پاییز گرم در انتظار سینما

بعد از ۱۸ ماه رُکود و سکون سینما در روزهای قرمز کرونایی، حالا در دومین ماه پاییز با اعتماد دوباره صاحبان فیلم به پرده نقره‌ای، سینمای ایران رنگ تازه‌ای می‌گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین، می توان گفت پاندمی کرونا، عادت سینما رفتن را از سر بسیاری از ایرانی‌ها انداخته اما این روزها که روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته می‌توان دوباره به بازگشت روزهای خوش سینما امیدوار بود. از طرفی فیلم‌هایی که‌طی ۲سال گذشته در ترافیک اکران بودند این روزها در صف اکران برای روزهای باقی مانده پاییز قرار دارند. فیلم‌هایی که هرکدام از آنها، باتوجه به ویژگی‌های خاصی که دارند، می‌توانند در زمان اکران موفق عمل کنند و کمک بزرگی به این سینمای نیمه جان کنند.در همین راستا روز گذشته مرتضی شایسته درباره آخرین تصمیمات شورای صنفی نمایش در جلسه روز یکشنبه، نهم آبان‌ماه، گفت: در جلسه امروز تصمیم گیری درباره تاریخ شروع اکران چند فیلم سینمایی که متقاضی اکران بودند، تعیین شد. وی افزود: براین اساس فیلم‌های حکم تجدید نظر به کارگردانی محمدامین کریم‌پور از ۲۸ آبان و گربه سیاه به کارگردانی کریم امینی از ۱۰ آذر در سینماهای سراسر کشور اکران خواهند شد. دبیر شورای صنفی نمایش ادامه داد: فیلم سینمایی اتومبیل نیز دیگر اثری است که از روز ۱۷ آذر نمایش داده خواهد شد و آخرین فیلم صحنه زنی ساخته علیرضا صمدی از ۲۴ آذر اکران می‌شود.

پیش از این نیز مرتضی شایسته -دبیر شورای صنفی نمایش - درباره مصوبات جلسه سوم آبان‌ماه این شورا که در محل اتحادیه تهیه‌کنندگان تشکیل شد گفت: قرار بر این شده است که ۱۰ فیلم سینمایی از ۱۲ آبان‌ماه تا ابتدای دی ماه به نوبت روی پرده روند. او درباره فیلم «گشت ۳» ساخته سعید سهیلی که پیش‌تر قرار بود از پنجم آبان همراه با فیلم «قهرمان» اکران شود و در روزهای اخیر خبرهایی درباره منع اکران آن منتشر شده بود، اطلاعاتی نداده است. پیگیری‌های ما با این تاکید همراه بوده که تصمیم‌گیری درباره اکران فیلم «گشت ۳» برعهده سازمان سینمایی است. به گفته شایسته فیلم‌هایی که قرار است پس از «قهرمان» روی پرده سینماها روند عبارتند از: «تومان» ساخته مرتضی فرشباف از ۱۲ آبان، «آپاچی» آرش معیریان از ۲۶ آبان، «شهر گربه‌ها» سید جواد هاشمی از سوم آذر، «آتابای» نیکی کریمی از سوم آذر، «ملاقات با جادوگر» جمشید بهرامیان از ۱۰ آذر، «جوجه تیغی» مستانه مهاجر از ۱۰ آذر، «بندر بند» منیژه حکمت از ۱۲ آذر، «بی همه چیز» محسن قرایی از ۱۷ آذر، «تی‌تی» آیدا پناهنده از ۲۴ آذر، و «عروسی مردم» مجید توکلی از اول دی ماه. بنا بر این اعلام مشخص است که بسیاری از فیلم‌های مانده از دوره‌های اخیر جشنواره فیلم فجر به زودی راهی اکران می‌شودند تا بیش از این در صف طولانی اکران باقی نمانند.

حسین فرحبخش: برای شلوغی ویترین اکران در نیمه دوم پاییز شانتاژ نکنید!

در همین راستا حسین فرح‌بخش تهیه‌کننده و کارگردان سینما و عضو شورای صنفی نمایش درباره تراکم بالای فیلم‌هایی که قرار است با تصمیم شورای صنفی اکران در نیمه دوم فصل پاییز روانه پرده سینماها شوند به مهر گفت: واقعیت این است که ما فصل غیرمناسب برای اکران فیلم در سینماها نداریم و همه فصل‌ها برای اکران مناسب هستند به شرط آنکه فیلم خوب داشته باشیم. کمااینکه فروش فیلمی مانند «دینامیت» در فصل پاییز بهتر خودش را نشان داد و با آمدن «قهرمان» شاهد دگرگونی در گیشه سینماها در همین فصل پاییز بودیم. فرح‌بخش با اشاره به موج انتقادات مطرح شده نسبت به تراکم بالای فیلم‌های آماده اکران بیان کرد: این یک فضاسازی است. درست است که آقای شایسته به‌عنوان دبیر شورای صنفی نمایش نام ۱۰ فیلم را به‌صورت همزمان اعلام کردند اما این فیلم‌ها به فاصله زمانی ۲ هفته در میان روانه پرده می‌شوند و از ابتدای آبان تا پایان دی‌ماه قرار است اکران شوند. اینگونه نیست که همه این ۱۰ فیلم باهم روانه پرده سینماها شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها ۲ فیلم «دینامیت» و «قهرمان» به معنای واقعی در حال اکران هستند، افزود: در هفته‌های بعد هم هیچ هفته‌ای بیش از سه یا چهار فیلم روی پرده نخواهیم داشت در حالی که در ایام پیش از کرونا، در مقاطعی ۸ یا ۹ فیلم همزمان روی پرده داشتیم و در برخی پردیس‌ها تعداد فیلم‌ها به ۱۵ فیلم هم می‌رسید که موجب فیلم‌سوزی هم می‌شد! الان اما تعداد فیلم‌ها چندان زیاد نیست و بیشتر شاهد شانتاژ رسانه‌ای مخالفان شورای صنفی نمایش و مدیریت جدید سینما هستیم.این تهیه‌کننده تأکید کرد: هر فیلمی که شرایط اکران را داشته باشد، باید شرایط را مهیا کنیم تا روانه پرده شود. در حال حاضر ما ۶۰۰ سالن سینما داریم. زمانی این آمار ۲۷۰ سالن بود. با توجه به اینکه فیلم‌های خارجی هم اکران گسترده ندارند، در این ۶۰۰ سالن باید فیلم‌های متعدد ایرانی به نمایش دربیاید تا مردم را بار دیگر با سالن‌های سینما آشتی دهد. در این شرایط با اکران این چند فیلم، طرح ادعای «فیلمسوزی» کذب محض است.

آخرین فروش فیلم‌ها به روایت آمار

 «قهرمان» اصغر فرهادی که به‌تازگی نیز به‌عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شده است، اکران رسمی خود را از چهارشنبه (۵آبان) آغاز کرد. فیلمی که در سه روز اکران توانست رقمی معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را به دست آورد فروشی که در صورت ادامه می‌تواند تحولی جدی در وضعیت گیشه ایجاد کند. آمارها نشان می دهد که بیشتر از ۷۰هزار نفر با خریدن بلیت‌های (به‌طور میانگین) ۲۵هزار تومانی به تماشای  این فیلم نشسته‌اند و اکنون قهرمان  توانسته جایگاه «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی را پس از ۴ ماه تصاحب کند.

«دینامیت» نیز با بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروش در ۴ ماه اخیر، در هفته گذشته، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از گیشه به دست آورد. اگرچه برای شرایط کرونایی بد نیست، ولی نشان دهنده افت فروش این فیلم کمدی، به نسبت ماه نخست اکران فیلم است. «درخت گردو» هم که دو ماه است روی پرده آمده، در هفته گذشته ۲۵۸ میلیون تومان فروخت که برای یک درام تلخ، عدد بدی نیست اما نسبت به دو هفته گذشته کاهش فروش داشته است. فیلم سینمایی «پوست» با کارگردانی بهمن و بهرام ارک نیز که اکران خود را ۱۷ روز است که آغاز کرده، هفته گذشته با فروش ۱۴۴ میلیون تومانی، در جایگاه سوم گیشه هفتگی قرار گرفت.

کد خبر: 33427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =