اکران فیلم‌های توقیفی در دولت سیزدهم

اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرده که فیلم‌های توقیف شده بار دیگر در دولت جدید بررسی خواهند شد تا در این میان حق کسی ضایع نشود.

به گزارش آتیه آنلاین،فیلم‌هایی که در هر دوره ای اجازه اکران نگرفتند، پس از پایان آن دوره و آمدن وزیر جدید،اسم و سرنوشت آنها دوباره برای مدتی مطرح می‌شود. در همین راستا اخیراً محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است که در حوزه سینما بنا را بر این گذاشته‌اند که حداکثر همراهی با اصحاب سینما وجود داشته باشد و در این راستا تلاش خواهند کرد. او در گفت‌وگویی با تسنیم تاکید کرده است که فیلم‌های توقیفی بررسی شوند تا خدای ناخواسته حقی از کسی ضایع نشود.

در این میان فیلم های «گزارش یک جشن»، «خرس»، «رستاخیز»، «صد سال به این سال‌ها»، «خیابان‌های آرام»، «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا»، «کاناپه» و البته «قاتل و وحشی»  جزء بحث‌انگیزترین فیلم‌های توقیفی و ممنوع سال‌های اخیر هستند که صحبت های اخیر وزیر ارشاد درباره احتمال اکران موج جدیدی از فیلم‌های توقیف‌شده بار دیگر روزنه‌های امید را  برای آنها به‌وجود آورده است. این در حالی است که بعضی از آن‌ها مانند فیلم «خرس» ساخته خسرو معصومی نژاد در یکی دو سال گذشته قاچاق شدند و سر از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای اینترنت درآوردند.با این حال فیلم‌های «قاتل و وحشی»، «صد سال به این سالها» و «گزارش یک جشن» از مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که بررسی مجددشان در دولت جدید مطرح است و سازندگانشان درخواست این بررسی را داده‌اند.به گزارش ایسنا،در این میان اما قرار است فیلم «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» که مُهر غیر قابل نمایش در دولت دوازدهم خورده بود در سینماهای خارج از کشور نمایش داده شود و قطعاً پس از آن اگر سازنده اثر قصد نمایش آن را در پلتفرم‌ها هم نداشته باشد، همانگونه که فیلم‌های در حال اکران سینماهای آمریکا در ایران در دسترس هستند این فیلم توقیفی هم برای تماشاگر ایرانی قابل تماشا خواهد بود.

اگرچه در سال‌های اخیر فیلم‌های زیادی در توقیف بوده‌اند و بنابر آماری که چند سال پیش از سوی خود وزارت ارشاد ارایه شد، سینمای ایران از اولین سال بعد از انقلاب تا همین اواخر شاهد توقیف بیش از دویست و اندی فیلم سینمایی بوده،اما محمد خزاعی،رییس جدید سازمان سینمایی چندی پیش درباره توقیف برخی از فیلم‌ها در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرده که نمی‌تواند قولی برای رفع توقیف بدهد چرا که باید اعضای شورای نمایش آن را تماشا کنند و نظر بدهند. او گفت که پایبند قوانین است.با این حال باید منتظر ماند و دید که با تغییر احتمالی سیاست‌ها و  افراد در شورای پروانه نمایش، آیا تعداد فیلم‌های توقیفی  به حداقل می رسد یا این آثار همچنان در شرایط توقیف باقی خواهد ماند.

کد خبر: 33575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =