چرا روند واکسیناسون در روسیه کند است؟

افزایش بی سابقه مرگ و میر و ابتلا به بیماری کرونا در روسیه در حالی همچنان ادامه دارد که روند واکسیناسون در این کشور کند است و مردم تمایلی به دریافت واکسن ندارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، روسیه اولین کشوری بود که واکسن موسوم به «اسپوتنیک وی» را علیه ویروس کرونا ثبت کرد و همین کشور هم برای نخستین بار در جهان واکسیناسیون شهروندان خود را با همین واکسن آغاز کرد؛ اما آمار رسمی نشان می‌دهد که در مقایسه با بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و چین، سطح واکسیناسیون کرونا در روسیه پایین است و با پیش بینی‌های قبلی مقام‌های این کشور مطابقت نمی‌کند.  

در حالی حدود یک سال از آغاز واکسیناسیون در این کشور می‌گذرد که بر اساس اطلاعات سایت اینترنتی رسمی واکسیناسیون کرونا از جمعیت ۱۴۶ میلیون نفری روسیه کمتر از ۳۵ درصد واکسن زده‌اند.

این آمار حاکی است که ۵۰ میلیون و ۸۵۳ هزار نفر دو دز واکسن کرونا را زده و ۵۹ میلیون و ۹۴۱ هزار نفر هم یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

براساس این گزارش به نقل از مسکو، براساس تجزیه و تحلیل داده‌های موجود در وب سایت «Our World in Data» کمتر از ۳۵ درصد از روس‌ها تاکنون دو دز واکسن دریافت کرده‌اند.

ستاد مقابله با کرونا در روسیه روز یکشنبه در آخرین گزارش خود اعلام کرد که در شبانه روز گذشته یک‌هزار و ۲۱۹ نفر بر اثر بیماری کرونا جان خود را ازدست داده‌اند؛ روندی افزایشی که مقام‌های روس را به شدت نگران کرده و آنها را وادار به اتخاذ تدابیر جدید برای مهارهمه گیری کرونا کرده است.

از آغاز همه گیری کرونا در روسیه تاکنون در مجموع ۹ میلیون و ۷۱ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و ۲۵۵ هزار و ۴۰۰ نفر هم بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه به‌تازگی از وضعیت بسیار دشوار کشورش در پی شیوع ویروس کرونا در این کشور گفت و اعلام کرد که این اتفاق هرگز پیش از این رخ نداده است. به گفته رییس جمهوری روسیه، در حال حاضر نیاز به ایجاد بیمارستان‌های پیش ساخته اضافی وجود دارد.

پوتین به وزارت دفاع روسیه دستور داد تا از مردم در مبارزه با این بیماری حمایت کند و از مردم کشورش خواست که در انجام واکسیانسیون مشارکت سریع داشته باشند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رییس جمهوری روسیه نیز گفت که آهنگ واکسیناسیون کرونا در روسیه کندتر از کشورهای اروپایی است و این مساله با سطح آگاهی مردم ارتباط دارد.

موراشکو وزیر بهداشت روسیه نیز از مردم انتقاد کرد و گفت: بی مسؤولیتی  آنها سبب شده است آمار مرگ و میر کرونایی در روسیه بالا رود.

باورهای نادرست وتبلیغات منفی

شمار قابل توجهی از مردم روسیه از واکسن کرونا استقبال نمی‌کنند؛ به‌طوری که مخالفان واکسیناسیون کرونا از طیف‌های مختلف مردم روسیه هستند و اخبار رسانه‌ها حتی حاکی از وجود شماری از پزشکان مخالف تزریق واکسن کرونا در این کشور است.

گزارش میدانی ایرنا از مسکو حاکی است که برخی باورهای نادرست و تبلیغات منفی علیه واکسن کرونا باعث شده است تا شمار زیادی از مردم تمایلی به واکسن زدن نداشته باشند.

افزایش جعل گواهی‌های تزریق واکسن کرونا

جعل گواهی‌های تزریق واکسن کرونا در روسیه این روزها پدیده اجتماعی فراگیر در این کشور شده است که حاکی از عدم استقبال بسیاری از روس‌ها از واکسیناسیون کرونا است.

اطلاعات و مشخصات شخصی بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم روسیه در استان مسکو که اسناد جعلی گواهی تزریق واکسن کرونا و تست تشخیص کرونا تهیه کرده بودند در شبکه اینترنتی عرضه شده است.

«آشوت اوهانسیان» رییس یک مرکز تجسسی و نظارت اینترنتی به رسانه‌های روسی گفت که سایت‌هایی که پیشنهادهایی برای جعل گواهی واکسیناسیون کرونا و تست تشخیص کرونا می‌دهند، ممکن است خودشان این اطلاعات را عرضه کرده باشند.

به گفته وی، کلاهبرداران اینترنتی ممکن است از این اطلاعات شخصی برای تهدید و شانتاژ و اخاذی از افراد استفاده کنند.  

سرگئی بایارسکی یک نماینده دومای روسیه گفت که با جاعلان اسناد تزریق واکسن و تست کرونا باید بشدت مقابله شود.

بایارسکی که معاون کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی دومای روسیه نیز است، ‌افزود که باید برای شناسایی جعل کنندگان این اسناد، از آنها گواهی تزریق واکسن کرونا و تست کرونا را خریداری کرده و پس از احراز جرم فرد، او را بازداشت و مجازات کرد.  

مقام های روسیه معتقدند که علت مرگ شماری از بیماران کرونایی که واکسن کرونا زده‌اند، در واقع همین گواهی اسناد تزریق جعلی است که در بازار سیاه عرضه می‌شود.

الکساندر گینزبورگ رییس مرکز ویروس شناسی گاملیا (سازنده واکسن اسپوتنیک وی) وابسته به وزارت بهداشت روسیه به‌تازگی در این باره اعلام کرد که واکسن اسپوتنیک وی واکسن بسیار مطمئنی است و عرضه گواهی‌های جعلی تزریق واکسن کرونا، علت مرگ‌های بیماران واکسن زده است.

پزشک روس: واکسن نزده‌ها به حرف احمق‌ها گوش ندهند 

«الکساندر میاسنیکوف» پزشک به روس‌هایی که از واکسینه شدن در برابر کووید-۱۹ می‌ترسند توصیه‌های غیرمنتظره‌ای ارائه کرد. او از افراد «واکسینه نشده» خواست که به «عقل خود رجوع کنند و به حرف احمق‌ها گوش ندهند.»

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی مسکو با غیر منطقی دانستن ترس از واکسینه شدن، واکسیناسیون را به استفاده از کمربند ایمنی در خودرو تشبیه کرد و گفت که هیچکس از بستن کمربند نمی‌ترسد.

این پزشک به شهروندان واکسینه نشده، افراد ضدواکسن، تحریک کننده‌ها و هیستریک‌ها توصیه کرد که به عقل خود رجوع کنند و به حرف احمق‌ها گوش ندهند».

میاسنیکوف اظهار داشت که استدلال مخالفان واکسیناسیون «جهل آشکار و پرحرفی» است.

در عین حال الکساندر گینتزبورگ، مدیر مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی روسیه با نام گامالیا بر لزوم اجباری کردن واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در این کشور تاکید کرد.

کد خبر: 34983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =