سهم تامین اجتماعی در لایحه بودجه افزایش یابد

بند «و» در تبصره «۲» لایحه بودجه ۱۴۰۰ مانند لایحه بودجه سال قبل به پرداخت بدهی‌های دولت اختصاص دارد که در این میان برای سازمان تامین اجتماعی نیز اعتباری در نظر گرفته شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، در لایحه بودجه ۱۴۰۰، طبق بند «و»، ۹۰ هزار میلیارد تومان برای چند منظور بصورت مشترک در نظر گرفته شده است. بخشی از این مبلغ، پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی و بخشی دیگر برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان همه صندوق‌ها و بخشی برای رتبه‌بندی معلمان و البته سایر مصارف خرج خواهد شد.  
در بند «و» تبصره ۲ آمده است: «به منظور استمرار پرداخت‌های ناشی از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی، در بخشی از بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، تامین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، رتبه‌بندی معلمان، تامین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی، تامین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول حالت اشتغال، به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل ارائه حق‌الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد تامین نماید.»
بر اساس این بند، فقط قسمتی از این مبلغ قرار است بابت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مصرف شود، بدهی که بر اساس برآوردهای صورت گرفته، تا سال آینده، به بیش از ۳۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.  (اگر چه بسیاری از کارشناسان معتقدند این بدهی در حال تغییر است و رقم دقیقی برای آن نمی‌توان گفت.) از طرفی شرایط پرداخت نقدی نیز نبوده و قرار است در قالب واگذاری سهام و دارایی های سرمایه‌ای صورت پذیرد.  این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی با متناسب سازی مستمری بازنشستگان، در صدد بهتر کردن شرایط این قشر بود. با این اوصاف، این سهم اندک، نگرانی و دغدغه سازمان و شرکای آن را بیشتر کرد. بازنشستگان تأمین اجتماعی بر این باورند که اگر دولت، بدهی‌های خودش به سازمان تأمین اجتماعی را به موقع پرداخت می‌کرد، حالا بازنشستگان تأمین اجتماعی دغدغه روزهای بودجه‌ای نداشتند و می‌توانستند انتظار داشته باشند تا افزایش مستمری آنها نیز مطابق با تورم و مشکلات اقتصادی صورت بگیرد.

وصول طلب‌ها از نان شب مهم‌تر است

در همین راستا، رئیس کانون عالی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در گفت‌وگو با مهر گفت: «علیرغم اینکه زحمات بسیار زیادی برای تحقق موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ کشیده شد، اما کلی گویی و عدم تصریح در بودجه متناسب سازی بیشتر به چشم می‌آید. طبق پیش بینی کارشناسان فقط اعتباری که برای متناسب سازی حقوق مستمری بگیران تأمین اجتماعی برای سال ۱۴۰۰ مورد نیاز خواهد بود، عددی بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان است، این در حالی است که در بند (و) تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجموعاً ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تحقق چند موضوع از جمله متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی، پرداخت بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، تأمین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، رتبه‌بندی معلمان، تأمین بخشی از مطالبات ایثارگران و بیمه‌های تکمیلی، تأمین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول حالت اشتغال، در نظر گرفته شده است. این ابهامات و درهم ریختگی، دست متولیان را برای اجرای ناقص، بهانه تراشی و حتی عدم اجرای مطالبات ما فراهم می‌کند. این ادبیات مبهم نه تنها کمکی به رفع مشکلات نخواهد کرد بلکه نارضایتی‌ها را نیز افزایش خواهد داد. ما بارها این موضوع را گوشزد کرده‌ایم.

بیات همچنین گفت: در زمینه پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی نیز دلگرمی خاصی مشاهده نمی‌شود و در واقع در انتهای صف پرداخت بدهی دولت به طلبکاران قرار داریم. آن هم با عددی بسیار کمتر از کل بدهی‌ها. سازمان تأمین اجتماعی بزرگترین طلبکار دولت است و وصول عادلانه و واقعی این طلب‌ها آن ‌هم بر اساس ارزش روز از نان شب هم برای این سازمان و جمعیت بازنشستگان مهم‌تر است.  ما انتظار داشتیم حداقل بخش قابل قبول و منطقی از پرداخت بدهی ۳۵۰۰ میلیارد تومانی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ دیده شود تا سازمان بتواند تعهدات خود را در قبال بازنشستگان و مستمری بگیران به خوبی انجام دهد. با این روند امید به بهبود شرایط کم رنگ خواهد شد.

وی اضافه کرد: این موارد تنها بخشی از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی است که داریم و درصدد هستیم با رایزنی‌ها و انجام مذاکرات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگذاریم حق بازنشستگان و مستمری بگیران در یکی از مهمترین اسناد و قوانین کشور تضییع شود. ما به دقت هر گونه تحولات و اموری که مربوط به جامعه بزرگ بازنشستگان و مستمری بگیران است رصد و پیگیری می‌کنیم.  در خصوص کلیات بودجه ۱۴۰۰ کشور هم اقدامات لازم را هم به لحاظ انعکاس دیدگاه‌ها و نظرات خود به نمایندگان مجلس و کمیسیون‌های مربوط و هم اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت‌های لازم انجام خواهیم داد. از همه ظرفیت‌های در اختیار استفاده خواهیم کرد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دقت نظر کافی به این ابهامات و کاستی‌ها ورود کنند و اصلاحات لازم را انجام دهند. این انتظار به حق و اولیه ای است که بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی از مجلس و دولت دارند.»

نپرداختن مطالبات گرفتاری‌ها را بیشتر می‌کند

همچنین به گفته دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران به مهر، بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان سال‌های سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و انتظار دارند پس از بازنشستگی، زندگی خوبی داشته و از حداقل‌ها برخوردار شوند این در حالی است که اگر دولت بدهی خود را پرداخت نکند یا آن را با سود ساده بدهد، این افراد با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد و گرفتاری‌های آنها در سال آینده بیش از امسال خواهد بود.

تلاش می‌کنیم تا مبالغ درج شده در بودجه را تغییر دهیم  

مدیرکل امور مجلس و دولت سازمان تامین اجتماعی نیز در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در خصوص سهم بیمه تامین اجتماعی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ که به مجلس ارائه شده است، تداوم قانون بودجه سال جاری است. در این پیش‌نویس، دو موضوع مهم تهاتر بانکی بدهی‌ها و همچنین رد بخشی از دیون دولت به سازمان در بودجه ۱۴۰۰ با مبالغی کمتر از منابع پیش‌بینی شده و مورد نیاز در آن درج شده است.

جواهری ادامه داد: برای حفظ این شرایط و به روال انداختن، تلاش می‌کنیم با موافقت نمایندگان مجلس و دولت، بتوانیم تغییراتی در مبالغ درج شده در بودجه انجام دهیم تا در ادامه اجرای کارها، راه هموارتر شود.  

مدیرکل امور مجلس و دولت سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: بند (ن) تبصره ۵ با عنوان نحوه محاسبه بدهی‌های دولت به سازمان‌ها که در بودجه آورده شده و با روش ساده می‌باشد، برای سازمان‌ها و اشخاص طلبکار مشکلی ایجاد نمی‌کند اما با صندوق‌های بازنشستگی به علت داشتن قانون خاص خود و مطابق با بند (ه) ماده ۷ قانون نظام ساختار تامین اجتماعی، مغایر است. باید این استثنا حتما در این متن درج شود. اگر این اتفاق نیفتد، ماهیت بودجه‌ای خود را از دست خواهد داد و امیدوارم که این مغایرت با همکاری دولت و مجلس اصلاح شود.

آسودگی ‌خاطر ۴۵ میلیون نفر در گرو شرایط تامین اجتماعی

به گزارش آتیه‌آنلاین، در قانون بودجه ۹۹، دولت موظف به پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی شده است ولی تا امروز که بیش از ۹ ماه از سال گذشته، تنها ۳۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است. این در حالی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تیرماه گذشته خبر داده بود: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با سازمان برنامه و بودجه مقرر شده است تا پایان امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز به تامین اجتماعی پرداخت شود.  
شرایط تامین اجتماعی و جایگاه این نهاد در کشور، برای ۴۵ میلیون جمعیت حیاتی و مهم است و باید در نظر داشت که آسودگی خاطر ۵۰ میلیون نفر از ۸۵ میلیون جمعیت کشور، امنیت و آرامش اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
باید منتظر ماند و دید نمایندگان مجلس این ایراد را برطرف و سهم سازمان را افزایش خواهند داد یا خیر.  به نظر می‌رسد در شرایطی که همگان از شفافیت لایحه بودجه ۱۴۰۰ صحبت می‌کنند، می‌باید نیم نگاهی نیز به وضعیت بازنشستگان تأمین اجتماعی داشت که همواره برای داشتن یک زندگی حداقلی چشم انتظار عنایت دولت و توجه مجلس شورای اسلامی هستند تا شاید دغدغه کمتری برای سال آینده داشته باشند. دشواری‌ها و مشکلات اقتصادی برای تأمین هزینه‌های زندگی از یک طرف و عدم افزایش مستمری متناسب با تورم و ...،  بازنشستگان را دچار مشکل ساخته است.

گزارش: فریبا کرمی

کد خبر: 3349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =