حمایت تامین اجتماعی از «ازکارافتادگان»

ازکارافتادگی حالتی است که فرد بیمه شده بخشی از قدرت کار خود را از دست داده باشد. سازمان تامین اجتماعی از ازکارافتادگان حمایت می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، اصلی ترین و مهمترین محصول سازمان تامین اجتماعی، ایجاد امنیت خاطر و آرامش روانی است که همین محصول سازمان را به منزله مامن و ماوای نیروهای مولد جامعه تبدیل کرده است. انسانهای تلاشگر و زحمتکشی که به واسطه حوادث و مسائل شکل گرفته در مسیر زندگی دچار ازکارافتادگی شده و از خدمات و تعهدات سازمان برخوردار شده اند، بهترین گواه برای اثبات این ادعا هستند.

ازکارافتادگی یک تعهد قانونی است که بر اساس آن افراد می‌توانند بر حسب علت (حادثه یا بیماری) و درصد از کار افتادگی (کلی، جزئی، غرامت نقص عضو) یک نوع مستمری دریافت کنند. فصل ششم قانون تامین اجتماعی انواع ازکارافتادگی را به صورت مفصل شرح داده است. در ابتدا این فصل اینگونه آمده که بیمه‌شدگانی که طبق نظر پزشک معالج غیرقابل علاج تشخیص داده می‌شوند پس از انجام خدمات توانبخشی و اعلام نتیجه توانبخشی یا اشتغال چنانچه طبق نظر کمیسیون‌های پزشکی مذکور در ماده ۹۱ این قانون توانایی خود را کلا یا بعضا از دست داده باشند، به یکی از سه حالت ازکارافتاده کلی، ازکارافتاده جزئی و نقص عضو تقسیم می شوند.

ازکارافتادگی کلی

ماده ۷۰ قانون تامین اجتماعی اشاره می‌کند که ازکارافتادگی کلی حالتی است که فرد بیمه شده ۶۶ درصد یا بیشتر از قدرت کار خود را از دست داده باشد. این حالت بالاترین درجه ازکارافتادگی بوده و درصد کمی از متقاضیان در این حالت قرار می‌گیرند. برای این دسته از افراد تفاوت ازکارافتادگی با بازنشستگی معنا نداشته و معمولا دریافت مستمری بازنشستگی را انتخاب می‌کنند.

ازکارافتادگی جزئی

ازکارافتادگــی جزئی مطابق بند «١۴» ماده «٢» قانون تامین اجتماعی عبارت است از کاهش قدرت کار بیمه ‌شــده به ‌نحوی که با اشتغال به ‌کار سابق یا کار دیگری فقط قسمتی از درآمد خود را به ‌دست آورد.

غرامت مقطوع نقص عضو

مطابق بند «١٧» ماده «٢» قانون تامین‌ اجتماعی غرامت مقطوع نقص عضو، مبلغی است که به ‌طور یک جا برای جبران نقص‌ عضو یا جبران تقلیل درآمد بیمه‌شده به شخص داده می‌شود.

تعریف پروتز

وسیله‌ای که جانشین عضو از دست رفته یا عملکرد آن عضو می‌شود؛ مانند پروتز زانو.

تعریف اروتز

اروتز به تمامی وسایل کمکی اطلاق می‌شود که برای جلوگیری و تصحیح بدشکلی‌ها، یا نگهداری و ثابت‌کردن قسمت‌های مختلف بدن به موازات اندام، به ‌کار می‌روند.

مدارک لازم برای دریافت هزینه اروتز و پروتز

گواهی تجویز پزشک معالج

ارائه فاکتور خرید معتبر

تایید پزشک معتمد بیمه تامین ‌اجتماعی یا تایید شورای پزشکی.

اشتغال بعد از ازکارافتادگی

در صورتی که میزان ازکارافتادگی فرد بین ۳۳ تا ۶۶ درصد بوده و فرد مستمری ازکارافتادگــی جزئی دریافت می‌کند، اشتغال به ‌کار مجدد او بلامانع است، ولی در صورتی که فرد مستمری ازکارافتادگی کلی دریافت کند، نمی‌تواند هم‌زمان با دریافت مستمری ازکارافتادگی کلی، اشتغال مجدد داشته باشد.

شایع‌ترین بیماری منجر به ازکارافتادگی

یافته‌های پژوهش تأمین‌ اجتماعی در سال ۹۹ حاکی از آن است که شایع‌ترین بیماری که منجر به ازکارافتادگی در حوزه کمیسیون‌های پزشکی تأمین‌اجتماعی شده، بیماری دیابت و فشار خون و عوارض ثانویه و ثالثیه این دو بیماری است. به بیان دیگر، شایع‌ترین علت بیماری که منجر به سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی کلیه می‌شود در اثر فشار خون و دیابت ایجاد می‌شود. در سال ۹۹ حدود ۱۱ هزار ازکارافتاده در کمیسیون‌ها وجود داشت که بیشترین عامل، مربوط به این دو بیماری بود و آمار حوادث شغلی که منجر به ازکارافتادگی می‌شود، رقم کمتری داشت؛ زیرا بیشتر حوادث شغلی منجر به ازکارافتادگی زیر ۶۶ درصد بوده و منجر به ازکارافتادگی جزیی شده است که با غرامت دستمزد، پرداخت شده است.

کد خبر: 33422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =