صداوسیما متحول می‌شود؟

در هفته‌ای که گذشت صدا و سیما با پوشش صحیح و به موقع اخبار روز و کنار گذاشتن رویکرد انفعالی در دوره جدید مدیریتی خود مخاطبان تلویزیون را غافلگیر کرد.

به گزارش آتیه آنلاین،در سال جاری با توجه به پایان یافتن مدت زمان حکم علی عسگری در صداوسیما، خبر انتصاب یکی از معاونان او به ریاست سازمان صدا و سیما به طور جدی مطرح شد. اگرچه در این مدت گزینه‌هایی چون شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما و مصطفی محمدی رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان صداوسیما نیز مطرح بوده‌اند اما جدی‌ترین گزینه تصدی بزرگترین و فراگیرترین رسانه کشور، پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما بود که در نهایت اوایل مهرماه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی ایشان را به ریاست سازمان صدا و سیما منصوب کردند.

حدودا ۲۰ روز پیش بود که مراسم معارفه رئیس جدید سازمان صداوسیما برگزار شد و پیمان جبلی در آن مراسم عنوان کرد که صداوسیما باید انعکاس‌دهنده صدا و دغدغه همه مردم باشد و به همین دلیل تحولات را انجام خواهد داد.همین شد که از همان ابتدا امیدهای بسیاری برای تغییر در مهمترین نهاد رسانه‌ای کشور از سوی جبلی شکل گرفت.حالا به نظر می رسد تغییرات خیلی سریع کلید خورده است؛ وقتی که روز سه شنبه بحران بنزین پیش آمد کمتر کسی فکر می‌کرد تلویزیون به این ماجرا ورود کند اما سازمان صداوسیما و به خصوص بخش‌های خبری آن عملکرد مناسبی داشتند به گونه ای که تصاویری از اصفهان، بیرجند، مشهد، ارومیه، شیراز، یاسوج و… پخش شد که گزارشگران خبرگزاری صداوسیما در استان‌ها، با حضور در جایگاه‌های سوخت، مشکل را روایت می‌کردند که همین اقدام  واکنش‌های مثبتی را برانگیخت. برای مثال سیدعباس صالحی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی نوشت: «حضور بهنگام و صادقانه صداوسیما در بحران بنزینی یک تجربه موفق بود. اصل اولیه در رسانه موفق، سرعت، صداقت و امانت است. گام‌های نخستین ستودنی است. منتظر می‌مانیم.»

از طرفی پس از انتصاب داماد علیرضا زاکانی، شهردار تهران، بخش خبری ۲۰:۳۰ با مقایسه گفته‌های قبلی زاکانی در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری با عمل این روزهایش گزارش مفصلی درباره این موضوع منتشر کرد. در همین راستاعباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما از پخش خبر انتصاب داماد زاکانی قدردانی کرد و از آن به عنوان گامی‌بلند برای انعکاس صدا و دغدغه جمهور مردم و فاصله گرفتن از اینکه این رسانه صرفا صدای احزاب، اقشار و افراد خاص باشد، یاد کرد. در بخشی از این نامه آمده است: با عنایت به تهیه و پخش گزارش‌های دقیق و مستدل توسط همکاران جنابعالی که در روزهای اخیر نیز مورد استقبال فعالان عرصه رسانه و هموطنان عزیز قرار گرفت، ضمن قدردانی از معاونت سیاسی، خبرنگاران تیزبین و متولیان بخش‌های خبری، از رویکرد جدید رسانه‌ای جنابعالی که ابعاد نظارتی رسانه را ارتقا داده و فرهنگ عدالت و قسط را نهادینه می‌کند و صدای مردم و انتقاد سازنده را برجسته می‌سازد و می‌تواند به بهبود روندها و صریح‌گویی برای احقاق حقوق ملت کمک کند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.همچنین علی بابایی کارنامی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، در مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «فارغ از علل حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت که حتما باید بررسی گردد، نمی توان از عملکرد درخشان رسانه ملی در پوشش به موقع و اطلاع رسانی صحیح به مردم و مدیریت بحران گذشت. آثار تحول در مدیریت رسانه ملی در حال نمایان شدن است.»این در حالی ست که اوایل هفته گذشته ماجرای «سیلی به استاندار» که در شبکه‌های اجتماعی پیچید تلویزیون نیز در یک اقدام کم سابقه به این ماجرا پرداخت.

حالا به نظر می رسد تغییرات بنیادین در رسانه ملی پس از سال‌ها کلید خورده است و  شاید دیگر بتوان پس از سالها امیدوار بود که رسانه ملی بار دیگر به جایگاه اصلی خود بازگردد.

کد خبر: 32947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =