من در خدمت شما نیستم!

پس از همه‌گیری کرونا، تلفن، به‌ویژه تماس تصویری جای خود را به معاشرت‌های حضوری و دیدارهای خانوادگی داد. تلفن- به هر شکل آن- تبدیل به راهی برای رفع دلتنگی شد و هنوز هم حضور این وسیله پررنگ است. چهاردهم آبان‌ماه، «روز فرهنگ عمومی» نامگذاری شده است. این مناسبت را بهانه کردیم تا به نکاتی درباره تماس تلفنی- تصویری، بپردازیم تا تماس ما، باعث آزار دیگران نشود و در یک کلمه «مزاحم» نباشیم.

۱- زمان‌ مهم است: من، همین حالا قصد دارم با کسی درددل کنم. همین حالا وقتم آزاد است و تصمیم دارم آن را با مکالمه یا تماس تصویری پُر کنم. آیا مجاز هستم؟ قطعاً نه! به این دلیل که شما «زمان» و «فرصت» مکالمه دارید. بنابراین پیش از تماس تلفنی، به «ساعت» نگاه کنید. بهترین زمان برای تماس تلفنی- تصویری صبحگاهی بین ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح و عصرها بین ۶ تا ۸ شب است؛ مگر اینکه شما با طرف مقابل بسیار صمیمی باشید و زمان برای شما به شکل دیگری تعریف شود.

۲- خلاصه باشید: پس از احوالپرسی کوتاهی، سر اصل مطلب بروید؛ به‌ویژه اگر با طرف مقابل صمیمی نیستید. اما به ‌طور کلی مکالمه باید خلاصه، مختصر و مفید باشد؛ مگر اینکه طرف مقابل میل به مکالمه داشته باشد. این نکته حتی درباره عزیزان و دوستان صمیمی نیز صادق است.

۳- سؤال کنید: اگر قرار است برای بار نخست به کسی زنگ بزنید، حتماً پیش از آن با پیغام خودتان را معرفی کرده و درباره زمان مناسب مکالمه سؤال کنید.

۴- بگویید و بشنوید: مکالمه باید دوطرفه باشد؛ یعنی همانقدر که می‌گویید، باید بشنوید. اگر حوصله یا تحمل گفت‌وشنود را ندارید، با ارسال پیغام، عذرخواهی کرده و گفت‌وگو را به زمان دیگری موکول کنید.

۵- توهین نکنید: هیچ تماس تلفنی، تصویری یا پیغام را بدون پاسخ نگذارید. این رفتار بسیار توهین‌آمیز است. باور کنید رفتار درستی نیست! اگر به هر دلیل نمی‌خواهید صحبت کنید؛ با پیغام کوتاهی - حتی بدون توضیح دلیل آن- عذرخواهی کرده و اعلام کنید که زمان دیگری با شخص مورد نظر تماس خواهید گرفت.

۶- خاموش کنید: تلفن همراه به معنای «همواره در دسترس بودن، نیست» بنابراین می‌توانید در ساعت‌هایی از روز تلفن خود را خاموش کرده و یا به تماس‌ها پاسخ ندهید (با رعایت ادب که به آنها اشاره شد). بنابراین لازم است ساعت‌هایی از روز از تلفن فاصله بگیرید تا آرامش شما نیز مختل نشود.

کد خبر: 33403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =