کنترل بحران یا عملیات ترور؟

ترور نافرجام نخست‌وزیر عراق اگرچه به نوعی جو افکار عمومی این کشور را تماماً امنیتی کرد اما برخی‌ها معتقدند که این یک سناریوی از پیش تنظیم شده قلمداد می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بررسی وضعیت امنیت عمومی در پایتخت عراق نشان میدهد که تجمع اقشار مختلف معترض در روزهای گذشته و به خصوص حوادث روز جمعه که منجر به ترور یکی از فرماندهان حشدالشعبی شد نه تنها توانمندی دولت بغداد در مدیریت بحران را نشان داد، بلکه شرایط از مدار طبیعی اعتراض خارج و آنچه در عمل رخداده است، سوءاستفاده برخی بازیگران حاضر در صحنه عراق و تسویه حساب با مقاومت در این کشور بوده است.

طفره رفتن از پاسخگویی

حالا درست در شرایطی که دولت و نهادهای امنیتی تحت مسئولیت نخست وزیری باید در رابطه با این قبیل رخدادها و به خصوص ترورهای مکرر و همچنین حذف فیزیکی فرماندهان مقاومت عراق در مقام پاسخگویی برمی‌آمدند، ناگهان انتشار خبری در بغداد باعث تغییر جو موجود و تغییر صورت مساله در پایتخت عراق شد.

صبح روز گذشته (یکشنبه) رسانه‌های عراقی در گزارشی کوتاه، خبر از ترور نافرجام نخست وزیر فعلی عراق یعنی مصطفی الکاظمی در منزل شخصی وی دادند. بر اساس اخبار منتشر شده این اقدام با استفاده از پهپادهای تهاجمی اجرا شده و در مقابل ساختار حفاظتی و پدافندی حاضر در منطقه سبز بغداد توانسته عملیات پهپادی و ترور نخست وزیر را خنثی کند. در همین راستا مصطفی الکاظمی، نخست وزیر در نخستین اظهاراتش پس از تلاش نافرجام برای ترور وی در جریان بمباران اقامتگاهش در منطقه سبز بغداد، خواستار آرامش و خویشتنداری شد.

خبرگزاری العراقیه در گزارشی با اشاره به اظهارات نخست وزیر عراق نوشت که الکاظمی در ساعات ابتدایی پس از این اقدام در اظهاراتی از ملت عراق صبر و خویشتنداری را خواستار شد. همچنین نخست وزیر عراق در توئیتی نوشت: «من همواره پروژه فداکاری برای عراق و مردمش بودم و هستم. موشک‌های نیرنگ، مؤمنان را دلسرد نمی‌کند و به اندازه تار مویی در پایداری و پافشاری ما و نیروهای امنیتی قهرمان برای حفظ امنیت مردم، دستیابی به حق و اجرای قانون لغزش ایجاد نمی‌کند».

این درحالی است که خبرگزاری العراقیه روز گذشته در خبری به نقل از یک منبع امنیتی مدعی شد که سه تن از نیروهای محافظ نخست وزیر، در جریان بمباران محل اقامت وی با پهپاد در منطقه سبز زخمی شدند. این منبع آگاه امنیتی در ادامه، از حضور الکاظمی در محل اقامت خود در لحظه عملیات ترور خبر داد و تاکید کرد که بر اساس برخی مستندات به دست آمده، عملیات پهپادی از داخل بغداد اجرا شده است. انتشار خبر العراقیه در رابطه با حضور الکاظمی در زمان ترور در محل اقامتش در شرایطی واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت که در مقابل خبرگزاری اسکای نیوز گزارش داده الکاظمی زمان حمله در منزل خود نبود و شایعات درباره جراحت وی صحت ندارد.

از سوی دیگر تیم امنیتی حاضر در منطقه سبز که مسئولیت حفاظت از نخست وزیر را بر عهده دارند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تلاش برای ترور توسط یک پهپاد بمب‌گذاری شده انجام شد که می‌خواست اقامتگاه وی را در منطقه سبز در بغداد هدف قرار دهد اما نیروهای امنیتی در رابطه با این تلاش نافرجام اقدامات لازم را انجام دادند. لازم به ذکر است که تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را که الکاظمی آن را اقدامی بزدلانه توصیف کرد، بر عهده نگرفته است.

اما این اقدام علاوه بر داخل عراق واکنش‌های گسترده بین‌المللی را نیز به دنبال داشت. در همین راستا روسای جمهوری لبنان و مصر، عربستان، امیر قطر، ولیعهد ابوظبی، دبیرکل اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس ترور نافرجامی را که صبح دیروز (یکشنبه) انجام شد، محکوم کردند.

اعلام همبستگی و محکومیت

بر همین اساس شبکه خبری المنار با انتشار گزارشی از واکنش‌ برخی مقامات عرب نسبت به حادثه ترور در منطقه سبز بغداد خبر داد و نوشت که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان ساعاتی پس از اعلام خبر این اقدام تروریستی اذعان داشت که این اقدام نه تنها مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق بلکه ثبات و امنیت این کشور و تلاش‌ها برای تقویت اتحاد ملی عراق، احیای اقتصاد ملی و فراهم سازی زندگی مناسب برای ملت این کشور را هم هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) هم در گزارشی از موضع رسمی ریاض نسبت به ترور نافرجام الکاظمی خبر داد و نوشت که وزارت خارجه عربستان ساعاتی پس از اعلام رسمی خبر این حادثه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام تروریستی بزدلانه علیه الکاظمی را محکوم می‌کند و در مقابله با همه تروریست‌هایی که بیهوده برای ممانعت از تحکیم امنیت و ثبات عراق و رشد و شکوفایی آن تلاش می‌کنند، در کنار ملت و دولت این کشور ایستاده است.

دامنه واکنش ها به عملیات تروریستی منطقه سبز بغداد به قاهره هم رسید و در همین رابطه عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر هم ضمن محکومیت این اقدام تروریستی از همه طرف های عراقی و گروه‌های سیاسی خواست آرام بوده، خشونت را کنار گذاشته و برای حفظ امنیت کشور متحد باشند. پس از مصر، کویت، امارات و قطر نیز با انتشار بیانیه‌هایی رسمی به طور جداگانه این رخداد تروریستی را محکوم کرده و هدف از این قبیل اقدامات در بغداد را هدف قرار دادن ثبات و امنیت منطقه مطرح کردند.

واشنگتن و اتحادیه اروپا نیز در ساعات اولیه پس از این اقدام در مواضعی جداگانه با محکوم کردن این حمله پهپادی، به آن واکنش نشان دادند. در همین راستا پایگاه خبری میدل ایست نیوز با انتشار گزارشی نوشت که جوزپ بورل، مسئول هماهنگی سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اتخاذ مواضعی تند علاوه بر محکوم کردن این حمله تروریستی خواستار محاکمه عاملان حمله به منزل مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق شد.

در آخر باید خاطرنشان کرد که برخی از کارشناسان مسائل خاورمیانه بر این باورند که این قبیل رخدادها علاوه بر آنکه میتواند با طراحی و مهندسی قبلی در دستورکار قرار گیرند، به همان اندازه هم میتوانند یک عملیات تروریستی واقعی به حساب بیایند. در حالت اول این اقدامات برای مهندسی افکار عمومی و کنترل بحران اجرا میشوند که اگر بر اساس مستندان و شواهد به دست آمده در آینده اثبات شود که این اقدام بامهندسی قبلی صورت گرفته باید به مقامات دولت بغداد تاکید کرد که راه برقراری ارامش و کنترل امنیت در عراق مطمئنا از مسیر این قبیل اقدامات عبور نمیکند.

آنچه باید مدنظر افکار عمومی در کشور عراق باشد، مطالبه از دولت برای افزایش اقدامات تروریستی و پاسخگویی الکاظمی در خصوص ترورهای مکرر و حذف فیزیکی فرماندهان حشدالشعبی در عراق است. اقداماتی که حالا دامنه آن به منطقه سبز بغداد رسیده و دست آخر نخست وزیر را هدف گرفته است.

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 34094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =