رضایت اهالی فرهنگ از تداوم طرح‌های فروش فصلی کتاب

با آغاز دور جدید طرح فروش فصلی کتاب، امید کتابفروشان، ناشران، نویسندگان و مترجمان به تداوم حیات حداقلی موجود افزایش یافت.

به گزارش آتیه آنلاین، ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ از پنج‌شنبه گذشته، بیستم آبان ۱۴۰۰ در سراسر کشور آغاز شده است. این اولین دوره از فروش فصلی کتاب در دولت سیزدهم است.

طرح‌های فصلی فروش کتاب

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمند کردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند.

در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند انجام می‌شود که آن‌ها می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند.

از سال ۹۴ تا پایان تابستان سال جاری، بیش از ۱۸ طرح فصلی کتاب برگزار شده و هجدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب)، با عنوان تابستانه کتاب ۱۴۰۰ از نهم تا پانزدهم مردادماه امسال، در کتابفروشی‌های عضو طرح سراسر کشور برگزار شد.

طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ در دولت سیزدهم

بنا به اعلام ستاد خبری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ثبت‌نام کتابفروشی‌ها در نوزدهمین دوره طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها، موسوم به طرح‌های فصلی فروش کتاب، با عنوان «پاییزه کتاب ۱۴۰۰» از هفته گذشته آغاز شده و کتابفروشی‌های سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی طرح‌های فصلی نسبت به ثبت‌نام در طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ اقدام کنند.

کتابفروشی‌های مشارکت‌کننده در طرح‌های پیشین توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب)، برای شرکت در «پاییزه کتاب ۱۴۰۰»  نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند و کافی است با مراجعه به پنل کاربری خود، شرایط شرکت در طرح را تایید و اطلاعات خود را ویرایش و کنترل کنند.

گفتنی است بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ تا یکم آذر ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور برگزار می‌شود. پاییزه کتاب ۱۴۰۰ نیز هم زمان با هفته کتاب در سراسر کشور برگزار خواهد شد که به گفته مدیرعامل خانه کتاب، با دوره های گذشته، تفاوت هایی خواهد داشت.

بهبود اقتصاد نشر با طرح های فروش فصلی کتاب

به گزارش آتیه آنلاین، طرح فروش فصلی، در روزگار کرونا یکی از راه هایی بوده که کتابفروشی ها را زنده و پویا نگه دارند و وضعیت اقتصاد نشر را بهبود بخشند. در حقیقت این طرح، راه‌حل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اقتصاد کرونازده ناشران و کتابفروشان بوده و حمایت ارزشمندی از اهالی کتاب و نشر است.

به گفته کارشناسان، همچنین طرح‌های فصلی فروش کتاب می‌تواند به اقتصاد نشر و تامین کتاب‌های مورد نظر افراد کمک کند، همچنین فرصت مناسبی است تا معاونت فرهنگی وزارتخانه بخشی از یارانه‌ها را به سمت یارانه‌ مستقیم ببرد.

طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ اولین دوره از این طرح است که در دولت سیزدهم اجرا می شد و تداوم اجرای آن در فصلهای و سالهای آتی، منوط به تصمیم گیری متولیان وزارت ارشاد در این دولت خواهد بود. رضایت همه جانبه دست اندرکاران و ذی نفعان حوزه تالیف، ترجمه، چاپ، فروش و خرید کتاب نشان از موفق بودن این طرح در حوزه اجرا دارد و امید است این طرح یا طرح هایی مشابه آن ادامه پیدا کند.

کد خبر: 34707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =