تحمیل اراده ریاض به بیروت!

اخراج سفرای لبنان از بحرین و عربستان آنهم به دلیل بیان واقعیات جنگ یمن توسط یک وزیر لبنانی به خوبی نشان می‌دهد که سعودی‌ها دیگر کوچکترین انتقادی را بر نمی‌تابند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ریاض و منامه روز گذشته (شنبه) در پی انتقاد یک وزیر لبنانی از جنگ عربستان در یمن، به سفرای لبنان در کشورهایشان ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک عربستان و یمن را ترک کنند. همچنین عربستان در اقدامی دیگر دستور داده است واردات تمامی کالاهای لبنان به این کشور ممنوع شود و در ادامه، سفیرش در لبنان را نیز برای رایزنی احضار کرده است.

قهر دیپلماتیک

در بیانیه رسمی عربستان همچنین آمده است که دولت ریاض به سفیر لبنان گفته تا ۴۸ ساعت آینده خاک این کشور را ترک کند. علاوه بر این عربستان تصمیم گرفته تمام واردات لبنان را متوقف کند و به منظور تامین امنیت شهروندانش در شرایط ناامن لبنان، آنچه قبلاً در مورد ممنوعیت سفر شهروندان سعودی به لبنان صادر شده بود را تمدید کرد. به گزارش واس، در بیانیه عربستان آمده که از وضعیت روابط با جمهوری لبنان به دلیل بی‌توجهی مقامات لبنانی به واقعیت‌ها و عدم تداوم اقداماتی برای اصلاح روابط، ابراز تاسف شده است.

لازم به ذکر است که تنش دیپلماتیک بین ریاض و بیروت در پی اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در مورد یمن و ائتلاف سعودی که ریاض آنرا تهمت توصیف کرد، رخ داد. از اینرو نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان با ابراز تاسف از اقدامات عربستان در قبال کشورش گفت که در حال برقراری تماس برای آرام کردن بحران پیش آمده با عربستان است.

بر همین اساس خبرگزاری النهار با انتشار گزارشی در رابطه با مواضع نجیب میقاتی نوشت: «نخست‌وزیر لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بیروت عمیقاً از تصمیم عربستان متأسف است و امیدواریم که ریاض در این تصمیمات تجدیدنظر کند و ما نیز به نوبه خود با تمام تلاش و پشتکار به فعالیت برای رفع ایرادات ادامه خواهیم داد. باید توجه داشته باشید که وزیر اطلاع‌رسانی قبل از تصدی این پست، مصاحبه کرده بود و اظهاراتش بیانگر نظر دولت نیست».

به گزارش النهار میقاتی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری ملی لبنان منتشر شد، از رهبران کشورهای عربی خواست برای غلبه بر این بحران و حفظ انسجام اعراب، در این شرایط حساس تلاش کنند و اشاره کرد که دولتش به برقراری تماس‌ها برای حل این مشکل ادامه می‌دهد. در بخش دیگری از گزارش النهار آمده است که میقاتی در این بیانیه خطاب به ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و ولیعهدش، محمد بن سلمان گفت: «ما مخالفت شدید و قاطع خود را با هر چیزی که به روابط عمیق برادرانه با عربستان لطمه می‌زند، ابراز می‌کنیم».

مواضع نخست‌وزیر لبنان در شرایطی با هدف آرام کردن فضا و جلوگیری از افزایش تنش در رسانه رسمی این کشور منتشر شد که همزمان با آن وزیر اطلاع‌رسانی دولت لبنان اذعان داشت که از سمت خود استعفا نمی‌کند و حاضر به عذرخواهی برای اظهاراتش درباره نقش عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در جنگ یمن نیست. در این میان با گذشت چند ساعت از اعلام مواضع رسمی عربستان و بحرین در خصوص قطع روابط دیپلماتیک با بیروت، خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی خبر داد که امارات تصمیم گرفته دیپلمات‌هایش را از بیروت خارج کند و به شهروندانش نیز توصیه کرده به لبنان سفر نکنند.

به گزارش رویترز در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه امارات، ابوظبی گفته رویکرد برخی سیاستمداران لبنانی در قبال عربستان را نمی‌پذیرد. همچنین این وزارتخانه عنوان کرده است که خروج دیپلمات‌هایمان از بیروت در همبستگی با عربستان است. بر اساس گزارش منتشر شده در رویترز، خلیفه شاهین المرر، دستیار وزیر خارجه امارات با اتخاذ مواضعی نسبتاً تند عنوان کرد که خروج دیپلمات‌ها از بیروت در همبستگی با عربستان در سایه رویکرد غیرقابل قبول برخی سیاستمداران لبنانی در قبال این کشور است و جامعه بین‌الملل بداند که این گام امارات در واکنش به اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره یمن است.

اصرار بیروت بر رفع تنش

به دنبال بحران پیش آمده میان ریاض و بیروت، دولت لبنان بر حفظ روابط خود با تمامی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرد. در این رابطه شبکه خبری روسیاالیوم در گزارشی با اشاره به مواضع مقامات بیروت نوشت: «در پی بروز تنش دیپلماتیک میان ریاض و بیروت به دلیل اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، دولت لبنان در بیانیه‌ای تاکید کرد که بر حفظ روابط با تمامی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اصرار دارد.

به گزارش روسیالیوم در این بیانیه آمده است که دولت لبنان به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد، چراکه این کشور نمی‌تواند به دلیل اوضاع دشوارش بدون دولت باقی بماند. دولت لبنان همچنین بر حفظ روابط بیروت با اعراب تاکید کرد. این بیانیه پس از جلسه تیم بحران وزارتی کابینه دولت لبنان درباره بحران شکل گرفته در روابط ریاض و بیروت صادر شد. تیم بحران وزارتی لبنان در پایان این نشست با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ماموریت اصلی آن ترمیم شکاف ایجاد شده در روابط با عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

در این بیانیه آمده است: «آنچه در روابط با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس رخ داده یک مشکل است نه بحران. در این میان تیم بحران وزارتی کابینه دولت لبنان همچنین خواستار گفت‌وگوی برادرانه با عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس برای حل و فصل کردن مشکل پیش آمده شد.

با این وجود عبدالله بو حبیب، وزیر خارجه لبنان نیز در سخنانی که از سوی خبرگزاری رسمی لبنان منتشر شد عنوان کرد که طرف‌های بین‌المللی که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان با آنها در تماس است از وی خواسته‌اند که به استعفا فکر نکند. به نوشته خبرگزاری رسمی لبنان وزیر خارجه دولت بیروت در ادامه تصریح کرد که ما با آمریکایی‌ها برای حضور در نشست تیم بحران ارتباط برقرار کردیم، زیرا آنها قادر به رفع بحران موجود با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند.  

در آخر باید خاطرنشان کرد پس از تشکیل دولت جدید در لبنان، مشارکت حزب‌الله قابل پیش‌بینی بود. این در حالی بود که برخی بازیگران داخلی و خارجی روند تنش‌زا و رو به جلوی میقاتی را با بهانه‌هایی از جمله حضور حزب‌الله به شکست بکشانند. آنچه مهم و قابل توجه است، آینده این سناریو با بازیگری ریاض خواهد بود. عربستان در چند سال گذشته همواره نشان داده که از هیچ تلاشی برای آسیب زدن به دولت و ملت لبنان دریغ نمیکند و این ادعا را میتوان با اشاره به بازداشت حریری تا کمک به اسرائیل و پیاده‌سازی سناریوی آمریکا در بیروت و حالا قطع روابط با لبنان و تحریک اعراب حاشیه خلیج اثبات کرد و حالا باز هم پای دربار سعودی در میان است.  

گزارش: اردشیر حبیبی

کد خبر: 33120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =