بازگشت ترامپ؟!

تاکید رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده بر بازگشت به عرصه سیاست نگرانی‌هایی را به وجود آورده که ممکن است در نهایت به واقعیت بپیوندد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شبح بازگشت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر در حال تسخیر این کشور است. به نظر می‌رسد که هرچه به زمان برگزاری انتخابت میان‌دوره‌ای آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، این تهدید واقعیت بیشتری می‌گیرد و این بدان معناست که انتخابات پیش‌رو را باید مصافی برای تعیین رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده در نظر گرفت.

تعلیق بر سر مشارکت

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گفت ‌که احتمالا پس از انتخابات میان‌دوره‌ سال آینده، تصمیمش برای نامزد شدن یا نشدن در انتخابات ۲۰۲۴ را اعلام خواهد کرد. به گزارش پایگاه خبری پولیتیکو، دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفت: «صریح بگویم، فکر می‌کنم بسیاری از مردم از این تصمیم بسیار خوشحال خواهند شد.»

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره دیگر جمهوری‌خواهانی که احتمالا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ بوده‌اند، از جمله «ران دیسانتیس»، فرماندار فلوریدا و «نیکی هیلی»، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، خاطرنشان کرد که بسیاری از امیدهای موفقیت حزب جمهوری‌خواه قبلاً گفته‌اند که داوطلب شدنشان، به نامزد شدن یا نشدن ترامپ بستگی دارد. وی گفت: «ما داوطلبان زیادی داریم، همه آن‌ها بسیار خوش‌نام هستند. اما تقریباً همه آن‌ها گفتند که اگر من نامزد بشوم، آن‌ها هرگز کاندیدا نخواهند شد.»

این در حالی است ترامپ آشکارا از ایده نامزدی برای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ استقبال کرده و به آن نه نگفته است. وی به برگزاری تجمعات به سبک کمپین انتخاباتی و ارسال ایمیل‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی ادامه می‌دهد. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حتی پس از شکست در رقابت انتخاباتی خود در سال گذشته و برانگیختن شورش مرگبار در ساختمان کنگره، همچنان مرکز ثقل سیاست جمهوری‌خواهان در سراسر آمریکاست و نفوذ زیادی در حزب دارد، به طوری که چند تن از قانوگذاران انگشت‌شمار جمهوری‌خواه که علناً از ترامپ جدا شدند، با ضربه‌های سنگینی از درون حزب مواجه شده‌اند.

ترامپ در مورد نامزدی احتمالی انتخابات ۲۰۲۴ گفت، «افراد بزرگ زیادی در حزب جمهوری‌خواه وجود دارند.» وی دیسانتیس را «مرد خوبی» خواند اما افزود که «ما افراد عالی زیادی داریم.» رئیس جمهوری سابق و جنجالی آمریکا گفت که «هیلی هر چند وقت یک بار از ریل خارج می‌شود»، اشاره‌ای آشکار به تمایل گاه به گاه ‌نیکی هیلی‌ برای انتقاد از رئیس سابق خود در مورد موضوعاتی مانند شورش شش ژانویه و تظاهرات راست‌های افراطی سفیدپوست در سال ۲۰۱۷ در شارلوتزویل. ترامپ در ادامه گفت که اما هیلی«برمی‌گردد، و این خوب است.»

ترامپ درباره این سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت: «او گفته که اگر من نامزد شوم هرگز کاندیدا نمی‌شود، که به نظر من نشانه خوبی برای احترام است. من با او خیلی خوب بودم، فکر می‌کنم او در سازمان ملل ‌عملکرد بسیار خوبی داشت.»

«ریچارد بنسن»، تحلیل‌گر مسائل انتخاباتی آمریکا در این رابطه به آسوشیتدپرس گفت: «به نظر من ترامپ خود دریافته که حضور دوباره‌اش در عرصه سیاست چه ترس عظیمی ایجاد می‌کند و به همین خاطر به‌خوبی از این کارت استفاده می‌کند. از سوی دیگر، از یاد نباید برد که هنوز اکثریت راست‌های آمریکایی از او راضی هستند و برای بازگشت او تلاش می‌کنند. چنین به نظر می‌رسد که ماهیت حضور ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی تا حد زیادی وابسته به عملکرد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره باشد و بنابراین این انتخابات اهمیت بسیار ویژه‌ای برای آینده آمریکا دارد.»

موج انتقادها

ترامپ در حالی رویای بازگشت به کاخ سفید را در سر می‌پروراند که شماری از متحدان نزدیکش اصرار دارند که فاصله‌ای با اقدام‌های هفته‌های پایانی او در مقام ریاست‌جمهوری ایجاد کنند. معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در تلاش است تا مانع از انتشار عکس‌های رسمی خود شود که در شش ژانویه، زمانی که حامیان دونالد ترامپ در تلاشی خشونت‌آمیز برای جلوگیری از تایید انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، به ساختمان کنگره یورش بردند، گرفته شد.

به گزارش نوشته روزنامه هافینگتون‌پست، «جاناتان کارل»، خبرنگار ای.بی.سی نیوز در برنامه‌ای تلویزیونی به «استفان کلبرت»، مجری و کمدین آمریکایی گفت که او این تصاویر را در حین کار بر روی کتاب جدید خود، «خیانت: آخرین پرده نمایش ترامپ» دیده و گفت که آن‌ها «فوق‌العاده جالب» هستند.

کارل گفت: «او در یک سکوی بارگیری در پارکینگی زیرزمینی، واقع در زیر ساختمان کنگره (مخفی شده) بود. (در این عکس‌ها) جایی برای نشستن نیست. نه میز، نه صندلی، نه هیچ چیز دیگری. او در این پارکینگ بتنی بود.» یکی از عکس‌ها، واکنش پنس را به توئیت ترامپ، که در بحبوحه محاصره کنگره، به پنس تاخته بود، ثبت کرده است. کارل ادامه داد: «می‌توانید ببینید، به نظر می‌رسد که پنس در حال اخم کردن است؛ اما هرگز نمی‌توانید با اطمینان این را بگویید.»

وی مدعی شد که از پنس پرسیده آیا می‌تواند این عکس‌ها را منتشر کند، اما پنس مانع از انتشار آنها شد. این عکس‌ها را عکاس رسمی کاخ سفید، که حقوقش را مالیات‌دهندگان پرداخت می‌کنند گرفته است. وی گفت: «من فکر می‌کنم که «کمیته ۶ ژانویه» می‌خواهد عکس‌ها را ببیند؛ آن‌ها عکس‌های او (پنس) نیستند، خیر! آن‌ها (با اشاره به سمت مجری و مخاطبان این برنامه) عکس‌های شما هستند، آن عکس‌ها متعلق به همه کسانی هستند که در اینجا حضور دارند. ما هزینه این عکس‌ها را پرداخت کرده‌ایم.»

این در حالی است که شماری از تصمیم‌های تیم فعلی کاخ سفید بدل به یکی از مهم‌ترین دلایل ترامپ برای بالا آوردن تصویر خود شده است. دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا از بابت «تسلیم ساختن» افغانستان حمله کرده و هشدار داد که در این وضعیت، چین می‌تواند پایگاه هوایی بگرام را تحت کنترل خود درآورد.

به گزارش رویترز، ترامپ در مصاحبه‌ای اختصاصی با فاکس نیوز، دولت بایدن را متهم کرد به این که عمداً تلاش می‌کند خروج پرآشوب از افغانستان و پیامدهای ادامه دار آن را مورد بی‌اعتنایی قرار دهد. ترامپ گفت: آنها دیگر در مورد آن صحبت نمی‌کنند. آنها عمدا درباره آن حرف نمی‌زنند. از شدت بد بودن، او را به سرحد مرگ رساند. دو، سه روز بعد از پایان آن، دیگر حتی از صحبت درباره آن صرف نظر کردند.»

ترامپ گفت: «کاری که آنها با این به اصطلاح خروج انجام دادند، واقعاً یک تسلیم بود، کاری که آنها انجام دادند، شرم‌آورترین و وحشتناک‌ترین چیز بود و من مطمئن نیستم ما هرگز بتوانیم از بار روانی آن خلاص شویم.» ترامپ در زمان دولت خود، توافقی را با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ماه مه ۲۰۲۱ منعقد کرد. اقدام بایدن در خروج، در واقع اجرای همان توافق با چند ماه تاخیر بود.

ترامپ در این مصاحبه عنوان کرد: «فراموش نکنید، من کسی هستم که تعداد سربازان را (در افغانستان) به دو هزار و ۵۰۰ تن کاهش داد. من هم آمریکا را از افغانستان خارج می‌کردم اما این خروج را در موضع قدرت انجام می‌دادم. ما در موضع قدرت از افغانستان خارج می‌شدیم.»

بر اساس این مولفه‌ها به نظر می‌رسد که شبح حضور ترامپ در عرصه سیاست به این زودی‌ها بنا ندارد دست از سر حافظه تاریخی آمریکا بردارد و باید منتظر تحولات بیشتر در این زمینه بود.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 34436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =