجمع بخواهیم حساب کنیم، باید ببینیم چند درصد مردم حتی در نبود ویروس کرونا، با سینما و یا تالارهای پذیرایی سروکار داشته‌اند و چند درصد از مردم سوار مترو و بی‌آرتی و هواپیما می‌شوند؟وی در ادامه تأکید کرد: توقع ما این بود که لااقل در دولت جدید این رویکرد یک بام و دو هوا رها شود. مخاطبان سینما همه واکسن زده‌اند و با یک فراغ بالی می‌خواهند به سینما بیایند، بعد از مدت‌ها هم چند فیلم جدید راهی پرده شده‌اند، چرا در این شرایط باید ظرفیت سالن‌های سینمایی همچنان ۵۰ درصد باقی بماند؟ آن هم در شرایطی که هواپیما و قطار می‌توانند با ظرفیت ۱۰۰ درصدی فروش بلیت داشته باشند؟نوروزی افزود: چرا ما تصمیماتی می‌گیریم که خودمان را در افکار عمومی مضحکه کنیم؟ آیا مخاطبی که واکسن زده و به ایمنی رسیده است، وقتی به سینما می‌آید، خنده‌اش نمی‌گیرد که می‌بیند در سالنی با سقف ۹ متری و دارای تهویه، فاصله‌گذاری الزامی است! بالای ۹۹ درصد مخاطبان ما طی این ایام هر دو دوز واکسن خود را زده بودند و عده خیلی کمی هم بودند که تک دوز را زده بودند. همه به نوعی واکسینه شده‌اند. ما هواپیما، بی‌آرتی و متروی بدون تهویه مناسب را رها کرده‌ایم و این محدودیت را به نهادهای فرهنگی تحمیل می‌کنیم! واقعاً چرا؟

این سینمادار در ادامه گفت: من مطلع هستم که مسئولان سازمان سینمایی در این زمینه پیگیری کرده‌اند و از مسئولان مرتبط سوال کرده‌اند که چرا این شرایط همچنان برقرار است اما هیچ جوابی نگرفته‌اند. این ظلم به فرهنگ و هنر این کشور است. طی یکسال و نیم گذشته، سینما به‌واقع تحت فشار بوده و بسیاری از زیرساخت‌های آن نابود شده است.

کمک به سینماداران فعال
اما از آنجایی که نهادی که باید درباره این موضوع تصمیم بگیرد، ستاد ملی مقابله با کروناست روز گذشته  محمد خزاعی خبرداد: در پی درخواست سینماداران و بررسی آسیب‌های ناشی از کرونا در جلسه‌ای که شب گذشته با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بررسی مشکلات حوزه سینماداری داشتیم موافقت شد تا به سینماهایی که فعالیت مستمر دارند کمک شود. وی ادامه داد: خوشبختانه طی هفته های اخیر سالن های سینما از رونق خوبی برخوردار شدند و استقبال خوبی از سوی مردم و خانواده ها صورت گرفته است. این تصمیم هم در جهت تشویق بیشتر و رونق سالن‌های سینما و کمک به سالن های کم توان گرفته شده که مشروط به استمرار فعالیت آن‌هاست. رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه فعالیت این مراکز نیاز است مستمر و بی وقفه باشد، اضافه کرد: مدیران سینماها از استقبال مردم از فیلم ها راضی هستند و این اتفاق پویشی را در جامعه رقم زده است. از همکاران سینمایی می خواهیم که به فعالیت خود همراه با اجرای پروتکل های بهداشتی ادامه دهند و از زحماتشان سپاسگزاریم. به گفته وی، برخی سینماها به دلیل درآمد پایین و ناتوانی در تامین هزینه ها و... با مشکلاتی مواجه هستند که این کمک اندک برای آن‌ها پیش بینی شده است. حالا به نظر می رسد تنها راه   برای بازگرداندن سینمای ایران به روزهای قبل از کرونا، ظاهراً چاره‌ای جز کمک های مالی و  تزریق نقدینگی، به‌عنوان مسکنی موقتی ندارد.

امیدهای رونق‌بخشی به اکران

از طرفی سینمای ایران می‌کوشد پس از رکودی طولانی دوباره کمر راست کند و به دوران قبل از کووید-۱۹ بازگردد. از ابتدای پاییز امسال فیلم‌های سینمایی «قهرمان» با کارگردانی اصغر فرهادی، «منصور» با کارگردانی سیاوش سرمدی، «پوست» با کارگردانی برادران ارک و «تومان» ساخته مرتضی فرشباف روی پرده سینما رفتند و همانقدر که فیلم سینمایی «دینامیت» فروش گیشه را در تابستان افزایش داد، فیلم سینمایی «قهرمان» نیز این کار را با گیشه پاییز کرد.همچنین اکران فیلم‌های «آتابای»، «جنایت بی‌دقت» و «بی همه چیز» که بزودی به روی پرده‌های سینما می آیند می تواند آخرین بارقه‌های امید اکران بد سال ۱۴۰۰ باشند.فیلم‌هایی که هرکدام از آنها، باتوجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، می‌توانند در زمان اکران موفق عمل کنند و کمک بزرگی به این سینمای نیمه جان کنند.

براساس آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش، فیلم سینمایی «آتابای» از چهارشنبه سوم آذرماه توسط موسسه پخش «بهمن سبز»، اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز می‌کند. همچنین «جنایت بی‌دقت» آخرین ساخته شهرام مکری که گفته می‌شود به فاجعه سینما رکس آبادان پرداخته، قرار است از هفته اول آذرماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کند. «بی همه چیز» هم که در جشنواره سی‌ونهم فجر برای اولین بار به نمایش گذاشته شد و  یکی از فیلم‌های مدعی پرفروش‌ترین فیلم سال به شمار می‌آید، از ۱۷ آذرماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد کرد.در جلسه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه شورای صنفی نمایش نیز سرانجام پس از گذشته حدود ۲۰ روز از تغییر زمان اکران فیلم «گشت ۳» قرار شد تا این فیلم از چهارشنبه۲۶ آبان‌ماه در سینماهای کشور اکران خواهد شد. پیش‌تر قرار بود این فیلم همراه با «قهرمان» از پنجم آبان روی پره رود ولی بنا به ملاحظاتی که به طور رسمی اعلام نشد اکران آن به تعویق افتاد. در این جلسه همچنین مصوب شد که از همین تاریخ ۲۶ آبان فیلم‌های «حکم تجدیدنظر» و «آباجی» روی پرده روند. فیلم‌های «زاوالا» ساخته ارسلان امیری از ۲۴ آذر و «عاشق پیشه» داود موثقی نیز از هشتم دی‌ماه در سینماهای کشور اکران خواهند شد.

کد خبر: 35211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =