تشکیل فراکسیون مناطق زغال‌ سنگ‌خیز در مجلس

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران از تشکیل فراکسیون مناطق زغال‌ سنگ‌خیز در مجلس خبر داد.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به جلسه هفته گذشته اعضای هیات مدیره انجمن زغال سنگ ایران با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این جلسه در دفتر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

وی افزود: در ابتدای جلسه ریاست هیات مدیره انجمن گزارشی از آخرین وضعیت تولید زغال سنگ کشور و چالش‌های موجود که مانع افزایش تولید شده و حیات معادن فعلی معادن را تهدید می‌کند، ارائه کرد. سپس دکتر پور ابراهیمی در خصوص جایگاه حساس معادن زغال سنگ و لزوم اجرایی کردن دستور ریاست جمهوری جهت خودکفایی در تولید زغالسنگ صحبت کرد.

صمدی افزود: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که با توجه به شرایط سخت معادن زغال سنگ دولت باید نگاه ویژه به این معادن داشته باشد. همچنین با توجه به ذخایر عظیم زغال سنگ در شان کشور ما نیست که وارد کننده زغالسنگ باشیم.

وی گفت: به اعتقاد پورابراهیمی ایران باید با یک برنامه‌ریزی مناسب برای اقتصادی کردن تولید زغال سنگ از یک وارد کننده این ماده معدنی به صادر کننده تبدیل شود.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران درباره موارد تصویب شده در جلسه با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: در این جلسه قرار شد با توجه به قیمت تمام شده تولید زغال سنگ در ایران و همچنین قیمت‌های جهانی زغال سنگ مشابه زغال پایه ایران در فرمول نرخ برابری ۲۶.۵ درصد زغال سنگ نسبت به فولاد تجدید نظر بنیادی شود.

وی ادامه داد: این تصمیم برای استمرار حیات معادن فعلی و تشویق سرمایه‌گذاری در معادن زغال سنگ به منظور کاهش واردات غیر قابل توجیه گرفته شد.

تلاش برای معاف کردن ده‌ساله معادن زغال سنگ از حقوق دولتی

به گفته صمدی با توجه به اینکه برای تعیین نرخ برابری ماهیانه قیمت زغال سنگ نسبت به فولاد درحال حاضر فقط نرخ فروش داخلی مبنا قرار گرفته است، مقرر شد پیگیری لازم از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی برای اصلاح این روش به روش جدید، بر مبنای نرخ شمش معدل قیمت فروش داخلی و خارجی بر مبنای کدال فولاد خوزستان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات پرداخت فوق‌العاده مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران زحمت‌کش زغال سنگ تصمیم گرفته شد از سازمان تامین اجتماعی پیگیری شود که همانند منطقه طبس معادن زغال سنگ کل کشور بتوانند این فوق‌العاده را به صورت ماهیانه در قالب لیست بیمه پرداخت کنند.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: برای کمک به احیا معادن زغال سنگ و تشویق سرمایه‌گذاری در این حوزه به منظور خودکفایی، مقرر شد پیگیری لازم از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی برای معافیت ۱۰ ساله حقوق دولتی معادن کشور از سوی وزارت صمت در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: پیشنهاد شد برای هم اندیشی و هماهنگی سیاست‌های کل کشور فراکسیون نمایندگان مناطق زغال خیز ایران با محوریت کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.

به گفته صمدی برای پیگیری مواردی تصویب شده در این جلسه قرار است که جلسات با تعداد بیشتری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت مستمر برگزار شود

کد خبر: 34132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =