ریشه تحولات امروز لبنان را در «جرقه فتنه» بخوانید

«جرقه فتنه» نام کتابی به قلم مشاور سابق رئیس‌جمهوری لبنان است که تحولات چشمگیر سیاسی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ و ریشه رویدادهای امروز این کشور را به تصویر کشیده است.

به گزارش آتیه آنلاین،  کتاب جرقه فتنه، مروری بر حوادث سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ لبنان و شکل گیری بحران های داخلی و منطقه ای این کشور است که به قلم کریم بقرادونی و با ترجمه وحید خضاب از سوی انتشارات شهید کاظمی در هزار نسخه در ۳۷۶ منتشر شده است.  

مترجم کتاب در مقدمه نوشت: جریان‌های سیاسی که امروز در لبنان در مقابل هم صف کشیده اند و شخصیت هایی که هر کدام برای محقق کردن هدف خاصی تلاش می کنند و صف بندی های منطقه ای و بین المللی ای که در این کشور به چشم می خورد، ریشه در حوادث سال های پیش و خصوصا حوداث سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ دارد؛ سال هایی که شاهد تحولات چشم گیر سیاسی در جهان و منطقه و لبنان بودیم و امروزِ لبنان، جلوه ای از تحولات آن روزهاست؛  از فوت حافظ اسد و انتخاب بشار اسد به ریاست جمهوری سوریه و حوادث ۱۱ سپتامبر و اشغال افغانستان و عراق گرفته تا قطعنامه ضد سوری ۱۵۵۹ و ترور رفیق حریری و ترورهای زنجیره ای سیاسی در لبنان و تظاهرات های عظیم هشت و ۱۴ مارس و عقب نشینی ارتش سوریه از این کشور و جنگ ۳۳ روزه و قطعنامه ۱۷۰۱ و تحولات دیگری که همگی در کنار هم ریشه اوضاع فتنه‌گون لبنان را شکل داده اند.  

وی افزود: کتاب جرقه فتنه، خاطرات و تاریخ نگاری کریم بقرادونی است که خود در آن دوران، مشاور امیل لحود رئیس جمهور لبنان بوده و ضمن رهبری حزب کتائب یکی از احزاب بزرگی مسیحی لبنان و حضور مستقیم در جریان حوادث، به اسناد مهمی نظیر صورتجلسات هیات دولت نیز دسترسی داشته و حاصل بخشی از مشاهدات و مطالعاتش، همین کتاب است. بقرادونی گرچه در جوانی در حزب کتائب فعالیت داشته و خود تا همین سال ها نیز رئیس این حزب بود، اما جزو منصف ترین مورخین و سیاستمداران لبنانی است و تحلیل ها و مواضع منصفانه اش امروز به جریان مقاومت نزدیک است. به همین جهت آثار او جزو بهترین و قابل اعتمادترین آثار تاریخی درباره تاریخ معاصر لبنان به شمار می رود.  

مترجم درباره ترجمه کتاب نوشت: اصل کتاب با عنوان شوک و پایداری (صدمه و صمود، عهد امیل لحود) به کل دوره ریاست جمهوری امیل لحود اختصاص دارد و کتابی بسیار تفصیلی است. از آنجا که ترجمه کل کتاب می توانست برای خواننده عمومی کمی خسته کننده باشد، تصمیم گرفته شد خلاصه ای از کتاب ترجمه و ارائه شود.

بخش اول این کتاب با عنوان آرامش پیش از طوفان مربوط به سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ است؛ بخش دوم با عنوان آوار فشار به سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ اختصاص دارد و بخش سوم مربوط به سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ است که عنوان تنش رو به افزایش را دارد.

بخش چهارم با عنوان انفجار اختصاص به حوادث سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ دارد؛ بخش پنجم نیز که درد زایمان خاورمیانه بزرگ و جنین مرده نام گرفته مربوط به سال ۲۰۰۶ است و بخش ششم مروری بر حوادث سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ دارد که با عنوان رو به ساحل در دریای طوفانی نام گرفته است.

کد خبر: 34825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =