چراغ کنسرت‌ها روشن می‌شود؟

با گذشت دو سال از خاموشی چراغ کنسرت‌های موسیقی در ایران، این روزها با توجه به صحبت‌های محمد شالویی، معاون هنری ارشاد به نظر می رسد کنسرت های زنده با حضور مردم در آستانه بازگشت هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تداوم شرایط کرونایی در ۲۰ ماه گذشته به تعلیق بسیاری از فعالیت‌ها و مشاغل منجر شد که مشاغل حوزه فرهنگ و هنر هم از این موضوع مستثنی نبودند. از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک اقدام پیشگیرانه کلیه فعالیت‌های هنری اعم از اجرای تئاتر، اکران فیلم و برگزاری کنسرت را تعلیق کرد، پس از مدتی سالن‌های سینما و تئاتر به واسطه انتقال از گروه شغلی سه به دو با استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن بازگشایی شدند، اما همچنان اجازه برگزاری کنسرت در کشور وجود ندارد.به همین دلیل ۲۱ اردیبهشت امسال معاونت هنری وزارت ارشاد در نامه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا، درخواست قرار گرفتن اجراهای موسیقی در گروه دو مشاغل و از سرگیری اجراهای موسیقی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ارائه داد، خبری که با انتشار در رسانه‌ها موجب امیدواری شد که شاید بالاخره شاهد برگزاری کنسرت در پایتخت باشیم اما تا به امروز خبری از پاسخ ستاد به نامه معاون هنری درباره برگزاری کنسرت‌ها نیست و حالا دیگر نزدیک  ۲۰ ماه است که جز اجرای برخی از گروه‌های پاپ در منطقه آزاد کیش کنسرتی برگزار نشده است.

در همین راستا چندی پیش حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز گفت که نزدیک به ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط کامل با موسیقی هستند. این‌ها باید در این شرایط چه کنند؟ اکنون که اجراهای زنده موسیقی تعطیل شده‌اند آیا ما می‌دانیم این عزیزان با چه شرایطی مشغول زندگی هستند؟ آیا فهمیده‌ایم حالا که بسیاری از کنسرت‌ها در تعطیلی محض هستند این هنرمندان چگونه زندگی خود را اداره می‌کنند؟ به هر حال این دیدگاه غلطی است که در موسیقی فقط همه‌چیز را با سلبریتی‌ها ارزیابی کنیم چرا که غیر از این افراد شناخته‌شده، هنرمندان شریفی در حوزه موسیقی حضور دارند که به شدت در انتظار آمدن روی صحنه و اجرای برنامه مقابل مخاطبان به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

اما حالا که مشخص نیست چرا ستاد ملی مبارزه با کرونا با انتقال اهالی موسیقی به گروه شغلی ۲ موافقت نمی‌کند، کنسرت‌های مختلفی در استانبول درحال برگزاری است. هفته گذشته بود که بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی در توییتی نوشت: مژده به مدیران فرهنگی کشور: کنسرت ‌رضا صادقی ۲۵ دسامبر (شب کریسمس) در ‌استانبول برگزار خواهد شد. شش خواننده پاپ داخلی دیگر هم در ماه‌های آینده در ترکیه روی صحنه خواهند رفت.

با این وجود روز گذشته شالویی،سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خوش‌بینی به ایسنا درباره موضوع برگزاری کنسرت‌ها گفت: «امیدواریم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای ایجاد شرایط مطلوب سالن‌ها جهت میزبانی مخاطبان و واکسیناسیونی که به‌صورت عمومی و پرشتاب انجام می‌گیرد، به‌زودی شاهد برگزاری کنسرت‌های زنده باشیم. چهاردهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی در کرمان در هفته گذشته به پایان رسید که در این دوره شاهد حضور بیش از ۷۰هنرمند موسیقی نواحی از نقاط مختلف کشور بودیم. این امر نشان می‌دهد که اکنون در دوران کرونا به مرور به مقطعی می‌رسیم که چراغ کنسرت‌های حضوری موسیقی روشن و امکان حضور مخاطبان فراهم می‌شود.»محمود شالویی درباره ساخت سالن‌های مناسب برای برگزاری کنسرت نیز گفت: «تالار «حسین دهلوی» یکی از ابتکارات مهمی است که دولت برای تکمیل و انجام آن اصرار و اهتمام داشته است. سیاست دولت این است که بتواند توزیع مناسب و عادلانه امکانات فرهنگی و هنری را در سراسر کشور داشته باشد.» وی ابراز امیدواری کرد بتوانند متناسب با نیاز جامعه و به اندازه مقدورات بودجه‌ای و حمایت‌هایی که خوشبختانه در دستور کار دولت قرار گرفته، تجهیزات مؤثر و کافی را برای برگزاری کنسرت‌ها و تجهیز سالن‌ها فراهم کنند و افزود: «اتفاقا آقای رئیس‌جمهور نیز فرموده‌اند؛ مسائل فرهنگی جزو اولویت‌های ماست و آن را در کنار معیشت و اشتغال مردم جزو اولویت‌ها می‌دانیم.»

در نهایت کمتر کسی فکر می‌کرد ماجرای کرونا تا این روزها ادامه پیدا کند و دو سال  بر اغلب اتفاقات مهم موسیقی کشورمان که برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم از مهم‌ترین آن‌هاست، سایه بیندازد. با این وجود باید امیدوار باشیم با تکمیل واکسیناسیون و نیز اعتماد بخشی به مردم برای تامین سلامتی شان، دوباره گردهمایی‌های تجمیعی فرهنگی هنری مانند برگزاری کنسرت ها رونق سابق خود را بازیابد و تبعات ناشی از شیوع کرونا که از لحاظ روانی به مردم لطمه بزرگی وارد کرده و موجب کسالت روحی جامعه شده برطرف گردد.

کد خبر: 33282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =