ژنرال حفتر، میزبان قطار ابراهیم!

عزم اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با لیبی به نوعی نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در حال مهندسی انتخابات آتی این کشور به نفع خود است و بر روی خلیفه حفتر سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، همان‌طور که در طرح صلح مورد حمایت سازمان ملل متحد با هدف حل سال‌ها آشفتگی و اختلافات برگزاری انتخابات برای لیبی در نظر گرفته شده است، نخست‌وزیر لیبی و چندین قدرت خارجی برگزاری انتخابات ملی در ۲۴ دسامبر را تایید کرده‌اند. بر همین اساس عبدالحمید دبیبه، نخست‌وزیر فعلی لیبی در سخنرانی خود در مراسم اختتامیه کنفرانس ثبات لیبی در طرابلس عنوان کرد پایان دادن به بحرانی که پس از حمله ناتو و سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ این کشور را فراگرفته، ممکن است. او معتقد است انتخابات به عنوان گام کلیدی در پایان دادن به یک دهه خشونت و ایجاد یک رهبری سیاسی جدید که مشروعیت آن به‌طور گسترده پذیرفته شد، تلقی شده است.

اسرائیل و یارکشی در لیبی

این در حالی است که لیبی از سال ۲۰۱۱ و به دنبال سقوط معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور دچار بحران و جنگی خونین شد. هیچ‌یک از تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد صلح میان طرفین جنگ طی این مدت به ثمر نرسیده است. آتش‌بس در دوره‌های گذشته نیز دیری نپاییده و چشم‌انداز ثبات برای لیبی هرگز به وجود نیامده است. از طرفی بازیگری ترکیه و قطر به عنوان طرفدار حکومت مرکزی‌ و در مقابل، استقرار امارات متحده عربی، روسیه و مصر در کنار ژنرال حفتر باعث افزایش تنش و ادامه بحران در این کشور شده  است.

لازم به ذکر است که بخش قابل توجهی از تسلیحات موجود در لیبی و به خصوص لجستیک مورد استفاده نظامیان تحت امر حفتر از سوی ابوظبی تامین میشود. از طرفی امارات خود نه به عنوان تولید کننده، بلکه به عنوان یکی از مشتریان دائم اسرائیل علاوه بر نقش دلالی سلاح، به ایفای نقش به عنوان پل ارتباط میان لیبی و تل آویو مشغول است.

اما حالا با نزدیک شدن به ایام انتخابات انتشار خبری مبنی بر احتمال عادی‌سازی روابط، زمزمه‌های پیوستن لیبی به پروژه ابراهیم آنهم پس از پیروزی ژنرال حفتر را قوت بخشید. در واقع یک روزنامه عبری به نقل از منابع نزدیک به فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی مدعی شد که خلیفه حفتر پس از پیروزی در انتخابات، برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل تلاش خواهد کرد. در همین راستا روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم در مصاحبه با یکی از مقامات کمپین ژنرال حفتر، از تمایل وی برای پیوستن به پروژه ابرهیم و عادی‌سازی روابط میان لیبی و رژیم صهیونیستی پرده برداشت.

به نوشته یسرائیل هیوم، این مقام مسئول در کمپین انتخاباتی خلیفه حفتر با اشاره به احتمال پیروزی وی و اتخاذ چنین تصمیمی از سوی این ژنرال لیبیایی تصریح کرد که در حال حاضر صحبت درباره اسرائیل به دلیل خصومت دیرینه مردم لیبی با آن می‌تواند به شانس حفتر برای پیروزی در انتخابات آسیب بزند. این روزنامه نوشت: «خیلی زود است درباره توافق‌های عادی‌سازی با اسرائیل و اینکه چه شکلی خواهد بود، صحبت کنیم».

بر اساس گزارش منتشر شده در یسرائیل هیوم این مقام مسئول در کمپین ژنرال حفتر در ادامه اظهارات خود مطرح کرد که در ابتدا باید ژنرال حفتر انتخاب شود و ما مطمئن هستیم که این اتفاق خواهد افتاد. اما در حال حاضر ما هیچ علاقه‌ای به طرح موضوع روابط آینده با اسرائیل نداریم، زیرا مردم لیبی یک خصومت قدیمی با آن دارند و این گفتگوها در شرایط فعلی می‌تواند به احتمال پیروزی حفتر در انتخابات ۲۴ دسامبر صدمه بزند.

از سوی دیگر این روزنامه به نقل از یک مقام اماراتی نزدیک به هر دو نامزد ریاست جمهوری لیبی نوشت: «در مورد تمایل و نیاز لیبی به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پیوستن به توافقنامه‌های ابراهیم، اجماع بین نامزدها (حفتر و سیف الدین قذافی) وجود دارد. در صورتیکه یکی از نامزدهای ریاست جمهوری انتخاب شود و به توافقات ابراهیم بپیوندد، با عادی‌سازی روابطی متفاوت از آنچه با امارات، بحرین و مراکش اتفاق افتاد، مواجه خواهیم بود. اگر این روند اجرایی شود، با سرعت بسیار پایین و مشابه توافق عادی‌سازی که بین رژیم صهیونیستی و سودان در حال شکل‌گیری است رقم خواهد خورد».

محکوم کردن یک ارتباط

اما انتشار این خبر از سوی رسانه‌های صهیونیستی، واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت که در این میان واکنش مقامات الجزایر کمی تندتر از دیگر مسئولان عربی بود. وزیر خارجه الجزایر در سخنانی وعده‌های برخی از سیاستمداران لیبیایی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را غیرمسئولانه خواند. در همین راستا شبکه خبری المیادین با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: «رمطان لعمامره، وزیر خارجه الجزایر پس از انتشار خبر احتمال عادی‌سازی لیبی با اسرائیل در سخنانی اظهار کرد که الجزایر از کشورهای عربی می‌خواهد که به جای کمک به رژیم اشغالگر قدس، برای گسترش نفوذ به سرزمین‌های عربی دیگر، از ملت فلسطین حمایت کنند».

وزیر خارجه الجزایر با بیان اینکه وعده‌های برخی از سیاستمداران لیبیایی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل غیر مسئولانه است تاکید کرد که الجزایر به حاکمیت لیبی احترام می‌گذارد و در روند انتخابات در این کشور مداخله نمی‌کند. این اظهارات پس از آن مطرح شد که اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که صدام حفتر، پسر خلیفه حفتر، رهبر نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به اراضی اشغالی سفر کرده و حامل پیامی از طرف پدرش به مقامات رژیم صهیونیستی بوده است؛ پیامی که در آن ژنرال حفتر از اسرائیل درخواست کمک سیاسی و نظامی در ازای تعهد به برقراری روابط دیپلماتیک با تل‌آویو کرده است.

این در حالی است که واکنش‌ها به انتشار خبر احتمال عادی‌سازی لیبی با اسرائیل به مقامات برخی کشورهای عربی-آفریقایی محدود نشد و در این بین یک وزیر سابق دولت رژیم صهیونیستی از تمایل دیکتاتور سابق لیبی به عادی‌سازی روابط با این رژیم پرده برداشت. ایوب قرا، وزیر ارتباطات سابق دولت رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو  با شبکه عبری زبان آی ۲۴ برای نخستین‌بار فاش کرد که در زمان حضورش در دولت، دیدارهای محرمانه‌ای را با مقامات برجسته لیبی در جزیره رودوس انجام داده که موضوع این دیدارها عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بوده است. به گفته وزیر ارتباطات سابق رژیم صهیونیستی، معمر قذافی تمایل قابل توجهی به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی داشته است.

در آخر باید خاطرنشان کرد که قطار توافق‌نامه ابراهیم علاوه بر کشورهای مطرح عربی، برخی از دولت‌های آفریقایی را نیز هدف قرار داده که در این بین میتوان به سودان و لیبی اشاره کرد. آنچه حائز اهمیت است، عدم اقبال و همراهی دولتها با تل‌آویو بوده که برای اثبات این مدعا باید نگاهی به نوع برخورد اسرائیل با کشورهای مذکور داشت. در واقع رژیم صهیونیستی به خوبی از عدم اقبال و همراهی کشورهای مسلمان و آفریقایی مطلع است و به همین دلیل اقدام به نوعی تبادل و امتیازدهی در قبال از سرگیری روابط می‌کند. در آخر نباید فراموش کرد که اسرائیل با اتخاذ هرگونه سیاستی در حوزه عادی‌سازی، روابط بخشی از کشورهای عربی را به جمع اعضاء پیمان ابراهیم وارد کرده است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 34913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =